صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: فعالیّت مشکوک در استان مازندران

تاریخ سند: 28 اسفند 1356


موضوع: فعالیّت مشکوک در استان مازندران


متن سند:

از: 1ﻫ1 تاریخ: 28 /12 /2536[1356]
به: 312 شماره: 4095 /1ﻫ1
موضوع: فعالیّت مشکوک در استان مازندران
13561228
در تاریخ 15 /12 /36 شخصی به نام علی‌نقی حریری معروف به ناصر که فوق لیسانس علوم‌اجتماعی از دانشگاه ونسن فرانسه و دبیر دبیرستانهای بابل و ضمناً نابینا می‌باشد به رشت نزد یکی از دوستانش آمده است دختری به نام سوری شیرسوار کارمند بهداشت شاهی همراه وی بوده و ضمن صحبت مشخص گردید:
شخصی به نام سرخ پر1 اهل بابل دانشجوی تربیت معلّم فنی ساری (یا به احتمال ضعیف دانشسرای راهنمایی تحصیلی ساری) مبادرت به فعالیت نموده و با حدود 50 نفر تماس‌هایی دارد نامبرده با تعدادی دختر نیز کار می‌کند و‌ آنها را به وسیله شخص دیگری به کوه‌پیمایی و راهپیمایی می‌فرستد و قرار است فروردین ماه 2537 حدود ده نفر دختر با یک شخص مورد اعتماد سرخ‌پر به کوه‌پیمایی بروند (ازجمله خواهر سوری به نام سهیلا شیرسوار دانشجوی راهنمایی تحصیلی بابل یا ساری) در ضمن کلیه‌ دختران به بهانه پیک‌نیک از منزل خارج می‌شوند. سرخ‌پر دارای زیربنای فکری مذهبی است و بیشتر به مسجد راننده‌ها واقع در میدان ششم بهمن بابل رفت ‌و آمد می‌کند و با شخصی به نام امیری دانشجوی مدرسه‌ی عالی بابلسر دوست است. ضمناً مسجد مزبور که تعدادی طلبه در آن ساکن می‌باشند مرکز تجمع یک ‌سری افراد از قبیل تقی‌زاده (سابقه‌دار) و شهری (نامبرده نیز چند مرتبه به سازمان اطلاعات و امنیت ساری احضار شده و در سال جاری به علت تحریک در اغتشاشات دانشسرای راهنمایی بابل به گرگان منتقل شده است) و غیره می‌باشد که آنها با افراد سابقه‌دار دیگر همیشه ارتباط داشته‌اند و ضمناً ارتباطی نیز با یوسف‌زاده و منصورنیا و از طریق آنها با اسماعیل حکمی‌روان دارند. امیری دوست سرخ‌پر با محمد غفاری دوست و هم منزل یوسف‌زاده ارتباط نزدیک داشته و هر دو در زمینه‌های سیاسی و مذهبی منطبق با خط‌مشی مذهبی‌ها فعّال بوده‌اند و به مهدیه بابل نیز زیاد رفت و آمد می‌نمودند و ضمناً با شخصی به نام صابریان (بین مذهبی‌های بابل به عنوان یک تئوریسین مورد قبول است و حدود 20 سال دارد) و دوست وی که دانشجوی پزشکی اصفهان و به اتّهام اقدام علیه امنیت کشور به دو سال زندان محکوم شده است مرتبط است.2
نظریه‌ شنبه: احتمال فعالیت ضد میهنی توسط نامبردگان وجود دارد و ضمناً با شناختی که روی مسجد رانندگان3 و شخص امیری دارم باید ادامه این سرنخ را جستجو نمود ضمناً از سوری شیرسوار دانشجوی اخراجی مدرسه‌ی عالی بابلسر که قیافه خوبی هم ندارد می‌توان در جهت کسب خبر از این فعل و انفعالات کمک گرفت.
نظریه‌ سه شنبه: باتوجه به لزوم مراقبت از هدف کوه و فعالیت‌های اخیر متعصبین مذهبی مراقبت از نامبردگان توسط (2ﻫ) ضروری است ضمناً به شنبه نیز توجه داده شد هرگونه اطلاع مکتسبه را به موقع منعکس نماید و در ضمن اقداماتی به منظور شناسایی کوهنوردان گیلان و نفوذ در هدف کوه و مناطق کوهستانی و جنگلی در جریان می‌باشد و نتیجه به موقع به عرض خواهد رسید. ب
اصل در پرونده‌ 13ـ 311 جلد 3 بایگانی است در پرونده علی نقی حریری بایگانی شود.23 /1 /37

توضیحات سند:

1.در متن در چند جا به صورت سرخ بر آمده است که به سرخ پر اصلاح شد.
2. ساواک مازندران، طی نامه شماره: 1484 /2 ﻫ 1- 25 /3 /37 موارد زیر را پیرامون گزارش فوق درخواست کرد‌:
« دستور فرمائید پاسخ موارد زیر را تعیین و به این سازمان اعلام نمایند‌: 1 - تعیین صحت یا سقم خبر؛ 2- شناسائی افراد ذکر شده و تحقیق پیرامون نحوه افکار و تمایلات سیاسی آنان؛ 3- تحقیق پیرامون ارتباط احتمالی یاد شدگان با گروههای مخالف و برانداز؛ 4- نفوذ در بین آنها ضرورت دارد؛ 5- اعلام هرگونه عمل خلاف و اقدامات غیر اصولی آنان از نظر امنیتی.»
3. مسجد حاج حسن مولانا(رانندگان) در بابل در مقابل چراغ برق قدیم واقع است که در سال 1314ﻫ ق توسط حسن مولانا تاجر پنبه بنا شد. بابل سرزمین طلای سبز، صمد صالح طبری، پیشین، ص 211

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 03 صفحه 359


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.