تاریخ سند: 6 آذر 1345
موضوع: ناصر مکارم شیرازی
متن سند:
از: 21 تاریخ: 6 /9 /1345
به: 316 شماره: 2870 /21
موضوع: ناصر مکارم شیرازی
شخصی به نام سیدمهدی اوهب یزدی1 در مورخه 7 شعبان 86 نامهای از یزد دفتر 6 برای ناصر مکارم شیرازی به صندوق پستی شماره 6 ارسال و ضمن آن صفحات 5 و 6 شماره 312 مجله دوره جدید دنیای جدید را که در عنوان صفحه 5 نوشته شده اولین بار بهائیان تغییر خط2 را مطرح کردند برای وی فرستاده و یادآور شده مدت 120 سال است که بهائیت پس از ترور ناصرالدین شاه تاکنون سخت مشغول فراهم کردن وسایل جهت به دست آوردن استقلال و تشکیل حکومت مستقل میباشد ولی به خواست خدا در این زمینه پیشرفتی نداشته و هم اکنون میخواهند در دنیا به رسمیت شناخته شوند. وی از ناصر مکارم خواسته که به مناسبت نیمه شعبان یکی از صلواتهای مخصوص حضرت ولی عصر را به صورت تابلوی نفیسی در مجله مکتب اسلام چاپ نماید و در تمام شمارههای مجله مزبور از امام زمان یاد نموده و مقالات ارزنده و کوبندهای درباره دو موضوع اساسی و مهم خاتمیت و قائمیت درج نماید. ضمناً به هر وسیله شده غیرقانونی بودن این حزب استعماری را مثل حزب توده از دولت بخواهد و اضافه کرده که اقدام اساسی و ارزندهای به عمل آمده و مردم جهان تا حدودی از فتنههای آنان نجات خواهند یافت. همچنین از مکارم خواسته که مبلغین فعال و زبردستی تربیت نمایند تا لااقل نتیجه تبلیغات وسیع و پیگیر مبلغین بیشرم بهایی را در داخل و خارج کشور خنثی نمایند و چون نیمه شعبان مصادف با مرگ عباس افندی3 میباشد هر چه بیشتر ابراز احساسات شود بهتر خواهد بود. در خاتمه اضافه کرده در این مورد عریضههایی به مراجع بزرگ قم. تهران و مشهد ارسال داشته و از هیچگونه اقدامی فروگذار ننموده است چون احساس مسئولیت بسیار بزرگ و خطیر مینماید. عین نامه وی وسیله پست به مقصد ارسال گردید.
اصل در پرونده سیدمهدی اوهب یزدی، در پرونده ناصر مکارم شیرازی بایگانی شود. 12 /9
توضیحات سند:
1. سیدمهدی اوهب یزدی فرزند حجتالاسلام محمدتقی اوهب یزدی، از وعاظ یزد میباشد. دانشنامه مشاهیر یزد، ج 1، ص 202
2. حجتالاسلام سیدهادی خسروشاهی در سال 1338ش در مقالهای که در ماهنامه مجموعه حکمت به چاپ رسیده، در این باره نوشته است: «غوغای مسئله تغییر خط که چندی پیش توسط یک مشت افراد معلومالحال بلند شد و هنوز هم در روزنامهها و مطبوعات ایران موافق و مخالف مقالاتی درباره آن مینویسند، یک فکر نوظهور و یا از ابتکارات عالیه! استاد! سعید نفیسی نیست؛ قبل از این ماجرا هم ایادی استعمار و افراد ماجراجو در فرصتهای مناسبی! این برنامه را با راههای مختلفی تعقیب کردهاند. مثلاً یک قرن پیش، ملافتحعلی آخوندزاده نمایشنامهنویس به اصطلاح آزادیطلب، در قفقاز پیدا شده بود که طرفدار دو آتشه تغییر خط فارسی بود و طرز فکر غلط خود را به وسایل مختلفی نشر میکرد و اخیراً هم برخی از مستشرقین غربی برای تجلیل از آخوندزاده! و در واقع تحریک جاهطلبان عصر ما، کتابی درباره افکار و عقاید او به زبان آلمانی نوشتهاند که به نظر ما این امر مسلماً در تحریک حس شهرت و جاهطلبی بعضی از معاصرین عصر ما در ایران بیتأثیر نبوده است. صرف نظر از ملافتحعلی آخوندزاده، حزب بهائیگری هم از روز اول تأسیس به وسیله استعمار، در فکر تغییر خط فارسی به ایلامی بوده است.» سایت ایرانی، مقاله سابقه فکر تغییر خط در ایران، سیدهادی خسروشاهی، دی 1338ش
3. عباس افندی ملقب به عبدالبهاء، فرزند میرزا حسینعلی نوری، رهبر تشکیلات بهائیت است که پس از مرگ او، جانشین وی شد.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 265