انحراف در استخدام منابع خارجی
متن سند:
انحراف در استخدام منابع خارجی
مطالعه و بررسی مکتبهای مختلف از دید اسلام ناپسند شمرده نشده است؛ اما در این مسیر، محقق باید شرایطی را داشته باشد که از شاهراه تفکر اصیل اسلام باز نماند. مهدی هاشمی در این باره سرگذشت خود را آئینه عبرت جوانان میداند. چنین میگوید:
«س: استفاده از منابع خارجی را به عنوان به اصطلاح یک اصل در مسئله تبیین، نپیمودن راه صحیح برای دستیابی به تفکر اصیل اسلامی، مطرح فرمودید و این یک مقدار بیشتری توضیح دارد که آیا شما در این صورت استفاده از منابع را ممنوع میکنید یا نه مجاز میدانید و با یک سلسله شرایط خاصی آن را تجویز میکنید و اشکال شما در استفاده از این منابع اصولاً بر چه پایهای استوار است؟
ج: عیب اصلی کار، حالا که انسان بررسی میکند این بوده که ما بدون اینکه از یک سلسله منابع اصیل و مطمئنی که مشخصاً در کشور خود ما و در راستای مذهب ما و از طریق رهبران تأیید شده، آنها را باید به عنوان معیار و مبنا قرار بدهیم و برای شناخت اسلام اصیل و اصلاح بافت فکری و شخصیت فرهنگی خودمان باید آنها را قرار میدادیم اولاً و با لذات؛ و بعد هم برایاینکه تکاملی حاصل بشود در شناخت نظرات مختلف، و مقایسهای صورت بگیرد و یک برخورد آزادی در نظریه بوجود بیاید باید سراغ منابع خارجی میرفتیم به عنوان یک منبع؛ منتهی ما انحرافمان در این بود که قبل از اینکه خمیر مآیه اصلی شخصیت خودمان را از طریق فرض کنید قرآن و روایات و مفسرین شناخته شده و روایات اهل بیت مخصوصاً یا کتب مطمئنی که تأیید شده است صددرصد - ایجاد بکنیم، تشکیل بدهیم و آن بافت فکری و شخصیتمان را از اینها اقتباس بکنیم قبل از اینکه این کار را بکنیم میرفتیم برای منابع خارجی البته به منابع داخلی هم مراجعه میکردیم؛ منتهی منابع داخلی برای ما آنچنان تغذیه کننده و الهام بخش نبود؛ آن طور که فکر میکردیم منابع خارجی برای ما تغذیه کننده و الهام بخش است. لذا نقطه انحرافی که در این اصل باید اشاره بکنیم اینکه مطلق مراجعه کردن به منابع خارجی جرم نیست، کار خوبی هم هست هم در آن زمان خوب بوده هم در این زمان؛ منتهی اگر یک فرد جوان بخواهد، جوانی که مآیه علمی کم دارد، قاعدتاً یک حالت شور و احساسات بر او حاکم است، تعقل برای او ضعیف است و عوامل دیگر اینچنین جوانی اگر بخواهد صرفاً و صددرصد و دربست بافت شخصیت فکری و فرهنگیاش را تسلیم یک سری منابع خارجی بکند که تفکرش از اسلام ضعیف است. نارساست و توأم با یک سری لغزشها، این بُعد، بُعد انحرافی قضیه بوده که در ما هم متأسفانه وجود داشت.»1
توضیحات سند:
1. نوار شماره یک.
منبع:
کتاب
بنبست - جلد اول / مهدی هاشمی ریشههای انحراف صفحه 75