صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره : دعوت از فخرالدین حجازی بازگشت به شماره : 2159/20 ه ش ـ 10/10/53

تاریخ سند: 18 دی 1353


درباره : دعوت از فخرالدین حجازی بازگشت به شماره : 2159/20 ه ش ـ 10/10/53


متن سند:

به : ریاست ساواک شمالشرق از : ساواک تهران شماره : 22353/ ه12 طبق تحقیقاتی که از آقای ولی خانی کارمند ساواک به عمل آمده، مشارالیه موضوع دعوت از فخرالدین حجازی را قویا تکذیب و از شناسایی او اظهار بی اطلاعی نموده است.
ولی به لحاظ علاقه مذهبی در ایام سوگواری در مکتب الغدیر که تعدادی از کارمندان شهربانی در آن شرکت و از هیئتهای تا حدودی موافق می باشد، حضور می باید و اضافه نموده که دعوت از فخرالدین حجازی از جانب شیخ انصاری نجف آبادی داماد امام جماعت مسجد جامع نارمک به نام سیدمحمدتقی واحدی (این شخص سال جاری به مسافرت مکه رفته است) بنا به توصیه پنج نفر به اسامی حاجی محمدحسین شریفی، حاجی حسن کاشفی، حاجی محمدرضا روحی، حاجی حسین حاجی زاده مقدم و حاجی عبدالحسین فقیهی رضائی صورت گرفته.
نامبرده اضافه نموده که اصولاً هیئت امناء مسجد جامع نارمک را آقایان مهندس مهدی بازرگان، دکتر یزدی، دکتر سحابی تشکیل داده و پنج نفر نامبردگان مذکور تحت نظر آنان کلیه امور مسجد جامع مزبور را در اختیار دارند و در ایام سال دعوت از وعاظ برای مسجد مذکور که اکثرا مخالف و افراطی می باشند انجام می گیرد.
همچنین نامبردگان از شرکت کنندگان جلسات کانون مهندسین اسلامی به سرپرستیمهندس بازرگان بوده اند که در حال حاضر تشکیل جلسات کانون مذکور ممنوعه اعلام گردیده است و چون سید محمدتقی واحدی کارگردان مکتب الغدیر می باشد افراد مورد بحث مکتب مذکور را جبهه مخالف خود می دانند و از طرفی به علت سکونت آقای ولی خانی پشت مسجد جامع نارمک و شرکت وی در بعضی از جلسات مسجد و مکتب الغدیر شریفی و سایرین از اینکه یاد شده کارمند ساواک می باشد اطلاع داشته و به علت مخالفت با وی و اینکه او را مأمور ساواک می دانند، شریفی ضمن تحقیق در آن ساواک دعوت از فخرالدین حجازی را به گردن او انداخته است.
علیهذا با توجه به مراتب فوق دستور فرمایند در زمینه موارد مشروحه زیر به نحو مقتضی تحقیقات جامع و کامل معمول و نتیجه را گزارش نمایند.
1 ـ چنانچه مدارکی علیه اظهارات آقای ولی خانی و اقدام مستقیم وی در دعوت فخرالدین حجازی موجود است ارسال و اعلام نمایند.
2 ـ پیرامون انگیزه و علت دعوت از فخرالدین حجازی توسط شیخ انصاری نجف آبادی تحقیق به عمل آید.
3 ـ با توجه به اظهارات خلاف شریفی چنانچه موضوع از آن طریق نیز تأیید گردید مشارالیه احضار و به وی تفهیم گردد در مورد اتهامی که به کارمند ساواک وارد نموده تحت تعقیب قرار خواهد گرفت شاید از این طریق موجبات همکاری وی فراهم گردد.
4 ـ تعیین و اعلام نمایند که هیئت امناء اصلی نارمک چه کسانی بوده و نقش پنج نفر ذکر شده در مسجد مزبور چیست و بر اساس چه ضابطه ای اداره مسجد به آنها واگذار شده است.
رئیس ساواک تهران ـ پرنیان فر رئیس بخش 12 ـ میرمصداق 18 /10 /53

توضیحات سند:

* تاریخ : 24 /11 /53 شماره : 23383/ ه 12 به : تیمسار ریاست ساواک از : ساواک تهران درباره : مسجد جامع نارمک چندی قبل به مناسبت عید غدیر در روزنامه کیهان شماره 9450 مورخه 9 /10 /53 آگهی سخنرانی فخرالدین حجازی در مسجد جامع نارمک درج گردیده که چون یاد شده ممنوع المنبر می باشد به موقع از سخنرانی وی جلوگیری به عمل آمد و برابر تحقیقات معموله معلوم شد دعوت از وی بدون آگاهی وسیله افرادی از مکتب الغدیر صورت گرفته لیکن این امر با مداخله شریفی که از اعضاء هیئت مدیره مسجد مذکور می باشد انجام شده است و چون در سخنرانیهای فخرالدین حجازی اکثر دانشجویان و افراد مخالف شرکت می کنند لذا به همین سبب از وی دعوت به عمل آمده بود.
با توجه به اینکه مسجد جامع نارمک از مساجد آسیب پذیر بوده و در گذشته سوابق پخش اعلامیه در آن نیز مشهود گردیده و از طرفی پنج نفر به اسامی محمدرضا شریفی، حاج حسن کاشفی، حاج محمد حسین روحی، حسین حاجی زاده مقدم و عبدالحسین رضائی هیئت امنای مسجد مزبور را تشکیل داده و نامبردگان از طرفداران مهندس مهدی بازرگان بوده و در گذشته با نظر وی به این سمت انتخاب شده اند همچنین جلسات کانون مهندسین اسلامی نیز گاها با موافقت آنها تشکیل می گردیده و بدون هیچگونه مجوزی امور مسجد را در دست دارند لذا پیشنهاد می گردد سازمان اوقاف مانند مساجد الجواد و هدایت مسجد مورد بحث را در اختیار خود گرفته و از مشارالیهم خلع ید نماید.
ضمنا امام جماعت فعلی مسجد مذکور از افراد موافق و خوشنام بوده که چنانچه در بررسیهای مجدد سازمان اوقاف امامت وی به مصلحت باشد این ساواک در این زمینه نظر خاصی ندارد.
رئیس ساواک تهران پرنیان فر

منبع:

کتاب فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 454


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.