تاریخ سند: 26 مرداد 1357
موضوع: صدیقه مقدسی شیرازی
متن سند:
از: 9/ ﻫ 1 تاریخ: 26 /5 /2537[1357] 13570526
به: 312 شماره: 7449/ 9 ﻫ 1
موضوع: صدیقه مقدسی شیرازی1
پیرو: 7429/ ﻫ 1 ـ 24 /5 /37
1. افرادی که در منزل شیرازی متحصن2 شدهاند شب گذشته را در منزل وی به سر بردهاند و مهدی نوغانی و سید حسین موسوی جهان آبادی منبر رفته و مطالب تحریک آمیزی بیان نموده اند. محمدرضا محامی و عبدالکریم هاشمینژاد . عباس واعظ طبسی . عاملی . حسنعلی مروارید . محمدمهدی نوغانی . علی فلسفی . صبوری . مرندی. نمائی . آشوری جزو متحصنین هستند.
2. تعداد کل متحصنین حدوداً اعم از روحانی، طلبه، زن و جوانهای زیر 18 سال 250 نفر که چهل نفر زن و بقیه مرد و جوانان و نوجوان بوده اند.
3. مردم به سید محمدعلی شیرازی تکلیف مینمایند تا در مورد ترخیص صدیقه مقدسی شیرازی با رئیس شهربانی تماس بگیرد، لذا نامبرده امتناع و محمدمهدی نوغانی به طور تلفنی با رئیس شهربانی مذاکره و به نتیجه نمیرسد و نوغانی رئیس شهربانی را تهدید مینماید.
4. از منازل مردم برای متحصنین غذا ارسال میدارند.
5. آقای شیخ محمدرضا نوغانی با سید محمدعلی شیرازی مذاکره و گفته چرا اجازه دادید محمدمهدی نوغانی از منزل آیتاله با رئیس شهربانی تلفنی تماس و او را تهدید نماید. محمدعلی گفت به من تکلیف کردند صحبت کنم ولی من صحبت نکردم و محمدمهدی نوغانی صحبت کرد.
با عرض مراتب فوق درحال حاضر مردم در منزل شیرازی هستند با اقداماتی که به عمل آمده در نظر دارند پس از نماز ظهر به تدریج متفرق شوند. مراقبت شدید توسط پلیس ادامه دارد.
شیخان
گوینده . خداپرست
گیرنده . کنونی
محترماً به استحضار میرساند . خانم فوق الذکر از عاملین تظاهرات روز گذشته است که دستگیر شده است. 26 /5 /37
قسمتهائی که در بولتن تنظیمی درج نگردیده، درج شود. ثابتی 26 /5 /37
درج شد به استحضار ریاست دایره عملیات برسد.
توضیحات سند:
1. حاجیه خانم صدیقه مقدسی، فرزند آیتالله حاج شیخ ابوالحسن شیرازی و همسر حجت الاسلام والمسلین موسوی خراسانی در سال 1325ش به دنیا آمد.
از دوران خردسالی، تحصیلات حوزوی را در محضر پدر بزرگوارش آغاز نمود و سپس در ادامهی آن، از محضر دیگر بزرگان حوزه نیز بهره برد و در سال 1347ش، یکی از بنیانگذاران مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) در مشهد مقدس بود، که مدیریت آن را نیز به عهده داشت.
از سال 1349ش، به طور مخفی در جریان نهضت امام خمینی (ره) فعالیت نمود و در زمان اوج گیری انقلاب، به سازماندهی تظاهرات خواهران پرداخت.
همین فعالیتها موجب دستگیری وی در ماه مبارک رمضان سال 1356 گردید که این دستگیری، تحصن علماء و خواهران را در منزل آیتالله سید عبدالله شیرازی و بسته شدن بازار را به دنبال داشت.
ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به فعالیتهای خود ادامه داد و یکی از فرزندانش به نام سید هشام، در جریان جنگ تحمیلی در سال 1359 در آبادان به شهادت رسید.
برخی از فعالیتها و مناصب ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
راه اندازی بخش خواهران در مدرسه عالی شهید مطهری در تهران در دو بخش دورههای تخصصی و عمومی از سال 1359زیر نظر آیتالله امامی کاشانی و مدیریت آن به مدت 5 سال.
دعوت توسط سفارت ایران در کشور کنیا جهت سخنرانی در مراسم دهه فجر در سفارت و مجالس متعددی در شهرهای مختلف.
