تاریخ سند: 1 خرداد 1353
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی
متن سند:
از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 1 /3 /1353
به: 312 شماره: 16648 /20ﻫ12
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی
از ساعت 2000 روز 26 /2 /53 جلسه سخنرانی نامبرده فوق در حسینیه بنیفاطمه واقع در سرچشمه با شرکت حدود 450 نفر تشکیل گردید و ناصر مکارم شیرازی بالای منبر رفت و پس از ذکر مقدمهای درباره معاد جسمانی و عقاید چهارگانه دانشمندان درباره معاد، دنبال گفتار هفته گذشته خود را درباره جمعیتی که تازگی قد علم کرده و به نام اینکه میخواهند وحدت یگانگی را در دین به وجود آورده و این جمعیت را به نام وحدت نوین جهانی1 و وحدت جهانی ادیان نامگذاری کردهاند، ادامه داد و گفت به طوری که یکی از دوستان که خودش نیز در آن جلسه حضور داشته تعریف مینمود عدهای مسلمان و یهودی و مسیحی در این جلسات حاضر میشوند و بحث آنها چنین است که بایستی وحدت جهان ادیان را به وجود آورند تا مردم را از دگرگونی مذاهب و اختلاف عقیده رها شوند در حالی که این غیرممکن است و هیچوقت این طرز فکر عملی نمیشود. ناطق ادامه داد از آن افراد سئوال شده بود که آیا غیر از این گروه (مسلمان، یهودی و مسیحی) دیگران هم میتوانند در این جلسات حاضر شوند و نظر و عقیده خود را بازگو نمایند منجمله فرقه ضاله بهایی، جواب دادهاند اشکالی ندارد. ناطق افزوده اگر منظور وحدت ادیان است مگر فرقه بهایی هم دین است که بهاییان نیز مجاز به استفاده از این جلسات باشند. مکارم شیرازی آنگاه مطالبی به شرح زیر درباره معاد جسمانی بیان داشت:
جسم هر کس قالب روح او و روح او قالب جسم او میباشد هیچ روحی با جسم دیگر نمیتواند زندگی کند. این دو با هم پیوستهاند و هماهنگی دارند لذا روح هر کس در روز قیامت بایستی با جسم خودش پیوسته شود. مکارم مطالبی نیز در زمینه اثبات معاد جسمانی بیان نمود و در خاتمه اظهارات خود درباره بچهدزدی به پدران و مادران هشدار داد و گفت چرا باید چنین وضعی پیش بیاید. شما پدران و مادران در این مورد مسئول هستید و بایستی اطفال خود را از راه تعلیم و تربیت صحیح که به آنان داده میشود از اقدام به چنین اعمال وحشتناک جلوگیری نمایید. ناطق نتیجهگیری نمود که باید سینماها از نمایش فیلمهای منحرفکننده خودداری کنند و نمایش چنین فیلمها نتیجهاش همین است. جلسه سخنرانی مکارم شیرازی در ساعت 2100 ساعت خاتمه یافت.2
نظریه شنبه. نظری ندارد.
نظریه یکشنبه. مطالب مندرج در این خبر از ناحیه ناصر مکارم شیرازی عنوان گردیده است.
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه تأیید میگردد.
نظریه چهارشنبه. نظریه سهشنبه مورد تأیید است.
آقای وثوقی بهرهبرداری شود. 4 /3
توضیحات سند:
________
1. در سال 1312ش و در بحبوحهی دینستیزی رضاخان، توسط حشمتالله دولتشاهی (معروف به حشمت السلطان)؛ دکتر عطاءالله شهابپور (ملقب به بهگر) و علی اشرف کشاورز، انجمنی با عنوان «انجمن تبلیغات اسلامی نور دانش» در کرمانشاه تأسیس شد. پس از سقوط رضاخان، فعالیتهای خود را تحت عنوان نیاز وحدت بخشیدن به فرق مختلف اسلامی، گسترش و نام خود را به «وحدت نوین اسلامی» تغییر داد. در سالهای پایانی دهه 1320ش، با ورود مسعود ریاضی به این جمعیت، نام آن به «وحدت نوین جهانی» تغییر یافت و در سال 1346ش، مسئله وحدت ادیان مورد توجه آنان قرار گرفته و در سال 1351ش با عنوان «انجمن وحدت نوین جهانی» به ثبت رسید و مجوز برپائی کنفرانسهای عمومی را که در میدان هفت حوض نارمک قرار داشت، دریافت نمود. در سال 1354ش، همزمان با تشکیل حزب رستاخیز، این تشکل نیز به آن پیوست و اعلام انحلال کرد و تحت عنوان برگزاری جلساتی با عنوان «پرتوگاه تبلیغ و انجلای وحدت» به فعالیت خود ادامه داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مانند بسیاری از انجمنهای دیگر که در خدمت بیگانگان بودند، سرنوشت این جمیعت نیز پس از مدتی فعالیت، به تعطیلی و فعالیت در خارج از کشور انجامید.
2. در گزارش دیگری از این سخنرانی که دارای شماره 16745 /20 ﻫ 12 - 5 /3 /53 میباشد، آمده است: «وحدت نوین جهانی شعاری است که ابرقدرتها و سیاستمداران و مخالفین کمونیست برای از بین بردن نفوذ و قدرت کمونیسم چنین وحدتی را عنوان مینمایند در صورتی که بهترین راه مبارزه با کمونیزم پیاده کردن دین اسلام است نه وحدت نوین جهانی که هیچ یک با هم سازگاری ندارند.» بخش ضمائم
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 240