صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 24 آذر 1357


متن سند:

درباره : وضع مساجد برابر گزارش کارمندان اعزامی به مساجد وضع به شرح زیر بوده است.
1ـ مسجدالرسول واقع در نازی آباد ساعت تشکیل 1730 الی 1830 واعظ آشتیانی نام عده افراد حدود 700 نفر مطالب عنوان شده 1ـ توهین و اهانت بطور ضمنی به منصور و کارتر و [ناخوانا] اعلامیه مربوط به تکذیب خواب آیت اله قمی 2ـ اعتصاب کارکنان صنعت نفت و تعطیل عمومی 27 آذر بخاطر کشته شدگان اصفهان.
2ـ مسجد احمدیه واقع در نارمک سخنران نورانی موضوع صحبت درباره فلسفه افلاطون و ارسطو که لازم داشتن رهبر خوب و قانون خوب است و قانون اساسی 73 سال پیش بدرد نمی خورد و جوانان باید واعظ را که دروغ می گویند از منبر پایین بکشند ما وصیت خود را نوشته ایم در قم قبل از عاشورا کفن پوش ها نام نویسی کرده اند که در مقابل مسلسل ایستادگی کنند و پس از خواندن اعلامیه خمینی راجع به راه پیمائی تاسوعا و عاشورا جوانان را تحریک به ایستادگی در مقابل ارتش نمود.
3ـ مسجد امام حسین واقع در میدان فوزیه سخنران الهی نام عده در حدود 700 نفر مطالب عنوان شده راه پیمائی خواهران و برادران فاصله بین رژیم استبدادی و مردم را ثابت کرد پس بایستی بر علیه دولت که به آخرین مرحله سقوط رسیده قیام کرد و اظهار نمود آفرین بر سربازان و افسران و درجه داران که دیگر بر علیه مردم اقدام نمی کنند و ضمن اظهار مرگ بر این رژیم و جلاد که منصور بوده با بردن نام خمینی مردم سه مرتبه صلوات فرستادند و گفت مردم گوش و چشم بینا داشته باشید و گول حرفهای این سگ صفتان را نخورید ضمنا به مواد انقلاب با تمسخر حمله میکرد.
پرنیانفر گوینده : عبدالی گیرنده : آبانی ساعت : 0255 در بولتن درج گردید.
جهت بهره برداری باستحضار رئیس دایره عملیات میرسد.
کندری 26 ـ 9 ـ 57

توضیحات سند:

* شبکه دوم تلویزیون آلمان امروز (24 /9 /57) در برنامه خبری خود گزارشی از خبرنگار خود پیتر شارلتا را پخش کرد که قسمتی از آن مصاحبه با آیت اله طالقانی بود.
نشریه ایرانشهر خلاصه این مصاحبه را چاپ کرد که آقای طالقانی در مورد راه پیمایی های تاسوعا و عاشورا گفته بود : «تظاهرات اخیر به منزله یک رفراندوم علیه شاه بود و دلیلی مستند بر غیر قانونی بودن حکومت شاه و ارتش است و نشانه روشنی از پایان آن.
» آقای طالقانی از طریق این مصاحبه به دولت آلمان توصیه کرد با دانشجویان ایران که علیه شاه تظاهرات می کنند، بد رفتاری نکند.
خبرنگار شبکه دوم آلمان در ادامه می افزاید : «مردم از یک اخلاق مبارزه پنهانی که در فرهنگ اسلامی تقیه گفته می شود و امروز مفهوم کاملاً سیاسی به خود گرفته است برخوردارند، به طوری که پلیس مخفی (ساواک) عملاً نقش خود را از دست داده است و ارتش نیز هنوز توانایی و لیاقت کنترل مسائل امنیتی را به دست نیاورده است.
آخرین نکته ای که با کمال خوش وقتی ملاحظه می شود این که اپوزیسیون ایران در خلال مبارزه طولانی خود به یک خود آگاهی سیاسی و انضباط مبارزاتی دست یافته است که سخت مایه شگفت و تحسین است.
» (ش 9، به تاریخ 1 /10 /57، ص 10)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 20 صفحه 318


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.