صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش

تاریخ سند: 5 فروردین 1352


گزارش


متن سند:

محترمأ معروض میدارد: از ساعت 1100 روز 5 /1 /52 مصادف با روز 19 ماه صفر مجلس روضه خوانی در میدان نو شهرداری منعقد که آقای سید هاشمی نژاد واعظ منبر رفته پیرامون نظام سیاسی اسلام شروع به سخنانی نموده ضمن آن اظهار داشت نامه های متعددی وسیله اشخاص برای بنده ارسال و سئوالهائی را طرح کرده اند که بعلت کمی وقت بیکی از آنها که در مورد آتش زدن کتابخانه در ایران وسیله لشگر اسلام میباشد که پاسخ آن را امروز مطرح میکنم اولاً از گذشته زمان دولت های بزرگ در دنیای دولتهای کوچک بطور کامل دخالت و آنها را استعمار کرده و می نمایند دنیای امروز که دم از علم و دانش میزند بایستی نگاه کرد دید که قبل از اسلام آیا دارای علم و دانش بوده اند یا خیر این مطالب را تاریخ روشن کرده است لومومبا1 که رهبر کنگو میباشد اظهار داشته که در کنگو افراد باسواد خیلی بندرت پیدا میشود و هچنان فرانسه که در الجزایر استعمار کرده بود بهمین صورت بوده است تاریع علم و دانش کشور عزیز خودمان ایران قبل از اسلام چه بوده است امروز که ایران در بین کشورهای خارج از نظر مورد احترام واقع شده آیا دانشمندان ایران قبل از اسلام بودند یا بعد از اسلام برای نمونه چند نفر از دانشمندان که افتخار دنیای اسلام و ایران میباشند یاد میکنم ابوعلی سیناها، محمد ذکریای رازیها، شیخ مفیدها، بهاءالدینی ها و ابوریحان بیرونی ها آیا اینها مگر دانشمندان اسلام نبوده اند در دانشکده های خارج عکس و مجسمه های ابوعلی سینا و محمد ذکریای رازی نصب است آیا آنهاجز لباس روحانی و همین عمامه و عبا و ردا را در تن دارند آخر با همه این دردها چکار میشود کرد در همین ایام جشنها در برنامه نمایشی تلویزیون اجراء کنندگان یک شخصی را عبا و ریش قلابی برایش درست کرده با این روش میخواهند اسلام و روحانیت را بکوبند اگر میخواهید اینگونه اسلام را مسخره کنید پس آن مجسمه های ابوعلی سینا و ذکریای رازی رابردارند و لباس آنها را عوض کنند پس اسلام با توجه بتاریخ موجود همیشه خواستار علم و دانش بوده است با توجه باین دانشمندان میتوان گفت که آتش زدن کتابخانه در ایران و یا جای دیگر دروغ است و برای اثبات عرایض خود سه دلیل زنده میآورم، اولاً تاریخ دقیقی که در مورد اینگونه آتش زدن ها نداریم فقط شخصی بنام ابن خلدون1 هزار سال بعد از اسلام چنین اظهاری را آنهم از قول دیگران گفته سه کتاب زنده که در ایران ما وجود دارد که از نظر تاریخی بسیار مهم است یکی کتاب فردوسی که این کتاب بسیار تاریخ دقیق و فردوسی برای نوشتن آن زحمات زیادی را کشیده آیا ایشان در کتاب خود در مورد آتش صحبت کرده و یا جریان را با اینهمه مهمی نادیده گرفته است که مورد قبول نیست دوم کتاب اوستا که کتاب مهمی از لحاظ مذهبی است آیا آن کتاب در اینمورد چیزی نوشته است سوم کتاب کلیله الدمنه که این کتاب را از هند آوردند و با زحمات زیاد بفارسی نوشتن آیا در این کتاب راجع بآتش زدن کتابخانه شرحی وجود دارد پس اینگونه گفتارها در مورد اسلام وسیله استعمار گفته میشود و اما نظری بدنیای قبل از اسلام ایران بیاندازیم درست و قبول است که ایرانی خیلی با استعداد است آیا این استعداد قبل از اسلام نبوده است میگویند انوشیروان عادل کجای این آقا عادل بوده وقتیکه در زمان او برای مهیای جنگ قرضه ملی تهیه میکرد نه یکنفر کفاش پینه دوز که مقداری پول پس انداز کرده بود پیش بزرگمهر رفت گفت من تمام این پولها را در اختیار شما میگذارم در عوض بمن یک امتیاز بدهید بزرگمهر گفت امتیاز چیست که می خواهی گفت فقط اجازه بدهید که پسر من درس بخواند و قتیکه بزرگمهر جریان را به نوشیروان گفت نوشیروان فریاد زد پولش را پس بدهید آیا این است عدالت او یا اینکه ده الی بیست هزار نفر را یک جا دستور میدهد میکشند ممکن است بگوئید از مزدکیا1 بودند کجای اینها مزدکی بود تازه از قول پیغمبر اکرم(ص) هم حدیث جعل کرد ه اند که پیغمبر فرمود من افتخار میکنم که در سلطنت یک سلطان عادل بدنیا آمده است آخر کجای این آقا با عدالت بود در خاتمه سخنان خود از مردم خواست که انتقادات خود را باو بنویسند که جواب بدهد ضمنا ضمن دعای خود اظهار داشت که خداوندا علماء و روحانیون مخصوصا مرجع مورد نطر را در پناه خودش حفظ نماید مجلس ساعت 1200 خاتمه پذیرفت مراتب گزارشا عرض شد ـ امضاء ـ رونوشت برابر با اصل است .