ده سال دبیر برگزاری سمینار سیره عملی و نظری حضرت امام خمینی (ره) در تهران به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام.
عضو جمعیت زنان فرهیخته سازمان تبلیغات اسلامی.
تدریس در دانشگاه الزهرا در تهران . مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها در تهران . مدرسه امام جعفر صادق علیهالسلام در تهران . مدرسه عالی شهید مطهری به مدت 20سال (از سال 1359 تا سال 1379.
2. گزارش تحصن در بیت آیتالله شیرازی در پی دستگیری خانم صدیقه مقدسی شیرازی به شرح زیر به ثبت رسیده است:
« موضوع: صدیقه مقدسی شیرازی
خانمی به نام صدیقه مقدسی شیرازی، دختر شیخ ابوالحسن مقدس شیرازی، همسر سید حسین موسوی خراسانی، به اتهام شرکت در تظاهرات در مشهد دستگیر و به دنبال دستگیری وی، احساسات مذهبی عدهای از علماء و جوانان زیر 18 سال برانگیخته شد و به منظور ترخیص وی در منزل آیتاله شیرازی تحصن اختیار نمودند. در این اجتماع، عدهای از علماء و مدرسین و روحانیون مخالف منجمله عبدالکریم هاشمینژاد، محمدرضا محامی، حسینعلی مروارید، علی فاضل، ابوالحسن مقدس شیرازی، سید حسین موسوی خراسانی و جوانانی زیر 20 سال که از شاگردان سید حسین موسوی خراسانی بودند شرکت داشتند. در ابتداء تعداد تحصنکنندگان، با افرادی که برای برگزاری نماز آمده بودند، حدود هفتصد نفر بوده، بعداً عدهای رفتند و حدود سیصد نفر باقی ماند. در این اجتماع، علی فاضل، پیشنماز مسجد رضویه صحبت و مطالب آن تحریکآمیز بود و سید[شیخ] ابوالحسن شیرازی نیز سخت ناراحت و سعی میکرد احساسات مردم را برانگیزد. عدهای از جوانان نیز از ایادی موسوی خراسانی بودند، مرتب شعار میدادند و صلوات میفرستادند و یکی از آنان خطاب به روحانیون گفت: مگر شما ناموس ندارید، شرف ندارید، چرا اجازه میدهید ناموس مردم را بازداشت نمایند. یکی از آخوندها به نام محامی به وی گفت تمام علماء جمع شدند تا این مسئله را بررسی نمایند، لزومی ندارد شما بیادب صحبت نمائید. در این اجتماع، مقداری از غذای اجتماع کنندگان از منزل شیرازی، بقیه از بیرون تهیه میشد؛ تا اینکه به سید محمدعلی تکلیف کردند با مقامات مسئول تماس بگیرد و او امتناع نمود؛ لذا محمدمهدی نوغانی (یکی از امضاءکنندگان اعلامیه حوادث مشهد) با رئیس شهربانی به طور تلفنی مذاکره و نتیجهای نگرفت و نوغانی او را تهدید کرد هرگونه اتفاق رخ دهد، مسئول شهربانی خراسان خواهد بود؛ او هم قبول کرد. سپس با مذاکراتی که آقای ولیان با شیرازی نمود، قرار شد ضمن اخذ تعهد مبنی بر عدم شرکت صدیقه مقدسی شیرازی و گواهی شیرازی مرخص گردد؛ لذا پس از اخذ تعهد، یاد شده مرخص و تحصن در ساعت 1600 روز 26 /8 /37 پایان یافت.
نظریه شنبه . خبر فوق صحت دارد، به طوری که استنباط گردید دستگیری خانمها احساسات مردم را علیه هیئت حاکمه تحریک و باعث تجری مردم میشود. چون در مورد نحوه بازجوئی، شایعاتی که شنیده شده مردم به هیچ وجه حاضر نیستند خانمها و دختران آنان تحت بازجوئی قرار گیرند.
نظریه چهارشنبه . ضمن تائید خبر و نظریه شنبه اصلح است در صورت مشاهده تظاهرات خانمها و گردش خیابانی به نحو مقتضی (تهدید ماشین آتشنشانی و…) آنان را متفرق و از بازداشت این قبیل افراد خودداری گردد.
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، کتاب نهم، ص 216
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ عباس واعظ طبسی به روایت اسناد ساواک صفحه 488