تاریخ سند: 2 شهریور 1350
ساعت 5 صبح 24/5 سبزعلیان شغل راننده شرکت برق منطقهای به اتفاق عباسپور شغل کنترنویس شرکت برق منطقه
متن سند:
از: 9/ﻫ تاریخ:2 /6 /1350
به: 321 شماره: 9037 /9 ﻫ
ساعت 5 صبح 24 /5 سبزعلیان شغل راننده شرکت برق منطقهای به اتفاق عباسپور شغل کنترنویس شرکت برق منطقه و شیروانی کارمند کفش وین در سرای مینو، ناصحی کارمند سازمان آب به منزل ابوالحسنی شغل آخوند معروف به فیاض واقع در کوی آب و برق 600 متری کوچه آخر شماره 1088 رفتهاند تا با راهنمایی ابوالحسنی معروف به (فیاض) شغل آخوند برای جلسات مذهبی در کوی آبوبرق از وی دعوت نمایند و ناصحی به فیاض گفته است ما آمدهایم تا با راهنمایی خود از آیتالله میلانی اجازه بگیریم که شما سرپرستی جلسات کوی آب و برق را قبول و اداره کنید. ابوالحسن (فیاض) گفته است شما ابتدا باید بهوسیله نوشتن نامه وضع این محل را از همه جهت برای آیتالله میلانی بنویسید و در یک جلسه حضوری ضمن دادن نامه شفاهاً نیز تمام خصوصیات را به عرض آیتالله میلانی برسانید و اضافه نموده که من در هر سال 2 ماه محرم و صفر و ماه رمضان را مسافرت میروم و در حقیقت مخارج زندگیام از همان سه ماه تأمین میشود. فیاض گفته خیلی باید مواظب این محل باشید، زیرا بهائیان در اینجا رخنه کرده و به عناوین مختلف میخواهند جوانان ما را از مسیر اسلام منحرف نمایند و قرار میشود روز 25 /5 /50 همه در منزل شیروانی واقع در کوی آبو برق جمع شوند تا یک نامه برای آیتالله میلانی بنویسند. فیاض گفته من دوستی دارم به نام توحیدی شغل آخوند که قلم فرساییش خیلی خوب است من او را هم با خود خواهم آورد تا یک نامه جامع به آیتالله میلانی بنویسد و از ساعت 20 الی 21:15 جلسه در منزل شیروانی با شرکت عباسپور شغل کنترلنویس برق، مختاری ناصحی شغل کارمند سازمان آب و فیاض و توحیدی شغل آخوند و پسر توحیدی اجتماع نمودهاند.
ابتدا عباسپور نامهای را که به آیتالله میلانی نوشته و در آن تقاضا کرده بود که چون بهائیان از سال 1349 در کوی آبوبرق به تبلیغات ضداسلامی مشغول شدهاند و ناچار به تشکیل جلسه تبلیغات اسلامی در این محل شدهاند و چون اخیراً ابوالحسنی معروف به فیاض در این محل خانهای خریداری نموده، از آیتالله میلانی تقاضا کرده که اجازه دهند فیاض جلسات مذهبی آنان را سرپرستی کند و همچنین تقاضا کرده بود که آیتالله میلانی مبلغی هم به بودجه این انجمن کمک کنند. سپس فیاض گفته این حقیقت را باید بدانیم که بهائیت در این محل خیلی رخنه کرده. چندی قبل بهائیان تصمیم گرفته بودند که به تمام دهات اطراف بروند و در آنجا کاری بگیرند و بهوسیله کمک و محبت به مردم محبوبیتی پیدا کنند و تبلیغات خود را به نفع بهائیت در دهات شروع نمایند. منظور بهائیان این است که در تمام دهات اطراف یک نفر بهائی داشته باشند و آمار بدهند که در همه جا حتی در دهات هم بهائی داریم و بتوانند هنگام انتخابات مجلسین از بهائیان هم نماینده مجلس تعیین کنند. فیاض گفته وقتی آیتالله میلانی از این موضوع باخبر شدند به مبلغین که در شبهای جمعه به اطراف و دهات دوردست میروند، دستور دادهاند که به مردم دهات بگویند اگر کسی به ده آنها رفت و کاری خواست تا او را کاملاً نشناختهاند به او کاری ندهند و به او اطمینان نکنند.
توضیح شنبه: قرار شده توحیدی نامه مفصلی بنویسد و به امضاء اهالی برساند و درباره ساختن مسجد چند نفر نزد آیتالله میلانی بروند و خواستههای خود را شفاهاً بگویند.
توضیح سهشنبه: بهائیان در نظر دارند افرادی را برای سکونت در دهات تعیین و سعی مینمایند و هدف آنها این است که در هر قریه لااقل یک خانواده بهائی مسکون نمایند.
توضیح چهارشنبه: امریه رسیده از مرکز در مورد گسترش فعالیت فرقه بهائی و توسعه آن در قراء و قصبات به ژاندارمری و شهربانی و استانداری ابلاغ و در جلسه شورای همآهنگی نیز مطرح شده است. رفیع
رونوشت برابر اصل است. یک نسخه در بخش 321 موجود است
رونوشت عیناً به استحضار ریاست بخش 312 برسد. از طرف رئیس بخش 321: رنجبر 13 /6 /50
161126 بایگانی شود.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 07 صفحه 120