توضیحات سند:

1 ـ پاتریس لومومبا، میهن پرست و رهبر استقلال کنگو که در سال 1925 میلادی متولّد شد و در سال 1961 میلادی به قتل رسید.
پس از پایان تحصیل از دانشکده «سوربون» فرانسه، حزب سیاسی ملّی کنگو را در زئیر فعلی (کنگوی بلژیک سابق) تشکیل داد و هدفش مبارزه برای رهایی وطنش از استعمارگران بلژیکی بود.
بارها به زندان افتاد و تبعید شد.
سرانجام بلژیک با برگزاری انتخابات عمومی در مستعمره خود موافقت کرد.
حزب «لومومبا» واجد اکثریت شد و او می بایستی رئیس جمهور شود ولی به نخست وزیری اکتفا کرد.
بلژیک ها که حاضر به رها کردن مستعمره زرخیزی چون کنگو نبودند، با برانگیختن یکی از سرسپردگان خویش به نام «موسی چومبه» وتجزیه ایالت «کاتانگا» و ایجاد جنگ داخلی و علم کردن نظامیانی چون ژنرال «موبوتو» کودتایی را علیه او دامن زدند و سرانجام رهبر استقلال کنگو را به طور فجیعی به قتل رسانیدند.
ر.ک: سیمای نامداران، حسام الدین امامی، صص 312ـ311 1ـ ابن خلدون، فیلسوف و مورّخ تونسی که به سال 1332ـ1405 میلادی می زیسته است.
او را «فیلسوف المورّخین» خوانده اند، زیرا روش جدیدی را در تجزیه و تحلیل وقایع تاریخی ابداع کرد.
او یک نقّاد تاریخی بود که برای نخستین بار افکار و نظریات جدیدی را درباره نقش کار، مالکیت و مزد عرضه داشت و در این زمینه پیشقدم دانشمندان بعدی اقتصاد بحساب می آید.
فلسفه تاریخ او در بسیاری از متفکران بعدی و قرون بعدی اثر گذاشته است.
«اشپنگلر» در نگارش تاریخ «زوال غرب» و «آرنولد توین بی» در اثر معروف خود به نام «بررسی تاریخ» از شیوه های تحلیلی او الهام گرفته اند.
اثر برجسته و معروف او «مقدمه ابن خلدون» است که به زبانهای مختلف ترجمه شده است.
او یک اتوبیوگرافی هم درباره زندگی پر ماجرای خود نوشته است.
ر.ک: سیمای نامداران، حسام الدین امامی، ص 114 1ـ مزدک، متفکّر و آئین گزار ایرانی که در فاصله سالهای 498ـ562 میلادی می زیسته است.
«مزدک» در ایران ظهور کرد و کسانی که از سختگیریهای مغان زرتشتی دل خونی داشتند به او گرویدند.
قباد پادشاه ایران نیز ابتدا به او گرائید، امّا به دنبال کودتایی که توسط روحانیون زرتشتی علیه او صورت گرفت به زندان افکنده شد، پس از رهایی از زندان حمایت خود را از مزدک باز گرفت و در واقع همان کاری را کرد که شاپور اوّل در مورد«مانی» کرده بود.
پیروان مزدک را«مزدکی» گویند.
ر.ک: سیمای نامداران، حسام الدین امامی، ص 68

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد به روایت اسناد ساواک صفحه 509


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.