تاریخ سند: 29 شهریور 1352
[موضوع:] حسینیه بنیفاطمه
متن سند:
[از:] 20 ﻫ 12 [تاریخ:] 29 /6 /1352
[به:] 312 [شماره:] 5516 /20 ﻫ 12
[موضوع:] حسینیه بنیفاطمه
در جلسه مذهبی متشکله در حسینیه بنیفاطمه از ساعت 1930 الی 2010 نماز جماعت خوانده شد و سپس حاج محمدعلی اسلامی اشعاری در مورد ولادت امام زمان که آقای خوشدل شاعر، آن را سروده بود قرائت کرد که چند بیت آن به شرح زیر است:
چرا در کشور اسلام باشد آتشگاه
شرار دوزخ کافی به مشرکین آمد
عدوی هر چه ستمگر، پناه هر مظلوم
بسان جدش سلطان مؤمنین آمد
دهید مژده ز خوشدل به شیعیان امشب که آیت شرف و عدل و داد [و دین] آمد
زمان ظالم و فاسد به سر رسد امروز که خصم جان همه اهل جور و کین آمد
بگو به قدرت خود از چه نازی ای ظالم که دست منتسب حق ز آستین آمد
آقای اسلامی بعد از اتمام اشعار فوق چند بیت اشعار دیگر از سرودههای خوشدل شاعر را برای آقای ناصر مکارم خواند که متن آن چنین است:
ترویج ز دین و مذهب عالم شد ترویج فضایل و معالم شد
زیرا که مکارمش بود ناصر از آن شهره به ناصر مکارم شد
آنگاه آقای ناصر مکارم در ساعت 2025 بالای منبر رفت و گفت یکی از جوانان که در کلاس آقای جعفر سبحانی درس خوانده است به مدت پانزده دقیقه برای شما صحبت میکند. در آن اثنا جوانی به نام فراهانی پشت میکروفون آمد و درباره انواع حکومت موجود در جهان و حکومت لردها و ثروتمندان صحبت کرد و گفت حکومتهای ظالم و جبار مانند ناپلئون و اسپارتاکوس و یا نادرشاه افشار ظالم بودند که به هندوستان حمله کرد و ثروت مردم آنجا را به تاراج برد و آقامحمدخان قاجار هم ظالم بود. اکنون نیز حکومتهای ظالمی مانند رژیم یان اسمیت در رودزیا که خون پنج میلیون نفر سیاهپوست را در شیشه کردهاند وجود دارد و در ترکیه هم رهبرانش به وسیله دیگران هدایت میشوند و دستنشانده خارجی هستند و در انگلستان عدهای لرد و سرمایهدار بر مردم حکومت مینمایند.
بعد از پایان سخنرانی فراهانی، ناصر مکارم اظهار داشت اگر عدهای در گوشه و کنار نشستهاند نباید حرف این جوان را به معنای دیگر تعبیر کنند، این جوان نظری ندارد و سپس درباره خصایل امام زمان و چگونگی ظهور آن حضرت به تفصیل صحبت کرد و در اواخر سخنانش گفت خدایا دست اشغالگران را از سرزمینهای مسلمین و اولین قبله مسلمانان کوتاه کن و در ساعت 2130 به وعظ خود پایان داد و افراد حاضر در مجلس که قریب دو هزار نفر و اغلب تیپ جوان بودند جلسه را ترک کردند.
نظریه شنبه. نظری ندارد.
نظریه یکشنبه. با توجه به اینکه به گردانندگان حسینیه بنیفاطمه تذکر داده شده و تأکید گردیده است که از بیان هرگونه مطالب خارج از مسائل دینی در آن حسینیه جلوگیری نمایند معالوصف از آنجایی که خود این افراد در زمره متعصبین مذهبی بوده و باطناً مخالف دولت هستند علیرغم تعهدات خویش به طور باید و شاید به وظایف خود عمل نمیکنند و به همین سبب عدهای تحت پوشش سخنرانی مذهبی عقاید مخالف خود را ابراز میدارند و متن سخنرانی فراهانی در جلسه فوق مؤید این نظر است و اصولاً مطالب مطروحه به وسیله فراهانی هیچ ارتباطی با مسائل دینی ندارد و بیان اینگونه مطالب موجب گمراه شدن جمعی از جوانان سادهلوح که اغلبشان در بدو امر به خاطر فراگرفتن مسائل دینی و کسب فیض مذهبی به این اماکن میروند، میگردد.
نظریه چهارشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 90