صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

یکی از طلاب مدرسه علوم دینی بجنورد به نام شیخ حسن شریعتی1 که در مسجد پنج تن واقع در بجنورد روبرو[ی] شرکت نفت روضه‌خوانی می‌نماید

تاریخ سند: 8 دی 1355


یکی از طلاب مدرسه علوم دینی بجنورد به نام شیخ حسن شریعتی1 که در مسجد پنج تن واقع در بجنورد روبرو[ی] شرکت نفت روضه‌خوانی می‌نماید


متن سند:

از: ب /9 تاریخ: 8 /10 /2535[1355]
به: ﻫ 1 شماره: 4070/ب ﻫ

یکی از طلاب مدرسه علوم دینی بجنورد به نام شیخ حسن شریعتی1 که در مسجد پنج تن واقع در بجنورد روبرو[ی] شرکت نفت روضه‌خوانی می‌نماید، برای مدت ده روز مبلغ 10000ریال دریافت و این شیخ حسن از افرادی است که با دعا و نیایش به مقامات مملکتی مخالف بوده و یک نفر به نام ناصر آقا که مرثیه‌‌خوانی می‌کند و در پایان مرثیه‌‌خوانی به شخص اول مملکت دعا می‌نماید، چون مرثیه وی با بیان خوبی ادا می‌‌شد به همین جهت چند نفر صدای او را ضبط کرده ولی شیخ حسن شریعتی در پایان مرثیه و هنگام نیایش، تکمه یکی از ضبط‌ها که متعلق به رمضانعلی اسپیدانی بوده است اشتباهی زده تا نیایش ضبط نشود.2
نظریه شنبه . خبر صحت دارد. شریعتی اظهار می‌دارد شیخ مهمان‌نواز هر چه دستور بدهد آن را اجرا می‌کنم.
نظریه یکشنبه . صحت خبر بعید به نظر نمی‌رسد. مهمان‌‌نواز سرپرست طلاب علوم دینی مدرسه دینی بجنورد و از روحانیونی است که به دستگاه مملکت خوش‌بین نمی‌باشد. آفاق
نظریه ب /9 . نظر یکشنبه مورد تأیید است. شیخ حسن شریعتی در ظاهر سعی می‌کند خود را طرفدار دولت معرفی کند، ولی در باطن برای به دست‌آوردن پول به هر کاری دست می‌زند.3 بایگانی شود. فراهانی 25 /10 /35

توضیحات سند:

1. حجت‌الاسلام حسن شریعتی سنخواستی، در سال 1339ش در روستای سنخواست به دنیا آمد. پس از پایان کلاس پنجم ابتدایی در روستای سنخواست، به بجنورد آمد و در حوزه علمیه سلطانیه به تحصیل علوم دینی مشغول شد. در این مدرسه بود که با نام امام خمینی (ره) و رساله عملیه ایشان آشنا شد. زمانی که حجت‌الاسلام شیخ قاسم ارحامی از قم به بجنورد بازگشت، از طریق ایشان با مبارزات انقلابی نیز آشنا شد و به توزیع اعلامیه و نوار پرداخت. با اوج‌گیری انقلاب اسلامی، فعالیت‌های انقلابی او در توزیع اعلامیه و نوار نیز گسترده تر شد و در تظاهرات نیز شرکت داشت. حجت‌الاسلام حسن شریعتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنگر تدریس و تبلیغ و امام جماعت به خدمت مشغول شد. برگرفته از مصاحبه ایشان با خبرگزاری عصر اترک در 19 بهمن 1396.
2. ساواک مشهد پس از دریافت این گزارش طی شماره 9106/ﻫ 1 ـ 12 /8 /36 نوشت: «‌دستور فرمائید ضمن روشن نمودن صحت و سقم مفاد گزارش خبر بازگشتی نسبت به شناسائی و تعیین مشخصات کامل و تهیه و ارسال یک قطعه عکس وی اقدام و نحوه فعالیت و تمایلات سیاسی مشارالیه را نیز مشخص و نتیجه را اعلام نمایند.» بخش ضمائم و ساواک بجنورد طی شماره 3219/ب ﻫ - 26 /8 /36 پاسخ داد: «‌در مورد نامبرده گزارشات بسیاری تقدیم شده که در بخش ﻫ 3 و ﻫ 1 می‌باشد. همانطوری که در گزارشات قبلی به عرض رسیده شخص مزبور فردی است که خود را روحانی معرفی ولی نه به روحانیت وی و نه به حرف‌های او می‌توان توجهی نمود و هر عملی که از هر مکانی پولی برای او به دست آورد انجام می‌دهد.» بخش ضمائم
3. متهم‌کردن روحانیون مبارز و انقلابی به داشتن انگیزه‌های مادی در اظهارنظر برخی از مأمورین ساواک دیده که می‌شود که حاکی از عدم شناخت آنها نسبت به ساختار روحانیت و چگونگی تعامل آنها با جامعه است. به همین‌جهت اینگونه اظهارنظرها فاقد ارزش بوده و با واقعیت نیز فاصله دارد.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان شمالی- 1 صفحه 396

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.