صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: فعالیت‌هاى براندازى

تاریخ سند: 29 دی 1356


درباره: فعالیت‌هاى براندازى


متن سند:

سند شماره (42)
به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت گنبد تاریخ: 29 /10 /36
از: سازمان اطلاعات و امنیت مازندران 1029 شماره: 9522 /2 ه‍ 1
درباره: فعالیت‌هاى براندازى
بدینوسیله یک نسخه نامه شماره 7022 /312 ـ 17 /10 /36 واصله از مرکز در زمینه هم‌آهنگى فعالیت‌هاى گروههاى برانداز و روحانیون و متعصبین مذهبى و احزاب مخالف در انجام فعالیت‌هاى اخلالگرانه به پیوست ارسال مى‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید ضمن توجیه هر چه بیشتر منابع و همکاران و استخدام منابع جدید نسبت به نفوذ در جلسات و اجتماعاتى که از طرف جوانان متعصب مذهبى اداره مى‌شود و همچنین شناسایى عناصر برانداز در منطقه اقدام و نتایج حاصله را مستمرا اعلام دارند.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مازندران ـ رخشا1
آقاى فروتن دقیقا بررسى منابع و همکاران توجیه گردند.

به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت تاریخ: 17 /10 /36
از: اداره کل سوم 312 1017 شماره: 7022 /312

درباره: هم‌آهنگى فعالیت‌هاى احزاب و دستجات براندازى و گروههاى افراطى مذهبى و روحانیون افراطى در انجام فعالیت‌هاى اخلالگرانه و براندازى و ارتباطات وسیع آنها در سطح کشور

