تأثیر شعارهای ضد ملی در روحیه مردم مشهد
متن سند:
از: 9 ﻫ 2 تاریخ: ...
به: 323 شماره: ...25 /9 ﻫ2
تأثیر شعارهای ضد ملی در روحیه مردم مشهد
1. روز 19 /9 /1357 مجسمههای شهر را پائین آوردند. آیتالله شیرازی به طور ضمنی اعلام داشته که این کار از جانب ما صورت نگرفته زیرا پسرش مردم را از این عمل منع کرده است. وی معتقد است که این کار خود ارتشیها و ساواک بوده است.
2. روز 2 /9 /1357 تظاهرات و راهپیمایی در مشهد برقرار بود و شعارهای ضد ملی به بدترین صورت خود در این روز داده میشد. نمونه شعارهائی که در این چند روز داده میشود اعلام میدارد.
به دست 66 مزدور شریعتی کشته شد. به فرمان خمینی به قدرت مسلسل شاه تو را میکشیم . نصرمنالله و فتح القریب . 66 آمد به جای یزید . نظام شاهنشاهی نابود باید گردد . جمهوری اسلامی ایجاد باید گردد . مجاهد بپا خیز خلق به همراه توست . کارگر، کشاورز، زحمتکش مسلمان جنبش تو مبارک . بار دیگر به دست 66 رسوا گشته تجاوز به حریم رضا . خیانت تا به کی، جنایت تا به کی، مرگ بر این 66 ، مرگ بر این 66 . برای جنگ با رژیم فاسد تهیه مسلسل مجاهد . صبر ما شد تمام گشته وقت قیام، مرگ بر این 66 . نه سازش، نه ذلت، یا فتح یا سعادت . مرگ بر این 66 دشمن خونخوار ما، درود بر خمینی رهبر آزاد ما . مرگ بر این دیکتاتور بیوطن . جمهوری اسلامی ایجاد باید گردد . این ارتش وابسته اصلاح باید گردد . شاه جنایت میکند ارتش حمایت میکند . این مشتها در آسمان روزی مسلسل میشود . این ماه ماه خون است، این 66 سرنگون است . هفده شهریور روز ننگ 66 . هفده شهریور روز افتخار ما . به همت مجاهد به یاری خمینی ملت نبیند هرگز ترس و عقبنشینی . فرهنگ ما فرهنگ انقلاب است . بدین سبب ارتش در اضطراب است . این جمله از فرهنگیان خطاب است . کاخ هنر تا پهلوی خراب است . روز قیام ملت چون کربلاست امروز . 66 کمر شکسته مغلوب ماست امروز . بگو مرگ بر 66.
نظریه شنبه . روز به روز بر همبستگی مردم مشهد افزوده میشود و مردم تشکل بیشتری به خود میگیرند آنهائی که در روزهای پیش تماشاگر بودند و میترسیدند داخل مردم گردند در حال حاضر وارد صفوف تظاهرکنندگان میشوند. گفته میشود این تظاهرات با همچنان شعارهائی، تأثیر بسزائی در افکار عمومی به جای میگذارد بالاخص پائین آوردن مجسمهها که سمبل1 استقلال ماست تأثیر سوئی در اذهان مردم به جای گذارده است فعلاً در این حرکت هدفی جز خود 66 مطرح نیست و منحصراً قصد دارند که افکار عمومی را از 66 برگردانند و خشم ملت را فقط متوجه 66 مینمایند و این روند برای جان 66 و خاندان وی بسیار خطرناک است. باید هرچه زودتر بازسازی اجتماعی به عمل آمده و شکاف موجود را به نحو مقتضی پر نمایند. چنانچه درنگ به عمل آید با دست خود زندگی 66 را به خطر انداختهایم. باید حقایق هر چه زودتر به 66 گفته شود و تدابیر لازم اتخاذ گردد. برای چارهاندیشی فردا دیر است، باید مسائل را دقیقاً بررسی نموده و قاطعانه عمل کرد.
نظریه یکشنبه . با عطف توجه به احساسات پاک منبع، نظریه وی قابل بررسی میباشد. کلیه مردم شاهدوست و میهنپرست و موافق شهر مشهد از شعارهای فوق و همچنین اعمال ناشایست عدهای بیوطن نظریه مشابهی داشته و خونشان به جوش آمده است به نحوی که پس از روزهای تاسوعا و عاشورا به شدت خشمگین شده و در گروههای مختلف با برداشتن عکسهای خمینی و دادن شعارهای ملی و میهنی احساسات خود را ابراز داشتند.
نظریه چهارشنبه . نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه 9 ﻫ . مفاد خبر کاملاً مورد تأیید است. بیتفاوتی و صبر و تحمل مقامات مسئول بر تجری و گستاخی مخالفین و اخلالگران افزوده و آنان که تاکنون عقایدی خلاف این اخلالگریها داشتند از تهدید و ترس به آنها گرویدهاند چون گردانندگان این حوادث میدانند که در صورت برقراری آرامش از مجازات مصون نخواهند بود، نهایت تلاش را برای نابودی رژیم پیگیری مینمایند و در حال حاضر کلیه سازمانها و مؤسسات دولتی و بخش خصوصی و کسبه و بازار را به دنبال خود کشانیدهاند، هر تصمیمی امروز گرفته شود بهتر از فردا است.
توضیحات سند:
1. در اصل: سنبل.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 20 صفحه 322