صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: تظاهرات ملی و میهنی

تاریخ سند: 6 آذر 1357


درباره: تظاهرات ملی و میهنی


متن سند:

شماره: 1207/ 17/ ل تاریخ: 6 /9 /1357 1
از: سازمان اطلاعات و امنیت بندر لنگه
به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت استان هرمزگان
درباره: تظاهرات ملی و میهنی
پیرو شماره: 1198/ 17/ ل – 4 /9 /57

بدینوسیله یک نسخه فتوکپی تلگرافی که از طرف افراد میهن‌پرست و شاه دوست منطقه در جهت پشتیبانی از رژیم شاهنشاهی ایران مخابره گردیده جهت استحضار به پیوست تقدیم می‌گردد. ضمناً به استحضار می‌رساند تلگراف فوق وسیله آقای حسین گله‌داری که از افراد سرشناس و میهن‌پرست لنگه است به این سازمان تحویل گردیده و در ضمن از آقای نوربخش کفیل فرمانداری لنگه شکایت داشت و اضافه نمود که آقای نوربخش در گزارش خود به استانداری و همچنین رادیو تلویزیون تظاهرات میهن‌پرستانه آنها را از روی سوءنیت کوچک قلمداد کرده و تعداد آنها را صدها نفر گزارش کرده حال آنکه تعداد هزارها نفر بوده و به یقین بیش از ده هزار نفر شرکت داشتند. در ثانی آقای نوربخش به خاطر چند نفر از اعضای انجمن شهر لنگه که با آنها روابط نزدیک دارد گزارش کرده که تظاهرات با شرکت انجمن‌های شهر و شهرستان بوده حال آنکه از انجمن‌های فوق جز آقایان محمود بستکی و حاج علی مدنی کس دیگری شرکت نداشته است.
اظهارات آقای گله‌داری در مورد سوءنیت آقای نوربخش مورد تایید این سازمان بوده و آقای نوربخش با این اقدام خود موجب ناراحتی میهن پرستان این شهرستان را فراهم کرده است.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت بندر لنگه. فرزانه


_______________________
1. امروز 6 /9 /57 آیت‌الله‌ العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانى در نامه‌اى به روحانیون بندرلنگه خواستار وحدت اهل تسنن و تشییع شد و ایجاد دودستگى بین این دو گروه را خواست حاکمان دانست. ایشان ‌یادآور شدند این تفرقه سرعت زوال استبداد را به تأخیر مى‌اندازد. «شیعه و سنى در این نهضت اسلامى مانند اعضاء یک بدن همکار و همصدا بوده و هستند و جنبش برادران اهل سنت در شهرهاى کردستان و تظاهرات آنها در کنار برادران شیعه تمام نقشه‌هاى تفرقه‌انداز دشمنان اسلام را نقش بر آب کرده.»

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 4 صفحه 243

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.