عناصر متعصب مذهبى و افراد وابسته به گروههاى افراطى و برانداز مذهبى و همچنین روحانیون افراطى و عواملى که هنوز تحت تأثیر گروههاى افراطى برانداز مانند جبهه به اصطلاح ملى سابق و احزاب و دستجات وابسته به آن قرار دارند، در روزهاى تاسوعا و عاشورا در مناطق مختلف کشور فعالیت‌هایى انجام دادند که این فعالیت‌ها به صورت برپا کردن تظاهرات خیابانى، دادن شعار ضد میهنى، آتش زدن تعدادى از مغازه‌هاى مشروب‌فروشى، شکستن شیشه‌هاى تعدادى از سینماها و شعب بانکها، پخش اعلامیه مضره، ایراد سخنرانى خلاف و تحریک‌آمیز و حمل پلاکاردها و پرچمهایى با شعارهاى تحریک‌آمیز در دو روز مذکور همچنین تظاهرات آشوبگرانه در محیط‌هاى عالى آموزشى کشور طى یک ماه اخیر تجلى پیدا کرد، شرحى از فعالیت‌هاى گروههاى فوق از عرض تیمسار ریاست ساواک گذشت مقرر فرمودند.
«ارتباط این گروههاى اخلالگرانه با یکدیگر خیلى خوب اداره مى‌شود. این نمونه در ایام عزادارى نشان مى‌دهد که به موقع مى‌توانند در سطح کشور یک جا یک برنامه خرابکارى، تبلیغاتى، سیاسى یا برنامه‌هاى انحرافى دیگر را خوب اجرا کنند. این خود یک اعلام خطر است. پیش‌بینى جهت پیشگیرى باید در نظر گرفته و اصولاً این ارتباطات و همکارى باید قطع شود.»
همان طورى که قبلاً نیز اشعار گردیده است، از اوایل سال جارى در فعالیت‌هاى عناصر وابسته به گروههاى افراطى مذهبى، روحانیون افراطى و احزاب و دستجات افراطى برانداز تحولى به وجود آمده و زمینه فعالیتهاى گسترده و وسیع از طرف این گروهها در کشور فراهم گردیده است که به تفکیک فعالیت هر یک از این گروهها و ارتباط و هم‌آهنگى آنها در سطح کشور ذیلاً بررسى و مورد تجزیه و تحلیل قرار مى‌گیرد:
1ـ روحانیون افراطى:
این گروه همواره در مخالفت با برنامه‌هاى اصلاحى و اجتماعى کشور تلاش‌هاى پیگیرى داشته و همیشه با اغتنام از فرصتهایى که به دست آورده، فعالیتهاى جدیدى را دنبال کرده است.
گروه غیر متشکل و پیوسته و مرتبط روحانیون افراطى که تکیه‌گاه آن قشرهاى متعصب مذهبى مى‌باشد، عامل مؤثرى در تحریک و تهییج متعصبین مذهبى براى انجام فعالیت‌هاى اخلالگرانه و براندازى به شمار مى‌رود.
روحانیون افراطى در آغاز فعالیت‌هاى جدید خود، با همکارى عده‌اى از عناصر وابسته به جبهه به اصطلاح ملى سابق و جمعیت به اصطلاح نهضت آزادى، اجتماعى در صحن حضرت عبدالعظیم تهران برپا کردند و طى آن خواستار بازگشت روح‌اللّه‌ خمینى به ایران و آزادى تعدادى از زندانیان ضد امنیتى گردیدند. متعاقب این اجتماع فعالیت‌هاى مشابهى در تعدادى دیگر از مناطق کشور به ویژه شهر شیراز انجام گرفت و عناصر متعصب مذهبى با حمایت روحانیون افراطى مبادرت به فعالیت‌هاى اخلالگرانه و برپا کردن تظاهرات خیابانى و... نمودند.
در اجتماعاتى که به مناسبت فوت مصطفى خمینى در تهران و شهرهاى مختلف تشکیل گردید، این فعالیت‌ها گستردگى بیشترى پیدا کرد و در مراسم چهلمین روز درگذشت مصطفى خمینى اجتماع بزرگى از متعصبین مذهبى در شهر قم برپا گردید و در پایان این مراسم قطعنامه‌اى در 13 ماده از طرف روحانیون افراطى عنوان گردید و طى آن مجددا بازگشت روح‌اللّه‌ خمینى به ایران خواسته شد.
این فعالیت‌ها در روزهاى تاسوعا و عاشورا در یک سطح وسیع‌تر ادامه یافت و منجر به انجام تظاهرات اخلالگرانه از طرف متعصبین مذهبى و عناصر وابسته به گروههاى افراطى و برانداز مذهبى در شهرهاى قم، اصفهان، کرمانشاه، تبریز، اهواز، دزفول، بهبهان، شیراز، جیرفت نجف‌آباد، سارى، آمل، بابل، اراک و... گردید.
2ـ بازاریان و سایر قشرهاى متعصب مذهبى متأثر از نظریات روحانیون افراطى:
این دسته که قسمت اعظم نیروهاى حمایت‌کننده از روحانیون افراطى و هدف‌هاى آنان را تشکیل مى‌دهند کلاً از نظریات روح‌اللّه‌ خمینى و دیگر روحانیون افراطى تبعیت مى‌کنند.
تعدادى از این افراد که در اغلب موارد ظاهرى خاموش دارند در نهان براى تقویت و به نتیجه رسیدن هدف‌هاى روحانیون افراطى، تلاش به عمل مى‌آورند.
این نیروها در جهت تقویت مالى روحانیون افراطى نقش مؤثرى دارند و کمک‌هاى آنها در سنوات اخیر جنبه وسیع و گسترده‌اى پیدا کرده است.
این کمک‌ها موجب گردیده تا روحانیون افراطى با اتکاء به آن خود را براى فعالیت وسیع‌تر در سطح کشور آماده نمایند و این کمک‌ها را در جهت هدف‌هاى اخلالگرانه خود به کار گیرند.
