تاریخ سند: 12 بهمن 1355
موضوع : بخشودگی کیفر غیرنظامیان: 1ـ محمدمهدی ابراهیم عراقی فرزند غلامعلی 2ـ محمدباقر محی الدین انواری فرزند زین العابدین 3ـ حبیب اله عسگراولادی فرزند حسین 4 ـ ابوالفضل حیدری1 فرزند محمود پیرو شماره : 60440ـ38091ـ11ـ7ـ 25/3/2522
متن سند:
از : اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی
به : تیمسار ریاست اداره زندان ها شماره : 1 /3ـ1ـ401
به فرمان مطاع مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بزرگ
ارتشتاران به مناسبت بزرگداشت پنجاه سال شاهنشاهی پهلوی و پانزدهم بهمن
ماه بقیه کیفر حبس دائم ردیفهای 1 و 3 و 4 و کیفر پانزده سال حبس جنائی درجه
1 ردیف 2 مورد عفو2 واقع گردیده
خواهشمند است دستور فرمایید چنانچه به علت دیگری بازداشت نباشد در
تاریخ 14 /11 /2535 از زندان آزاد و نتیجه را به این اداره اعلام دارند.
رئیس اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی: سپهبد فخر مدرس
گیرندگان
1ـ ریاست اداره عفو و بخشودگی و سجل کیفری پیرو شماره 16350ـ38091ـ
4ـ7 جهت اطلاع و درج در سوابق مربوطه
2ـ تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور بازگشت به شماره
878ـ303ـ26 /10 /2535
توضیحات سند:
1ـ ابوالفضل حیدری فرزند
محمود در سال 1319 ه ش
متولد شد، وی که در بازار
تهران، به شغل حبوبات فروشی
اشتغال داشت به واسطه ارتباط
با فعالّین بازار به مبارزه روی
آورد و با دائی خود [حبیب اله
عسکراولادی ]و شهید صادق
امانی به فعالیت پرداخت.
نامبرده در تاریخ
20 /11 /1343 به اتهام توطئه
به منظور بر هم زدن اساس
حکومت [اعدام انقلابی
حسنعلی منصور ]حمل اسلحه
غیرمجاز دستگیر و به حبس دائم
با کار محکوم شد.
ولی در
14 /11 /55 به همراه آقای
عسکراولادی و شهید حاج
مهدی عراقی از زندان
آزادگردید.
2ـ آزادی و عفو آیت الله انواری
به همراه سایر مبارزین ترفندی
بود که از سوی رژیم طراحی
شد.
بروز اختلاف میان مبارزین
مسلمان بخصوص روحانیون با
سایر گروههای مخالف شاه به
ویژه سازمان موسوم به
مجاهدین خلق که در سال 55 به
اوج خود رسیده بود که در
نهایت منجر به صدور فتوای
نجاست مارکسیستها و لزوم
اجتناب از آنان شد، زمینه ای
بود که رژیم را به این اندیشه
واداشت که آزادی روحانیون
مخالف منافقین، تیری است که با
آن دو نشان می تواند بزند.
نشان
اول اینکه با این کار می توانست
ضمن بالا بردن وجهه سیاسی
خود، بهانه اعتراض و انتقاد از
خود را به خاطر ادامه بازداشت
چهره های برجسته روحانیت
نظیر آیت الله طالقانی، آیت الله
ربانی، آیت الله انواری و ...
از،
مردم مسلمان، مقامات
روحانی، گروههای مبارز
داخلی و خارجی و برخی مجامع
بین المللی بگیرد و نشان دوم او
این بود که او فکر می کرد، اینان
پس از رهایی از زندان به جای
مبارزه با رژیم به مخالفت و
مبارزه با سازمان منافقین
خواهند پرداخت و آنان نیز
متقابلاً حملات خود را متوجه
روحانیون خواهند نمود و بدین
صورت نزاعی بین آنان ایجاد
خواهد شد که ضربه خوردن هر
کدام از طرفین به نفع رژیم
است.
اما آزادی روحانیون مبارز و
مبارزان مسلمان موجب شد تا
این افراد در سازماندهی
تظاهرات و مبارزه با شاه،
تشکیلاتی تر عمل کنند و در
نتیجه آزادی این افراد به ضرر
بیشتر رژیم شد.
منبع:
کتاب
آیتالله محمدباقر محیالدین انواری به روایت اسناد ساواک صفحه 256