صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : سخنرانی فخرالدین حجازی در حسینیه تجریش ( تکیه پایین)

تاریخ سند: 5 اسفند 1349


موضوع : سخنرانی فخرالدین حجازی در حسینیه تجریش ( تکیه پایین)


متن سند:

از : 20/ه/ش به : 20/ه /3 شماره : 1457 ه ی از ساعت 20:17 روز 12 /12 /49 پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید اظهار داشت عقاید جوامع بشری بر دو قسمت تقسیم شده عده ای مادیون هستند که عقیده دارند بشر از ماده است و تمام اوضاع و احوال طبیعی است هرچه هست در این عالم است در برابر این فکر عده ای دیگر ملیّون هستند که می گویند بعد از این جهان جهان جاویدان دیگری وجود دارد ناطق ضمن تجزیه و تحلیل اندیشه مادیون و عقاید مخالفین آنها و دانشمندانی که در این فکر صاحب نظرند مانند نیچه.
دکارت.
سقراط.
آلکسیس کارل وی خطاب به جمعیت گفت افسوس که شما قرآن بلد نیستید فرزندان شما هم بلد نیستند و در این هنگام اشاره به شیخ مصطفی ملکی1که پای منبر نشسته بود کرد و گفت در تجریش شما یک نفر مرد محترم روحانی پیدا شده به نام ملکی در مسجد همت قرآن را به عربی درس می دهد و دو نفر بچه می آیند قرآن یاد بگیرند آن وقت در سالن سینمای تجریش هزار نفر نشسته اند ناطق سپس آیه ای از قرآن را قرائت و گفت در اینجا خدا می فرماید اگر به بچه یتیم کمک نکنید.
مسلمان نیستید و توضیح داد که در مذهب بودا و کتابهای انجیل که دم از اخلاق زده شما مطلبی مانند این آیه قرآن نخواهید دید و این آیه درباره ابوسفیان نازل شده که هنگامی که او مشغول کباب کردن شتر بود و دو کودک یتیم گرسنه بودند پیش او آمدند ابوسفیان با چوب بر فرق کودکان زد و از خودش دور کرد امسال در مکه دیدم بالای سر بازارش نوشته (ابوسفیان) این همه حاجی از ایران رفت چهارهزار نفر روحانی در بین حجاج بود دو نفر نرفتند پیش رئیس مکه بگویند ای رئیس جامعه اسلامی این چه اسمی است بالای سربازار مکه نوشتی ابوسفیان را خدا لعنت کرد من یک موقعی در یک کارخانه برای کارگران نطق کردم درباره مرام اشتراکی گفتم از نظر فلسفی ما فرضیه شما را قبول می کنیم و خود را دست کم می گیریم اما اصالت ماده روی فرد نیست در جمع گرد آمده توجه به یک نفر کشاورز و یک نفر کارگر ندارد و برای آنها وجود قائل نشده این قرآن است که برای بشر ارزش قائل شده نه مرام اشتراکی که فقط کالخوزها قابل اجرااست آن هم بی روح و جامد حرف خیلی دارم بزنم افسوس که شنونده ندارم کشش درک مطالب و مضامین حرفهایم را شما ندارید ناطق سپس به پیوند مسلمین اشاره کرد و گفت ساختمان را سیمان آن نگاه می دارد اگر سیمان محکم نبود سقفها فرو می ریزد و ملات عمل میان مسلمانان سیمان است و آن عبارت است از حلقه های زنجیر محصلین اروپایی یک مجله مذهبی دارند برای من فرستادند و عین این آیه قرآن را تفسیر کرده بودند افسوس که این جوانان مسلمان چاپخانه در اختیار ندارند مطالب خود را ماشین بکنند به صورت پلی کپی در می آورند بهائیان در آنجا دارای چاپخانه هستند تفسیر آیه این است که لوازم خود را برای رفع حاجت در اختیار همسایه های خود بگذارید من از مکه آمدم همسایه من به دیدن من نمی آید آن وقت اتومبیل های خارجی به منزلش می آیند و تا صبح مشغول قماربازی است این چه جامعه مسلمانی است این طرف یک نفر فوت کرده مشغول عزاداری هستند همسایه رو به رویی مجلس عروسی و چراغانی برپا نموده در این تکیه عزای حسینی برقرار گردیده آن طرف رقص و ساز و آواز مجالس شرابخواری سرتاسر روزنامه ها مملو از آگهی های شب نشینی کاباره ها.
دانسینگ ها این چه جامعه اسلامی است عده ای ثروتمند عده ای گرسنه آن یکی خانه خود را از سنگ مرمر بنا کرده دیگری زمین را می کند در سوراخی می خزد این همه اختلاف طبقاتی این جامعه با این وضع روی پای خود بند نمی شود.
نظریه یکشنبه: مفاد گزارش مورد تأیید است.
بایگانی شود.
6 /1 /50

توضیحات سند:

1ـ آیت الله شیخ مصطفی ملکی در سال 1295 ش در شمیران متولد شد.
پس از تحصیلات علوم اسلامی، به تجریش بازگشت و به تبلیغ و ارشاد مشغول شد و همواره علیه رژیم ستمشاهی، مبارزه می نمود.
در دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت از فعالان بود.
با آغاز نهضت اسلامی در دهه 1340، وارد مبارزه شد.
مسجد همت تجریش از مراکز فعال ضد رژیم بود.
ارتباط نزدیک با جامعه روحانیت مبارز و حضور در صحنه های انقلابی را تا پیروزی ادامه داد.
خاطرات حجت الاسلام عباسعلی زنجانی، ص 194).

منبع:

کتاب فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 247


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.