صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سید عبدالرضا حجازی

تاریخ سند: 23 آذر 1346


موضوع: سید عبدالرضا حجازی


متن سند:

به: 316 شماره: 28262 /20 ه‍ 3 از: 20 ه‍ 3 نامبرده بالا در ساعت 1330 روز 19 /9 /46 در مسجد ارک واقع در میدان ارک به منبر رفته درباره معجزات پیغمبر اسلام (ص) صحبت نمود ضمن سخنان خود به بهائیت1 حمله کرد.
بعد اظهار داشت رئیس دانشگاه کالیفرنیا اخیراً اعلام نمود که مشروب موجب از بین رفتن عقل می‌شود باید کاری کرد تا مردم از صرف مشروبات الکلی منع شوند.
آنگاه یادداشتی از جیب خود بیرون آورد و گفت این آمار وزارت کشور در چهار سال قبل است در حدود 1842 کافه رستوران و 83 کاباره در تهران وجود دارد.
و در عوض فقط 70 کتاب‌فروشی موجود است.
از آن گذشته چند کتابخانه وجود دارد که باید با کارت وارد شوید والا مخالفت می‌کنند.
این پیشرفت یک کشور مترقی و متمدن است که انواع و اقسام آزادی را برای فساد فراهم می‌کند.
سخنرانی نامبرده در ساعت 1420 خاتمه و عده شرکت کننده در حدود 1500 نفر بودند.

توضیحات سند:

1ـ بهائیت و بهائیان پیروان میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله که او را مؤسس شریعت تازه و موعودی که باب بشارت ظهور او را داده می‌دانند.
تعلیمات و آموزه‌های بهاءالله که بیشتر توسط پسرش عباس افندی معروف به عبدالبهاء منتشر گردید مخلوطی از عرفان اسلامی و برخی از نتایج حکمت و معرفت اروپا در قرن 19 است.
بهائیان معتقدند که بعد از حضرت محمد (ص)، باب و بعد از وی میرزا حسینعلی بهاءالله به عنوان مظهر الهی به عالم آمده‌اند.
اما می‌گویند که بعد از بهاءالله لااقل تا هزار سال دیگر مظهر الهی در عالم نخواهد آمد.
مبادی عمده اخلاقی بهائیان عبارت است از: وحدت افراد عالم، مساوات زن و مرد و مخالفت با تعصبات ملی و دینی.
آنها نماز خاص دارند که هر روز سه نوبت می‌خوانند و روزه آنان خاص 19 روز آخر هر سال می‌باشد.
مراکز مهم اجتماعات رسمی آنها حظیره‌القدس نام دارد.
بسیاری از مورخان و محققان تاریخ معاصر ظهور فرقه‌های بابیه و بهائیه را از نتایج فرقه‌سازی استعمار اروپاییان در کشورهای مسلمان می‌دانند.
همگامی این فرق با سیاست‌های استعماری بیگانگان تأیید بر این مدعا است.
فرقه ضاله بهائی در دوران حکومت پهلوی به اوج نفوذ و اقتدار خود در ایران رسید.
ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه معتقد است رضاخان با بهائیان روابط حسنه داشت تا حدی که اسدالله صنیعی را که یک بهائی بود به سمت آجودان مخصوص محمدرضا، ولیعهد منصوب کرد فردوست می‌نویسد: محمدرضا شاه نیز از تشکیلات بهائیان و نفوذ افراد بهائی به مقامات مهم و حساس مملکت آگاهی داشت و با حسن ظن به مسئله می‌نگریست.
هنگامی که امیر عباس هویدا که منتسب به بهائی‌گری بود به نخست‌وزیری رسید نفوذ بهائیان به اوج رسید.
اسدالله صنیعی در کابینه او به وزارت جنگ و وزارت خواروبار رسید.
فردوست عقیده دارد عبدالکریم ایادی که پدرش از خواص عباس افندی بود، نقش مهمی در نخست‌وزیری هویدا داشت بهائیان هم‌چنین در این دوره به مراکز مهم اقتصادی کشور نفوذ کردند و ثروت‌های کلانی را از طریق زد و بند با مقام‌های سیاسی تصاحب کردند.
(رک: دایره‌المعارف فارسی، غلامحسین مصاحب، جلد اول، صفحه 475 و ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، فردوست، جلد اول، صفحه 374)

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد ارک تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 192

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.