تاریخ سند: 15 آذر 1348
موضوع : شیخ فضل اللّه محلاتی
متن سند:
از : 20 ه ی
به : 20 ه 3 شماره : 1828 ـ 20 ه ی
ساعت 1935 شیخ فضل اللّه محلاتی در مسجد امام حسن عسگری واقع در
خیابان سیمان، شهرستان ری به منبر رفت و ضمن قرائت یک آیه قرآن درباره
عدالت علی و دشمنان علی اظهار داشت روح علی عاشق عدالت بوده و از ظلم به
مسلمانان ناراحت می شده
و از یتیم نوازی و غیره لذت
می برده و ما مسلمانها هنوز
علی را نشناخته ایم و
خارجیها بهتر از ما علی را
شناخته اند مثلاً جرجی
زیدان که یک نفر خارج از
دین اسلام است درباره مقام
علی کتاب نوشته و اگر
بخواهیم عدالت علی را با
قانون حقوق بشر مقایسه
کنیم بایستی عدالت علی را
به مرحله عمل درآوریم.
دنیا هنوز نتوانسته است
عدالت اجتماعی را اجرا
نماید.
هنوز در قلب
کشورهای بزرگ موضوع سیاه و سفید و تبعیض نژادی حل نشده است ولی در
چهارده قرن قبل، اسلام حق سیاه و سفید را مساوی اعلام نموده.
کمونیستها لنین
را به دنیا شناسانده اند، چرا؟ برای اینکه گفته من طرفدار کارگرم ولی ما هنوز
نتوانسته ایم علی را آن طوری که هست معرفی نمائیم جوانها بایستی روی این
حرفها توجه داشته باشند شاید بتوانیم درسی از مجلس برده باشیم.
اینک
داستانی را شرح می دهم.
سوده همدانی آزاد زنی بود که اسلام به وجود او افتخار
می کند، البته آزاد زن نه آزاد زنان پیراهن کوتاه نه آزاد زنانی که جز ور رفتن به
موی سر خود کار دیگری ندارند.
اسلام به زنان هم حق دفاع از حقوق خود را
داده ولی در دایره عفت و قواعد و هر کجا خواست پای خود را از این دایره بیرون
بگذارد جلو او گرفته می شود.
سوده برای شکایت از یک نفر مأمور معاویه به شام
آمده بود.
معاویه از او پرسید تو سوده نیستی؟ گفت : چرا.
معاویه گفت تو همان
زن نیستی که سربازان را علیه من تحریک می کردی؟ گفت : چرا.
معاویه دستور
داد به همان کسی که سوده از دستش شکایت دارد نامه ای نوشته شود تا هر کاری
که می خواهد با این زن بکند.
در این موقع سوده اشک از چشمانش سرازیر شد و
فی البداهه دو بیت شعر
درباره عدالت علی خواند
ولی در شعر اسمی از علی
نبرد.
معاویه پرسید : این
اشعار را درباره عدالت چه
شخصی می خواندی؟ سوده
گفت : عدالت علی، چون
روزی هم به علی از یک نفر
مأمور که زیادتر از معمول
پول گرفته بود شکایت
کردم.
علی به قدری
ناراحت شد که گریه کرد و
گفت خدایا گناه مأمور مرا
که مردم را اذیت نموده به
حساب من مگذار زیرا علی
راضی نیست که به کسی
ظلم و تعدی بشود لذا این زن مسلمان چنان درسی به معاویه داد و این است یک
زن آزاد.
چندی پیش مجلس ترحیمی بود که عده ای زن در آن مجلس شرکت
داشتند که با آرایش آمده بودند و موقعی می خواستند که گریه کنند، می ترسیدند
رنگ چشمهایشان پاک شود و اینها را نمی شود آزاد زن گفت.
اسلام جلو این
خودسریها را گرفته.
اسلام با سواد زن تا آنجائی که به دین لطمه نخورد مخالفتی
ندارد ولی اگر قرار باشد سواد یاد گرفتن، زن را به راههای دیگر سوق دهد اسلام
در اینجا می گوید بهتر است زن کارهای خانه را انجام دهد.
در زمان پیغمبر نیز از
زنان در پشت جبهه جنگ برای زخم بندی سربازان و در آشپزخانه برای تهیه غذا استفاده می کردند.
لذا
بیائید قدری فکر کنیم ببینیم چطور می توانیم به اسلام خدمت نمائیم و چگونه دستورات دین را توسعه
دهیم.
در این موقع محلاتی مرثیه خواند و سپس برای پیروزی سربازان اسلام و شکست اسرائیل دعا
نمود.
نظریه منبع : در این مجلس حدود یکهزار و ششصد نفر مرد و زن شرکت داشتند و جلسه در ساعت 2040
خاتمه یافت.
نظریه رهبر عملیات : گزارش منبع کلاً مورد تأیید است و سخنان محلاتی تحریک آمیز تشخیص داده شد ـ
بومی
منبع:
کتاب
شهید حجتالاسلام فضلالله مهدیزاده محلاتی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 505