صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

شرکت سهامی زمزم1

تاریخ سند: 6 مرداد 1336


شرکت سهامی زمزم1


متن سند:

شماره : 1293 ریاست محترم سازمان امنیت 2 محترما خاطر عالی مستحضر میدارد.
در چند ماهه اخیر فعالیت های تهدیدآمیزی بر علیه فروشندگان پپسی کولا در حوالی بازار و سایر نقاط شهر بموقع اجرا گذاشته شده که حتی المقدور از طرف این موسسه بردباری گردیده ولی با فرا رسیدن ماههای محرم و صفر این فعالیت ها بشدت ادامه پیدا کرده و با نوشتن نامه های بدون امضاء فروشندگان پپسی کولا را تهدید به قتل می کنند طبق تحقیقات اشخاصی بنام رضا فعال ساکن خیابان مولوی نرسیده به چهار راه مولوی سر بازارچه حضرتی و اکبر شبستری ساکن اول خیابان ناصر خسرو سرکوچه عربها و صداقت ساکن میدان شهناز وارد خیابان مازندران با مهران دست چپ مغازه اول بستنی فروشی صداقت متمنی است در صورت امکان قضیه را مورد توجه قرار دهند که مزید بر تشکر است.
برای نمونه مغازه هائی که در نتیجه تهدیدات از فروش پپسی کولا منصرف شده اند عبارتند از : 1ـ اصغر تمدن نژاد چهار راه مولوی دکان کبابی 2ـ سلیقه چهار راه مولوی چلوکبابی سلیقه 3ـ رضا مخملی خیابان مولوی باغ فردوس برای نمونه یکی از نامه های تهدیدآمیز بضمیمه ارسال می شود با تقدیم احترامات فائقه شرکت سهامی زمزم مدیر فروش دایره 3 ـ پرونده ؟؟ نام شرکت سهامی زمزم ؟؟

توضیحات سند:

1ـ ایرج ثابت پسر بزرگ حبیب اللّه ثابت پاسال (متولد 1310 تهران) و از اعضاء فرقه بهائیت است.
مدیریت بخشی از تأسیساتی را که پدرش دایر کرده بود، ـ شرکت زمزم، جنرال تایر، شیشه مینا ـ و تلویزیون ایران را به عهده داشت.
وی ایران گاز و ایران سیلندر را نیز خود در اختیار داشت.
ایرج ثابت پاسال مسئول کلوپ لاینز از باشگاههای به نام فراماسونری در ایران نیز بود.
ثروت خانواده ثابت پاسال با توجه به عضویت آنها در فرقه بهائیت، لژ فراماسونری و نزدیکی شان به دربار به شدت فزونی یافت و از سرمایه داران بزرگ دوره حکومت پهلوی دوم به شمار می رفتند که حشر و نشری هم با اسرائیل داشتند.
2ـ بهائیت که از فرقه های دست آموز بیگانگان به شمار می رود، تا جایی در درون رژیم پهلوی ریشه دوانده بود که هویدا، نخست وزیر سیزده ساله پهلوی از این گروه بود.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این گروه باحمایت مخالفین انقلاب اسلامی به فعالیت علیه جمهوری اسلامی پرداختند.
برای شناسایی بیشتر این گروه، مختصری از تاریخچه آن از جلد اول دائره المعارف مرحوم مصاحب نقل می شود: طریقه جدیدی است که میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءاللّه (متولد 2 محرم 1233 ـ ق ـ متوفی ذیقعده 1310 ـ ه ق) بوجود آورد.
این آئین بنام خود او آیین بهائی و به اصطلاح پیر دانش «امربهایی» خوانده می شود.
میرزا حسینعلی نوری هنگام دعوت باب بی آنکه هرگز با او دیدار کرده باشد، بدو گروید و بعد از واقعه سوء قصد بابیه نسبت به ناصر الدین شاه، به زندان افتاد.
پس از آنکه با کسانش به عراق تبعید شد، یکچند در بغداد بین بابیه به سر برد و سپس کسوت درویشی پوشید و در حدود سلیمانیه و کردستان به سیاحت پرداخت و در مراجعت به بغداد در باغ نجیب پاشا نزدیک بغداد، در پیش عده ای از بابیه دعوی کرد که «موعود» باب وکسی که باب به نام «من یظهره اللّه » ظهور او را پیشگوئی نموده است اوست (1280 ه ق) از این جا بین پیروان او که «بهائی» و «بهائیه» خوانده شدند و سایر بابیه که برادرش میرزا یحیی صبح ازل را خلیفه باب می شمردند، تفرقه پدید آمد و بین دو برادر اختلاف افتاد.
چندی بعد هر دو برادر را از عراق به قسطنطنیه و از آنجا به اورنه تبعید نمودند.
چون کار میرزا حسینعلی در بین بابیه رواج بیشتر یافت و اختلاف ربائی و ازلی افزون شد دولت عثمانی میرزا حسینعلی را با پیروانش به عکّا و صبح ازل را با پیروانش به قبرس فرستاد.
میرزا حسینعلی در عکّا به نشر تعالیم و دعاوی خویش پرداخت و کتاب «اقدس» را که اساس تعالیم اوست در آنجا نوشت.
آثار دیگرش عبارتست از «ایقان»، «هفت وادی»، «کلمات مکنونه»، «کتاب الشیخ» و «ادعیه».
نیز مکاتبت او که به نام «الواح» خوانده شده است، از جهت اشتمال بر افکار و آراء او اهمیت دارد و غالب این آثار بزبانهای اروپایی نیز ترجمه شده است.
میرزا حسینعلی در عکا وفات یافت، پیروانش او را «جمال مبارک» و «جمال مقدم» می خوانند.
تعالیم میرزا حسینعلی که مخصوصا بوسیله پسرش عباس افندی ملقب به عبدالبهاء منتشر شده است مخلوطی است از عرفان اسلامی و بعضی نتایج از حکمت و معرفت اروپا در قرن 19 میلادی که با ذوق عرفانی به هم در آمیخته است.
بهائیان انبیاء را «مظاهر الاهیه» می خوانند، و معتقدند بعد از محمد (ص) باب، و بعد از او میرزا حسینعلی به عنوان مظهر الاهی بعالم آمده است.
اما گویند که بعد از بهاء اللّه ، لااقل تا هزار سال دیگر مظهر الاهی در عالم نخواهد آمد.

منبع:

کتاب قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک - جلد 1 صفحه 35

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.