صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: تشکیل جلسه مذهبی در مسجد هدایت

تاریخ سند: 29 اسفند 1350


موضوع: تشکیل جلسه مذهبی در مسجد هدایت


متن سند:

به: 312 از: 20 ه 12 شماره: 142170 /20 ه 12 پنجشنبه شب 26 /12 /50 نماز جماعت توسط سیدابراهیم موسوی در مسجد هدایت برگزار و بعد از خاتمه آن سیدابراهیم موسوی ضمن اظهار تأسف از این که گوینده ای نداریم مطالبی اجمالاً از ترجمه آیاتی از قرآن مجید بیان نمود افراد شناخته شده عبارت بودند از دکتر شیبانی، انتظاری، حاج علی بابایی، جهانگیر عدالت منش، محمدعلی و محمدمهدی یزدان پناه، اسماعیل پسر خادم مسجد.
اسلامی، حسینی و هوشیار و نیز عبدالمجید معادیخواه، هم به مسجد آمد و چند دقیقه ای نشست ولی صحبتی نکرد.
پس از اظهارات سیدابراهیم موسوی افراد به دور هم جمع و هوشیار ضمن ابراز تأسف از نبودن سیدمحمود طالقانی گفت امروز یک راننده در اثر فشار و اذیت مأمورین راهنمایی و رانندگی اتومبیل وانت مزدای خود را مقابل مجلس آتش زد و بنا کرد به افسر مربوطه تا مقامات خیلی بالا فحش دادن و در این موقع حسینی اظهار داشت امشب در مسجد امین السلطان برای شهداء (اعدام شدگان) مجلس ختم گذارده و من عازم هستم شما هم بیایید و در نتیجه برادران یزدان پناه، جهانگیر عدالت منش، اسمعیل پسر خادم مسجد به اتفاق عازم مسجد شدند و مقابل درب آنان مصادف گردیدند با ورود مجتبی و محمد پسران سیدمحمود طالقانی و آنها ضمن سلام و احوالپرسی اظهار داشتند آقا حالش بد نیست و مجتبی نیز اخیرا با خواهرش از زابل آمده و محمد هم با چند نفر از خانواده عازم زابل می باشند1 و قصد دارند روز جمعه حرکت نمایند و در موقعی که این افراد قصد عزیمت به مسجد امین السلطان را داشتند محمدمهدی یزدان پناه، جهانگیر عدالت منش پیشنهاد نمود که بهتر است جریان ختم را به دکتر شیبانی اطلاع دهیم تا آنها هم بیایند و عدالت منش نیز این موضوع را به اطلاع دکتر شیبانی رسانید و قرار شد آنها هم بیایند.
در مسجد امین السلطان شیخی بالای منبر نیز مشغول صحبت بود و جمعیت در مسجد تقریبا متراکم بودند شیخ مزبور ضمن تشریح اوضاع و وقایع کربلا و تشبیه آن به طور ضمنی با وضع امروز در لفافه به دستگاه هیئت حاکمه خیلی تاخت و تذکر داد که یزید با چوبی به لب و دندان حضرت سیدالشهدا ضربه می زد که روی آن جمله لااله اللّه نقش بسته بود و نتیجه گیری کرد که عده ای و اشخاصی به نام دین اسلام و اسلامیان را شکنجه و زندان و اعدام می کنند و در سطح خیلی وسیعی از شهدای دین تجلیل نمود و به علما و روحانیون که وظیفه خود را انجام نمی دهند و در مقابل این اوضاع ساکت می نشینند حمله کرد که در خلال این احوال گریه و ناله جمعیت مخصوصا زنان که گویا از خانواده اعدام شدگان بودند بلند بود و یکی از میان جمعیت هم با صدای بلند گفت نثار روح شهداء صلوات بفرستید که جمعیت به صدای بلند صلوات فرستادند و محمدمهدی یزدان پناه ضمن تعریف از گوینده و تصدیق این که درست می گوید و علماء ساکت نشسته اند گفت علماء عراق نامه بلند بالا و انتقادآمیزی برای آیت اله میلانی نوشته اند که چرا ساکت نشسته اید ضمنا در خلال سخنان شیخ مزبور در بالای منبر علی بابایی، بسته نگار، محمد و مجتبی طالقانی و چند نفر دیگر از مسجد هدایت به مسجد امین السلطان که در خیابان فردوسی روبروی خیابان فروغی واقع است و امامت آنجا هم با سیدنورالدین علوی طالقانی می باشد آمدند.
نظریه سه شنبه: یادشدگان دکتر عباس شیبانی، حسام الدین انتظاری، احمدعلی بابایی، عبداله حسینی، محمدعلی هوشیاری، محمد بسته نگار می باشند که در 312 دارای سابقه اند ضمنا واعظ مورد بحث شیخ محمد مروی می باشد.
آذری نظریه چهارشنبه: نظریه سه شنبه مورد تأیید است.
پاد دایره عملیات بهره برداری و طبق اوامر صادره اقدام شود 7 /1 /51

توضیحات سند:

1ـ ساواک در نامه ای به شماره 8683 /20 ه 2 مورخ 26 /2 /50 همسران و فرزندان آیت الله سیدمحمود طالقانی را به شرح زیر معرفی می نماید: موضوع : آگاهی از وضع داخلی سیدمحمود طالقانی سیدمحمود طالقانی دارای دو همسر و اولادانی به شرح زیر می باشد.
همسر اول او به نام بتول و فرزندانی که از مشارالیها دارد عبارتند از : 1ـ حسین دانشجو که از دانشگاه اخراج شده است.
2ـ اشرف که با شوهرش فعلاً در منزل سکونت دارد (چندی قبل برای معالجه به خارج از کشور رفته بود) 3ـ بدریه شوهر دارد.
4ـ مهدی در شرکتی ناظر خرید می باشد.
5ـ مجتبی محصل است.
همسر دوم به نام توران و دارای فرزندانی به شرح زیر است.
1ـ اعظم سادات شوهر دارد ضمنا مدیر دبستانی در جنوب شرق تهران می باشد.
2ـ ابوالحسن در شرکتی دولتی گویا سیمان ری مشغول کار است.
3ـ و 4ـ دو دختر دوقلو به نامهای طیبه و طاهره که اولی اخیرا شوهر اختیار ولی دومی در منزل است.
5ـ محمدعلی که محصل کلاس دهم می باشد.
ضمنا منزل همسر اول وی تهران پیچ شمیران تنکابن و منزل همسر دوم تهران خیابان دربند کوچه رزم آرا می باشد و طالقانی شبها به طور کلی در منزل همسر اول خود بوده همه روزه ناهار در یکی از منازل به سر می برد.
نظریه یکشنبه : اطلاعات فوق در پاسخ خواسته های بوده که شنبه از وضع داخلی طالقانی تهیه نموده است.
سپاهی نظریه چهارشنبه : نظری ندارد.
رئیس اداره امنیت داخلی فرنژاد

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 361


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.