صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: صندوق تعاونی و اسلامی منجیل

موضوع: صندوق تعاونی و اسلامی منجیل


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 176 /1 ﻫ 1 ـ 9 /4 /351 منبع به گزارش عملیاتی خبر مراجعه شود.
موضوع: صندوق تعاونی و اسلامی منجیل

یوسف مرادی کارمند توانیر (برقکار) اهل منجیل مدیر عامل صندوق با دو نفر واعظ تبعیدی در رودبار به نام‌های یزدی و خلخالی معاشرت دارد و در صدد است که واعظی را از قم به منجیل دعوت تا سکونت اختیار نماید. مشارالیه به اتفاق شیخ منصور مردانی ضمن ملاقات با یزدی و خلخالی قرار شده یک نفر را از قم دعوت نمایند تقوی نیز قبلاً وسیله مرادی به منجیل دعوت شده بود و مرادی و مردانی در نظر دارند یک مدرسه دینی در منجیل به وجود آورند و شخصی به نام صالحی کارمند توانیر در انبار نیروگاه منجیل عضو تعاون اسلامی منجیل و رحمت مرادپناه کارمند صندوق با وی همکاری دارند. مرادی تماس‌هایی با صندوق جاوید تهران برقرار نموده و با محمد رضا اعتمادیان و مالک شرکت چای نگین ملاقات و مسائلی به شرح زیر مطرح شده است.
1- بانک جاوید تهران2 اعتباری حدود چند صد هزار تومان برای صندوق منجیل در نظر بگیرد که در صورت کمبود پول در کوتاه‌ترین فاصله زمانی آن‌ها به حساب این صندوق واریز شود.
2-اعضاء صندوق منجیل با صندوق جاوید تماس‌هایی داشته باشند و در جلسات 15 روزه آن‌ها شرکت و تبادل نظر نمایند.
3- اگر صندوق منجیل که سرمایه‌اش راکد و در جریان بازار نیست برای هزینه کارمندانش احتیاج به کمک داشت صندوق جاوید کمک کند.
نظریه شنبه: در جریان فعالیت اعضاء صندوق بوده اخبار به موقع گزارش خواهد شد.
نظریه یکشنبه: از یوسف مرادی در این سازمان تا کنون سابقه ضد امنیتی به دست نیامد و اعمال و رفتار مشارالیه و سایرین توسط منبع تحت کنترل و مراقبت قرار دارد.

توضیحات سند:

