صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 8 آذر 1353


متن سند:

شماره : 10050 / ه 5 از : ساواک کرمانشاه به : 341 ـ 312 ـ 313 برای تقبیح از اعمال بعث عراق در مورد روحانیون و طلاب نجف اشرف که اخیرا بازداشت و یا محکوم به اعدام شده اند با افراد مورد اعتماد کرمانشاه به نحو مقتضی مذاکره و توجیه شدند که مراسمی به همین مناسبت تشکیل و ضمن تقبیح و ابراز انزجار از اعمال وحشیانه حکومت بعثی عراق تلگرام هایی نیز به مراجع تقلید و پادشاه و رؤسای جمهوری کشورهای اسلامی مخابره نمایند.
ضمن این که در اکثر مساجد و مجالس در این مورد صحبت هایی گردید روحانیون و تجار و کسبه کرمانشاه اعلامیه ای صادر و از عموم طبقات دعوت شد به همین مناسبت در مسجد معتضدی (از معروفترین مساجد کرمانشاه) اجتماع نمایند لذا از ساعت 1500 الی 1700 روز جاری بیش از چندین هزار نفر در مسجد و صحن آن اجتماع و یکی از روحانیون مبارز کرمانشاه به نام شیخ فصاحت درباره اعمال وحشیانه و نامردانه حکومت بعث عراق سخنرانی و تقاضای آزادی روحانیون بازداشت شده را نمود و تلگرام هایی در این زمینه که به مراجع زیر تهیه شده بود تا صبح روز 9 /9 /53 مخابره گردد، قرائت گردید (قبلاً در این زمینه با رئیس اداره یکم عملیات و بررسی اداره کل سوم تلفنی مذاکره شد) ضمنا به نحو مقتضی ترتیبی داده شد که نمایندگان جراید (آیندگان ـ کیهان ـ اطلاعات) نیز در این مراسم شرکت و پس از خاتمه مجلس مشروحا مراتب را تلفنی به مراکز خود اطلاع داده اند و از طریق رادیو و تلویزیون نیز فیلمبرداری و رپرتاژی تهیه شده.
الف : مراجع تقلید، آیت الله خویی به آدرس نجف اشرف (از طریق جراید لبنان) ـ مشهد آیت الله میلانی ـ تهران آیت الله خوانساری ـ قم آیت الله شریعتمداری، گلپایگانی، نجفی مرعشی.
ب : خارج از کشور، جامعه الازهر1 مصر ـ رؤسای جمهوری مصر، پاکستان، افغانستان و رئیس الوزراء لبنان پادشاهان عربستان سعودی، اردن، مغرب و شیوخ ابوظبی، شارجه، قطر، بحرین و کویت.
شاهین اصل در پرونده کلاسه 161122 است.
در پرونده کلاسه 75862 بایگانی شود.
وثوقی 30 /9 /53 312

توضیحات سند:

1ـ الأزهر یا جامع الأزهر، مسجد و دانشگاه دینی معروف قاهره در مصر.
ساختمان مسجد در 359 ه.
ق بدست ابوالحسن جوهر آغاز شد، و شاید نام آن مأخوذ از زهراء لقب فاطمه (ع) (دختر پیامبر اسلام (س)) باشد بعدا بسیاری از خلفای فاطمی آن را وسعت دادند و موقوفاتی بر آن مقرر کردند و در این دوره از هر نقش عمده ای در نشر عقاید فاطمیان داشت و به همین جهت پس از روی کار آمدن ایوبیان رونق خود را از دست داد و ابنیه آن رو به انحطاط گذاشت ولی از دوره ممالیک به بعد دگر بار مورد توجه واقع گردید...
آغاز اعتبارالأزهر به عنوان یک مرکز علمی از دوره استیلای عثمانیها بر مصر است که تقریبا عموم مدارس مصر تعطیل شد و الأزهر یگانه مدرسه زبان و ادب عرب و دین اسلام گردید، اداره الأزهر و تعلیم و تعلّم در آنجا قرنها به سبک قدیم بود و اولیای آن در مقابل هر تغییری سخت مقاومت می کردند ولی از اواخر قرن 13 ه.
ق اصلاحات اداری و تعلیماتی در آن راه یافت و اکنون الأزهر بزرگترین مرکز تعلیم فقه و علوم اسلامی مطابق مذاهب اربعه اهل تسنّن است و دانشکده هائی به سبک جدید ساخته و ضمیمه آن شده است و شعبه های ابتدایی و متوسطه نیز دارد.
ر.ک : دایره المعارف فارسی، غلامحسین مصاحب، جلد اول، صفحه 194

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 82
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.