صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تعدادی از روحانیون و گردانندگان اصلی شهرستان نیشابور به شرح زیر به عرض می‌رسد

تاریخ سند: 22 آذر 1357


تعدادی از روحانیون و گردانندگان اصلی شهرستان نیشابور به شرح زیر به عرض می‌رسد


متن سند:

تاریخ:22 /9 /1357
گزارش

محترماً به استحضار می‌رساند.
تعدادی از روحانیون و گردانندگان اصلی شهرستان نیشابور به شرح زیر به عرض می‌رسد.
1. شیخ انصاری. شیخ اسعدی . شیخ عظیمی . شیخ موسوی . شیخ سعید منتظری معروف به نجفی که از طلبه‌های شهرستان قم می‌باشد، شدیداً در شهرستان نیشابور و دهات به فعالیت علیه شاهنشاه مشغول هستند. افراد فوق در سخنرانی‌های روز تاسوعا و عاشورا اظهار می‌نمودند تا غروب عاشورا خمینی به ایران وارد و شاهنشاه از کشور خارج می‌شود که این موضوع سخت مردم را به وحشت انداخته بود و در ضمن، مخالفین به یکدیگر تبریک می‌گفتند و شیخ انصاری در بین مردم وسیله عوامل خود شایع نموده هر کس پول و اسلحه می‌خواهد به انصاری مراجعه نماید.
2. روحانیون فوق‌الذکر طلبه‌هائی به دهات شهرستان نیشابور اعزام و با تبلیغات مضره خود اکثر اهالی دهات را علیه شاهنشاه آماده به طوری که در روز عاشورا حدود 30 هزار نفر از دهات به شهر نیشابور آمده و همراه سایرین شعارهای مضره و سرنگونی... خواستار بودند.
3. افراد پلیس و ژاندارمری شهرستان نیشابور که اکثراً بومی می‌باشند از ترس روحانیون مخالف ضمن صحبت با یکدیگر اظهار داشته‌اند با این وضع که همه قدرت در دست شیخ‌ها می‌باشد بهتر است ما هم به طرف روحانیون برویم لااقل زن و بچه ما حفظ می‌شود و خودمان هم در خطر نیستیم.
4. چند روزی است شیخ امیر مجد به نیشابور وارد و در اکثر اجتماعات سخنرانی و مردم را شدیداً علیه شاهنشاه تحریک و در بیشتر سخنرانی خود اظهار می‌دارد باید تا پیروزی و سرنگونی... به فعالیت خود ادامه داد و به زودی رژیم عوض می‌شود و خمینی به رهبری ایران انتخاب شده و جوانان را به قیام مسلحانه دعوت می‌نماید. با تقدیم احترام . ... 22 /9 /57
بخش 1. این اسامی جزو مظنونین منطقه ثبت و سوابق آنان جمع‌آوری شود.
بخش 1. سوابق این شخص [امیر مجد] و اینکه از کجا به نیشابور رفته تحقیق گردد. 22 /9

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 19 صفحه 312

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.