تاریخ سند: 20 بهمن 1349
موضوع : تشکیل جلسه مذهبی در مسجد هدایت
متن سند:
شماره : 12362 /20 ه 2
روز یکشنبه 18 /11 /49 حدود 1200 نفر از طبقات مختلف دانشجویان ـ
فرهنگیان ـ بازاریان ـ کارمندان جهت شرکت در نماز عید قربان اجتماع کرده
بودند پس از اداء نماز جماعت توسط سید محمود طالقانی و ذکر دعا، طالقانی در
محراب جلو بلندگو ایستاده به مدت حدود یک ساعت پیرامون روز عید قربان و
چگونگی برگزاری آن
صحبت نمود و ضمن آن
اظهار داشت از سالیان
گذشته تاکنون هیچ کس در
صدد جلوگیری از تلف
شدن قربانی های روز عید
قربان در مکه بر نیامده و
متأسفانه علمای شیعه و
سنی نیز از بحث درباره
غسل و تیمم پای خود را
فراتر نگذاشته اند و فتوائی
برای این امر مهم صادر
نکرده اند که به دولت
سعودی و دولت های
اسلامی پیشنهاد ارائه نمایند
تا به اندازه کافی قربانی
نموده و اضافی آنها را به عنوان کمک به مردم بیچاره و نیازمند سعودی و یا
محل های دیگر که در جنوب سعودی آواره از منزل و مأوی خود در بیابان ها از
مار و حشرات تغذیه می نمایند برسانند ملتی که آواره بیابان ها بوده و برای احقاق
حق خود از هر طرف گلوله و بمب به سویش روان است و این چنین در فقر به سر
می برد ولی در یک روز آن همه گوسفند و گاو و شتر را قربانی و زیر خاک دفن
می نمایند در کجای اسلام نوشته است؛ و زمامداران حاکمه وسائل در اختیار
دارند هنوز نتوانسته اند سردخانه هائی احداث یا این قربانی ها را وسیله هواپیما
در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهند آیا این قربانی ها از مردارهای استرالیائی
بدتر است؟ آیا از گوشت های منجمد که مدت ها از تاریخ آنها می گذرد و معلوم
نیست به چه نحو ذبح شده بدتر می باشد؟ نمی دانم تقصیر با کیست علمائی که
یک عمر فقط خود را به انجام وظیفه دینی عادت داده اند یا با دستگاه های
مملکتی؟ آنگاه اضافه کرد مفهوم قربانی اینست که انسان همیشه خود را آماده
قربانی کردن در راه دین و احکام خدا نماید نامبرده حملاتی به طرز رفتن حج و
خواندن نماز و گرفتن روزه نمود و نسبت به علماء مطالب کنایه آمیزی ایراد و
اضافه کرد آخر این چه
مسلمانی است در صورتی
که اجتماع عظیم مسلمانان
در خانه کعبه باید از هر
جهت دارای امنیت و آزادی
باشد و حال آن که اعمال
حج در محیط ناامنی انجام
شده و کسی جرأت حرف
زدن و تماس گرفتن ندارد و
یک مشت مأمور از خدا بی
خبر که گرگانی درنده در
لباس اهرام [احرام] هستند
بین حجاج گمارده اند تا
چنانچه اعمال خلافی از
آنها سر زده بلافاصله آنها را
پاره پاره نموده و به حیات
آنها خاتمه دهند.
آیا این را می توان محیط امن برای اجتماع مسلمانان گفت تا کی
باید شاهد این رویه های ضد انسانی و آزادی باشیم سخنان یاد شده تا حدود
ساعت 1000 ادامه داشت و در پایان مردم ضمن صرف شیرینی و چای مسجد را
ترک کردند.
افراد شناخته شده عبارت بودند از مهندس بازرگان ـ دکتر عباس
شیبانی ـ رهنما واعظ ـ سید ابراهیم موسوی ـ حاج جواد جباری ـ حاج مرتضی
صادقی ـ محمدعلی هوشیاری ـ محمدعلی یزدان پناه ـ شالچی ـ علی بابائی ـ
قاضی ـ مرتضی افشاری ـ مروج ـ سیدحسین میرحسنی ـ مظفری ـ بهفروزی ـ
هزارخانی ـ اسمعیل امیرخانی ـ بنکدار ـ انتظاری ـ حسینی ـ محمدمهدی یزدان پناه ـ مصطفی صادقی ـ
حجتی دانشجو.
نظریه یکشنبه ـ یادشدگان مهندس مهدی بازرگان ـ شیخ مصطفی رهنما ـ محمدعلی قیومی هوشیار ـ
خلیل شالچی ـ احمد علی بابائی ـ محمدصادق قاضی طباطبائی ـ مرتضی بیوک افشاری ـ اله پناه مروج
عاشری ـ مهندس محمد بهفروزی ـ حسام الدین انتظاری ـ عبداله حسینی که دارای سابقه هستند.
سپاهی
نظریه چهارشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
تکثیر شد بایگانی شود.
17 /9 /50
11 نسخه تکثیر شود.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 222