صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: مکتب حسین

تاریخ سند: 19 مهر 1346


موضوع: مکتب حسین


متن سند:

گزارش خبر
از: 20ﻫ3 (و) تاریخ: 19 /7 /46
به: 316 شماره: 9177 /20ﻫ3
منبع: 535
موضوع: مکتب حسین

از ساعت 17 روز 17 /6 /46 جلسه هفتگی مکتب حسین با شرکت عده‌ای در حدود 80 نفر در منزل شخصی به نام علی دشتستانی واقع در خیابان بی سیم نجف آباد اواسط خیابان ﻫ ش ت متری نوروززاده کوچه مسجد بهاری کوچه دباغ پلاک 100 تشکیل گردید پس از قرائت و تفسیر کلام‌الله مجید سید مرتضی خاتمی اظهار داشت من ترتیبی داده‌ام که از این پس جوانان ما مقالاتی راجع به دین تهیه کنند و در این مجلس بخوانند و به همین جهت امروز از آقا رضا خواهش می‌کنیم مقاله‌ای را که قبلاً تهیه کرده‌اند بخوانند در این هنگام یکی از جوانان به نام رضا که دارای عرق چین و ته ریش بود پشت بلندگو قرار گرفت و مطالبی را که قبلاً روی کاغذ نوشته بود قرائت کرد و اظهار داشت امروزه فساد سراسر مملکت ما را فراگرفته و هر روز دام‌های تازه‌ای برای جوانان مسلمان و کم تجربه می‌گسترانند بدون هیچ گونه کنترل اعمال کثیف غربی‌ها در این کشور اسلامی‌رواج پیدا می‌کند چرا با این همه فساد و هرزه گی و بی دینی مبارزه نمی‌‌‌کنند چرا جلو هرج و مرج را نمی‌‌‌گیرند مسئول این همه فجایع در این مملکت کیست؟ سپس شیخ جواد باهنر واعظ رشته سخن را در دست گرفت و اظهار داشت در جلسات قبل راجع به علم و اجتهاد صحبت کردم و توضیح دادم که یک مرجع تقلید جامع الشرایط با چه خون دل خوردنی به درجه اجتهاد می‌رسد بنابراین وظیفه ما مسلمانان است که از این مراجع بزرگوار تقلید و رهبران دین از جان و دل پشتیبانی کنیم و آنها را در مبارزاتشان تنها نگذاریم آقا دین در معرض خطر قرار دارد تبلیغات بهائیان1 روز به روز بیشتر می‌شود کمی به خود آئید در فکر دین باشید حکومت‌ها و دستگاه‌ها می‌خواهند با قوه زور در دین رخنه کنند چون آنها اسلام را مخالف کشور و دین خود می‌دانند پس واجب است که با هوشیاری کامل از دین خود محافظت نمائیم و آن را از صدمات بیگانگان مصون و محفوظ نگهدارید. این مجلس در ساعت 19:10 پایان یافت.

توضیحات سند:

1. در سال 1260ﻫ ق فردی به نام على محمد، خود را "باب" امام و وسیله تماس مردم با امام زمان(ع) معرفی نمود و سپس دعوی مهدویت کرد و گفت که در آینده از میان بابیها، پیامبری قیام خواهد کرد و دین تازه‌ای خواهد آورد. به دستور ناصرالدین شاه و امیر کبیر، بسیاری از پیروان باب دستگیر و کشته شدند و بقیه به عراق تبعید گردیدند و شخص باب نیز تیرباران شد. (1266ﻫ ق). در میان اتباع باب دو برادر مورد توجه او بودند که مدعی جانشینی وی شدند، لیکن بین آن دو برادر اختلاف افتاد. گروهی پیر و برادر اول مشهور به صبح ازل (ازلی‌ها) و عده‌ای دیگر پیرو برادر دوم بهاء الله (بهائی‌ها) شدند. در نزاع سختی که بین این دو و اتباع آنان در گرفته، بسیاری از طرفین کشته شدند. دولت عثمانی بهاء الله و طرفدارانش را به عکا (فلسطین اشغالی) و صبح ازل را با یارانش به جزیره قبرس روانه کرد. فعالیت‌های بها در عکا و همکاری با یهودی‌ها باعث شد تا بیشتر بابیان و به ویژه بابیان ایران پیرو او شوند. در پیدایش این مسلک مأموران روسیه نقش مهمی‌داشتند. سپس انگلیسی‌ها، بهائیت را در کشورهای اسلامی به ویژه ایران ترویج می‌کردند. بدین ترتیب بهائیت از بدو پیدایش تاکنون به اسم یک عقیده مذهبی ولی در واقع با قدرت یک حزب سیاسی در خدمت استکبار بوده هم اکنون نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی از حامیان قوی این مسلک‌اند. در حکومت محمدرضا پهلوی، علیر غم مبارزه روحانیت شیعه علیه این فرقه بهائیان موقعیتی ویژه داشتند و شاه از حمایت ایشان بهره مند بوده و همیشه افرادی از سران این فرقه در در بار بودند و در تصمیم گیری‌های دولت و سیاست خارجی تأثیر جدی داشتند و به نفع صهیونیسم جهانی فعالیت می‌کردند. امیر عباس هویدا بهایی برای سیزده سال پست نخست وزیری را در اختیار داشت.
(رک: کوثر / جلد اول)

منبع:

کتاب شهید حجۀالاسلام دکتر محمدجواد باهنر صفحه 132

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.