تاریخ سند: 11 آذر 1356
پیرو: 5437/21 ه ـ 10/9/36
متن سند:
از : قم
به : کل سوم 312 شماره : 5439 /21 ه
از ساعت 830 روز جاری مراسم چهلم فوت مصطفی خمینی از طرف
مدرسین حوزه علمیه قم در مسجد اعظم منعقد گردید ابتدا با قرائت آیاتی از
کلام اللّه مجید شروع مجلس اعلام و حدود چهارهزار نفر در مجلس حاضر بودند
در ساعت 9 ابتدا
محمدمهدی ربانی رانکوهی
بطور ایستاده در پای منبر
شروع به سخنرانی نمود
سپس شیخ صادق خلخالی
نیز به همان نحو بیانی ایراد و
در خاتمه، شیخ محمدعلی
[محمدجواد] حجتی کرمانی
به منبر رفته پس از ذکر
مقدماتی قطع نامه ای در 13
ماده به شرح زیر قرائت که
جمعیت حاضر در مسجد که
در آن لحظه قریب 10 هزار
نفر بودند با ذکر صحیح است
و احسنت آن را تائید
می نمودند لازم به یاد آوری
است سخنرانی هر سه واعظ مذکور تحریک آمیز بوده و پیرامون مفاد قطعنامه
قرائت شده دور می زد پس از ختم مجلس جمعیت به هنگام خروج از مسجد
ضمن دادن شعار درود بر خمینی شروع به تظاهرات نمودند سپس حدود 2 هزار
نفر از جمعیت تظاهرکننده به میدان آستانه وارد و به قصد اشغال مدرسه فیضیه به
طرف آنجا حرکت نمودند که با مقاومت مأمورین پلیس مواجه و چون به تذکرات
پلیس توجه ننمودند بالنتیجه پلیس به منظور متفرق نمودن آنان ناگزیر به
تیراندازی هوائی گردید (10 تیر شلیک گردید) در نتیجه جمعیت متواری و چند
نفر به علت ازدحام و فشار جمعیت جراحات مختصری برداشتند و یک نفر از
افراد پلیس از ناحیه کتف دچار آسیب دیدگی گردید توضیح اینکه دو نفر وعاظ
اول و دوم ممنوع المنبر می باشند از ساعت 14 روز جاری آرامش برقرار و قرار
است مجلس تذکر دیگری از طرف بستگان خمینی عصر امروز در مسجد اعظم
برگزار گردد که با ادامه مراقبت هرگونه اتفاق به موقع به استحضار خواهد رسید.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت قم ـ معینی
1ـ بازگشت سریع مرجع
عالیقدر و مجاهد حضرت
آیت الله عظمی آقای خمینی
(سه بار تکرار گردید)
2ـ آزادی زندانیان سیاسی
خاصه حضرت آیت الله
طالقانی و حضرت آیت الله
منتظری
3ـ استرداد مدرسه فیضیه
پایگاه حوزه علمیه قم
4ـ آزادی بناهای توقیف
شده مدارس علمیه قم
5ـ آزادی اجتماعات ـ
آزادی بیان و قلم و رفع منبع
از منابر وعاظ دانشمند
خاصه جناب آقای فلسفی و
رفع سانسور از مطبوعات و سایر وسایل ارتباط جمعی
6ـ منع فیلمهای سینمائی و تأترها و جشنهای به اصطلاح هنری و بطورکلی
جلوگیری از بدآموزیهای شهرورزی
7ـ بازگشائی مسجد و کتابخانه دانشجویان دانشگاه تهران
8ـ توبیخ و تعقیب عاملان دستگیری نسبت به حجاب دختران دانشجو و
جلوگیری از تکرار اینگونه اعمال ضداسلامی
9ـ تقبیح و توبیخ و تعقیب چماق بدستان مهاجم به مردم بی دفاع و جلوگیری از
تکرار اینگونه اعمال وحشیانه
10ـ انحلال گارد دانشگاه و رفع اختناق از دانشگاه و ایجاد محیطی آزاد برای
تحصیل دانشجویان
11ـ توجه کامل به وضع ناهنجار کارگران و کشاورزان و طبقه سوم و چهارم و
سعی در احیای کشاورزی و استقرار نظم کامل اقتصادی و قطع ایادی بیگانگان و
سرمایه داران بین المللی و عمال داخلی آنان مخصوصا یهود و فرقه ضاله بهائی از
امور اقتصادی کشور
12ـ قطع کامل همه روابط
سیاسی ـ اقتصادی و نظامی
با دولت ضد اسلام اسرائیل
13ـ بازگشت به تاریخ
رسمی1 مملکت به دامن
پرافتخار اسلام و مبدأ
هجرت رسول اکرم (ص)
(سه بار تکرار گردیده)
گوینده: آقای قمی نژاد
گیرنده: امیرخسرو افتخاری
افسر نگهبان
ساعت 1530
11 /9 /36
در ساعت 700 روز 12 /9 /36 به
بخش 312 واصل گردید.