1. تغییر تاریخ هجرى به تاریخ شاهنشاهى: مجلس فرمایشى شوراى ملى در آبان 1304 ش احمدشاه قاجار را از سلطنت برکنار کرده و رضاخان را به عنوان نیابت موقت سلطنت برمى‌گزیند. در همین زمان مجلس مؤسسان براى تغییر مواد قانون اساسى و تفویض سلطنت به رضاخان تشکیل شده و بالاخره در آذر همان سال رضاخان پهلوى را به عنوان پادشاه ایران معرفى مى‌کند و او در تاریخ 4 /2 /1305 ش تاج‌گذارى مى‌کند و دوره حکومت دیکتاتورى و دین‌ستیزى او و بعد از او فرزندش محمدرضا پهلوى شروع مى‌شود. محمدرضا پهلوى در ادامه روند مبارزه با مظاهر دینى و ملى و سنت‌ها و آیین‌هاى برگرفته از هویت اسلامى و تاریخى مردم ایران در اواخر سال 1354 اقدام به تغییر تاریخ رسمى کشور از هجرى شمسى به تاریخ شاهنشاهى نمود و چون در سال 1355 پنجاهمین سال شروع سلطنت پهلوى و سى پنجمین سال پهلوى دوم آغاز مى‌شد با افزودن 2500 سال حکومت شاهنشاهى تاریخ باستان ایران به آن، تاریخ رسمى کشور را به 2535 شاهنشاهى تغییر داد. از آن پس کلیه مکاتبات انجام شده در سازمانها و وزارتخانه‌ها براساس تاریخ جدید محاسبه و درج مى‌گردید. دکتر مدنى در کتاب خود در این باره مى‌گوید: «آخرین نقطه فرعونیت و اوج طاغوت را در سال 1354 ملاحظه مى‌نماییم، وقتى که رژیم درصدد برآمد تا با پیامبر بزرگ اسلام رسما به معارضه برخیزد و به محو مؤثرترین تجلى فرهنگ اسلامى مبادرت نماید. شاه در نطق افتتاحیه مجلس دوره 24 شوراى ملى از نمایندگان مى‌خواهد تا فرهنگ ایرانى را از عوامل بیگانه‌اى که در این فرهنگ راه یافته نجات دهند و آن را از میان تمام آثار و مظاهر ناپسند دورانهاى انحطاط اجتماعى و اخلاقى گذشته پاک نمایندبه دنبال این اظهارات مجلسین شوراى ملى و سنا در تاریخ 24اسفند 1354 جلسه مشترکى تشکیل داده و به جاى تاریخ هجرت پیامبر گرامى اسلام (صلى‌الله‌ علیه وآله) آغاز سلطنت کورش بنیانگذار شاهنشاهى ایران را به عنوان سرآغاز تقویم و مبدأ تاریخ ملى ایران قرار دادند... با اوج‌گیرى نهضت اسلامى مردم ایران به رهبرى حضرت امام خمینى (ره)، دولت شریف‌امامى که در آن جلسه مشترک فوق‌الذکر رئیس جلسه بود و این اقدام شاهانه را ستایش و تملق بسیار نمود، براى آرام کردن مردم و حفظ و تثبیت موقعیت دولت خود طى بخشنامه‌اى در شهریور 1357 اعلام نمود مبدأ تاریخ سال هجرت خاتم‌النبیین محمدبن عبدالله‌(ص) از مکه معظمه به مدینه طیبه مى‌باشد و آغاز سال روز اول بهار و سال کماکان شمسى حقیقى است و بدین ترتیب بعد از دو سال و نیم تاریخ شاهنشاهى حذف شده و مجددا تاریخ هجرى شمسى مورد استعمال قرار گرفت. (ر.ک: تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد، مرکز بررسى اسناد تاریخى، صفحات 58 مقدمه و 420 و تاریخ سیاسى معاصر ایران، دکتر مدنى، جلد دوم، صفحه 232 و 233 و نخست‌وزیران ایران از مشیرالدوله تا بختیار، دکتر عاقلى، صفحه 1138)
2. تشکیل صندوق قرض‌الحسنه جاوید به قبل از سال 1350 بر مى‌گردد. این صندوق توسط افراد متدین و مبارزى پایه‌گذارى شد که از جمله آنها شهید على درخشان (از شهداى فاجعه هفتم تیر 1360) بود. فعالیت صندوق ابتدا براى کمک به مستمندان بود ولى پس از چندى در جهت حمایت از گروههاى مبارز و کمک به خانواده زندانیان سیاسى طى مسیر مى‌کرد. آقاى محمدرضا اعتمادیان که از سال 1350 با این صندوق همکارى داشت در این باره مى‌گوید: «... این صندوق توسط اشخاص متدینى بنیان گذارده شده بود، از جمله مرحوم فرسایى که محل صندوق را در اختیار مؤسسین صندوق گذاشته بود، مرحوم حاج کریم انصارین مدیرعامل این صندوق بود و دو برادر به نامهاى حاج اصغر و اکبر رخ‌صفت و هم‌چنین مرحوم عطایى و آقایان خادم حسینى و آل احمد و شهید درخشان، جملگى دست به دست هم داده و براى راه‌اندازى کار مردم، این صندوق را تأسیس کرده بودند. در اوایل صندوق تنها براى حل مشکلات امور متدینین ایجاد شده بود، اما به تدریج با گرایش متدینین به مبارزه علیه رژیم، صندوق نیز در مسیر حمایت از گروههاى مبارز و مخالفین رژیم قرار گرفت. پیشنهاد تأسیس این صندوق و چند صندوق دیگر از جانب آقاى تقى خاموشى بود که به انجام رسید. من نیز از طریق آقایان رخ‌صفت و شهید درخشان در سال 1350 1351 با آنها آشنا شده و از آن زمان به صورت پاره‌وقت در صندوق شروع به فعالیت نمودم که این فعالیت به حمدالله‌ هم‌اکنون (سال 1377) نیز ادامه دارد. ما از طریق صندوق جاوید به خانواده زندانیان کمک مى‌کردیم. کمک‌ها بیشتر به صورت وام داده مى‌شد و اقساط آن را مؤمنین متدین یعنى صاحبان صندوق مى‌پرداختند. به این صورت کارکنان صندوق مطلع نمى‌شدند به کدام یک از خانواده‌هاى زندانیان کمک شده است. نیروهاى امنیتى یکى دو بار به صندوق ما حمله کردند که یک بار شعبه صندوق را در حسن‌آباد تعطیل و آقاى خاموشى را نیز دستگیر کردند. در بازجویى‌ها به ایشان گفته بودند شما به زندانیان و تروریست‌ها کمک مى‌کنید و پولهایى که شما به عنوان وام داده‌اید براى خرید اسلحه بوده است. البته من تا آن زمان نمى‌دانستم وامهایى که مى‌دهیم در چه مسیرهایى به کار گرفته مى‌شود، چون سعى مى‌شد آن دسته از وامهایى که به خانواده مبارزان داده مى‌شد در اسناد منعکس نشود. همه کمک‌هاى صندوق در دادن وام خلاصه نمى‌شد، بلکه براساس برخى از ضوابط صندوق، گاهى وجوهات جمع‌آورى شده براى کمک به خانواده زندانیان نیز استفاده مى‌شد. در آن زمان آقاى ابوالفضل توکلى بینا اجازه‌اى از حضرت امام داشت که براساس آن این وجوهات را هدایت مى‌کرد.» (رک خاطرات محمدرضا اعتمادیان، سیدمهدى حسینى، مرکز اسناد انقلاب اسلامى، سال 1384، صفحه 30 تا 33)

منبع:

کتاب آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی صفحه 318

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.