توضیحات سند:
1ـ تغییر تاریخ رسمی کشور :
یکی از پدیده هایی که در طول
تاریخ ایران به طور مستمر از
طرف حکومتهای ایران انجام شده
است، پدیده تبارسازی برای
سلسله حاکم است.
البته این کار
مخصوص شاهان ایران نبود، بلکه
حتی رییس جمهور آمریکا نیز در
این فکر بود که مسأله جمهوری را
با تبار سازی به خود نسبت دهد:
«اخیرا این مسأله توجهم را به
خود جلب نمود که سابقه واژه
جمهوری که نماد حزب سیاسی
خودم می باشد به سه هزار سال
پیش در یونان بر می گردد.
به
علاوه تحقیقاتی که در دودمان من
صورت گرفته، نشان می دهد که
من یونانی تبار هستم.
از فردا به
بعد ما تقویم خودمان را از 1987
به 3000 تغییر می دهیم.
» وی در
جای دیگر به طور خصوصی
اضافه کرد که «در عصر علم و
دانش فنی، تولد حضرت مسیح در
یک اصطبل چه ربطی به مبدأ
تاریخ و تقویم دارد؟» از آنجا که
آمریکا و رؤسای جمهور آن برای
شاه ایران سرمشق بودند، این
مورد را هم به عنوان الگو برای
خود انتخاب می کند و می گوید:
«هجرت محمد (ص) از یک
صحرا به صحرای دیگر چه ربطی
به تقویم ما دارد؟» رژیم پهلوی
نیز که با انتخاب نام «پهلوی» این
پدیده را تکرار کرد، با تغییر
تاریخ از هجری شمسی به
شاهنشاهی کوشید سلسله
تبارسازی مذکور را تکمیل کند.
رژیم پهلوی کوشید با تبار سازی
مشروعیت خود را در بین مردم
مستحکم نماید غافل از آنکه اکثر
ارزشهای قبل از اسلام ایران یا
از بین رفته و یا هویت اسلامی
یافته اند.
بنابراین در اجلاس
مشترک بین مجلس سنا و
مجلس شورای ملی در 24 اسفند
1354 به تصویب رسید که از آن
پس تاریخ هجری شمسی به
شاهنشاهی مبدل گردد.
«مجلسین
با ایمانی قاطع به نظام شاهنشاهی
که در طول بیش از بیست و پنج
قرن منشأ و مبنای قوام و دوام
قومیت و ملیت کشور ما بوده
است، آغاز سلطنت کوروش کبیر
بنیانگذار شاهنشاهی ایران را به
عنوان سر آغاز تقویم و مبدأ
تاریخ ملی ایران به شمار
می آورند.
»
تصویب این قانون، اعتراض
بسیاری از علما، از جمله مرحوم
آیت الله گلپایگانی را برانگیخت،
چنانکه ایشان با اعلامیه های
مختلف این مسأله را محکوم
نمودند.
برای اطلاع بیشتر از
محتوای اعلامیه های ایشان ر.ک:
اسناد انقلاب اسلامی، ج 1، ص
400
ناگفته نماند، حضرت امام در آن
ایام که در نجف اشرف مشرف
بودند، نسبت به تغییر مبدأ تاریخ،
موضع گیری کرده و استعمال آن را
برای ملت حرام کردند.
ایشان در
پیام عید فطر سال 1396 قمری
(1355 ش) در این زمینه
می فرماید: «کارشناسان که
می خواهند مخازن ما را بی مانع
به غارت ببرند، برای تضعیف
اسلام و محو اسم آن، نغمه شوم
تغییر مبدأ تاریخ را ساز کردند.
این تغییر از جنایات بزرگی است
که در این عصر به دست این
دودمان کثیف واقع شد.
بر عموم
ملت است که با استعمال این
تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و
چون این تغییر، هتک اسلام و
مقدمه محو اسم آن است خدای
نخواسته، استعمال آن بر عموم
حرام و پشتیبانی از ستمکار و
ظالم و مخالفت با اسلام
عدالتخواه است.
» صحیفه نور، ج
1، ص 272، چاپ دوم.
منبع:
کتاب
آیتالله محمدصادق خلخالی به روایت اسناد ساواک صفحه 216