این گروهها شامل بازاریان، کسبه، صاحبان تعدادى از مشاغل آزاد، سرمایه‌داران متعصب مذهبى و کسانى است که به انحاء مختلف از نظر تأمین معیشت و زندگى با این گروهها پیوند دارند و بنا به مقتضیات مادى از آنها پیروى مى‌کنند.
گروههاى فوق غیر از کمک‌هایى که به‌عنوان وجوه شرعى به روحانیون افراطى مى‌کنند، در مواقعى که اجتماعات مذهبى برگزار مى‌گردد نقش فعالترى را ایفا و با شرکت در مراسم ترحیم و دیگر اجتماعات مذهبى، فعالیت‌هایى را از این طریق دنبال مى‌کنند.
گروههاى مذکور در مراسم ترحیم و چهلمین روز درگذشت مصطفى خمینى که در تهران و تعدادى دیگر از شهرهاى کشور برگزار گردید، اکثریت شرکت‌کنندگان در مجالس را تشکیل مى‌دادند.
این گروهها براى حمایت متقابل از یکدیگر شبکه پیچیده‌اى به وجود آورده‌اند و در انجام معاملات و حمایت اقتصادى در موارد متعدد یکدیگر را یارى مى‌دهند و به این ترتیب یک همبستگى عقیدتى و مادى بین آنها در سطح هر منطقه به وجود آمده است و این همبستگى به نقاط مختلف کشور نیز تعمیم داده شده است.
این فعالیت‌ها زمینه روى‌آورى تعدادى دیگر از گروههاى مذکور به پیروى از طرفداران روحانیون افراطى و گروههاى برانداز مذهبى را فراهم کرده است.
3ـ گروههاى افراطى متفرق بدون تشکیلات منظم:
این گروهها که در سطح منطقه با تأثیر از عقاید روحانیون افراطى و برخى گروههاى برانداز مذهبى شکل گرفته و گسترش یافته است از افراد جوان مذهبى که عده‌اى از دانشجویان و دانش‌آموزان متعصب مذهبى را در برمى‌گیرد، تشکیل گردیده است.
این گروهها که روحیه محافظه‌کارى بازاریان و... متعصب مذهبى را ندارند و بنا به مقتضیات جوانى آمادگى انجام فعالیت‌هاى حادترى را دارند، در برپا کردن تظاهرات خیابانى، شکستن شیشه‌هاى شعب بانکها و سینماها و تهیه و توزیع اعلامیه‌هاى دست‌نویس و دادن شعارهاى ضد میهنى دخالت دارند.
در فعالیت‌هاى اخیر این گروها با فرصتهایى که بدست آورده‌اند، در اجتماعات مذهبى مبادرت به دادن شعارهاى ضد میهنى کرده‌اند و در گروههاى چند نفرى با انجام تظاهرات اخلالگرانه اعلامیه‌هاى مضره‌اى که اغلب آنها دست‌نویس و یا با وسایل اولیه تکثیر، تهیه شده بود، توزیع گردیده‌اند.
4ـ گروههاى خرابکار و برانداز سازمان یافته:
بعد از تحولاتى که در کادر رهبرى گروه خرابکاران به اصطلاح مجاهدین ایران2 بوجود آمد و ایدئولوژى مارکسیسم، لنینیسم جایگزین عقاید مذهبى گروه مذکور گردید، عده‌اى از عناصر مذهبى گروه مورد بحث که تابعیت کادر رهبرى مارکسیست شده گروه مذکور را نپذیرفته بودند به تدریج از تشکیلات گروه خرابکارانه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران جدا و گروههاى مستقلى با همکارى عناصر جوانى که از عقاید مذهبى گروه مذکور متأثر بودند، به وجود آوردند.
این گروهها روحانیون افراطى و هدفهاى آنها گرایش دارند، ضمن کوشش‌هایى که براى توسعه تشکیلات خود و عضوگیرى به عمل مى‌آورند، به گروههایى که فعالیت‌هاى به اصطلاح آشکار سیاسى انجام مى‌دهند توجه دارند تا از این نیروها در جهت تأمین هدف‌هاى خود بهره‌گیرى و در فرصتهایى که به دست مى‌آورند نسبت به تغییر جهت فعالیت‌هاى گروههاى مذکور اقدام نمایند.
این گروهها ضمن آنکه در تدارک فعالیت‌هاى خرابکارانه هستند، با انتشار اعلامیه‌هایى که محتوا و مضمون‌هاى خاصى دارد، تلاش مى‌کنند متعصبین مذهبى را به طرف عملیات خرابکارانه سوق دهند.
5ـ احزاب و دستجات افراطى برانداز:
عناصر وابسته به گروههاى مذکور که شامل جبهه به اصطلاح ملى سابق و احزاب وابسته به آن هستند، در فعالیت‌هایى که از حدود یک سال قبل از انجام شده، نقش‌هایى داشته‌اند.
هواداران جبهه به اصطلاح ملى در برپا کردن اجتماع در صحن حضرت عبدالعظیم با روحانیون افراطى و عناصرى از هواداران جمعیت به اصطلاح نهضت آزادى دست داشتند. این جبهه براى گسترش فعالیت‌هاى خود در آینده شدیداً به طرف گروههاى طرفدار خمینى روى آورده است و همکاریهایى نیز بین آنها انجام مى‌گیرد. داریوش فروهر یکى از گردانندگان جبهه مذکور براى تقویت پیوندهاى جبهه به اصطلاح ملى با روحانیون افراطى و بهره‌گیرى از نیروهاى متعصبین مذهبى در جهت هدف‌هاى خود چند بار به شهر قم مسافرت کرد و ملاقات‌هایى بین وى و چند تن از روحانیون افراطى انجام گرفت. وى براى آنکه به روحانیون افراطى نشان دهد که در جهت آنها گام برمى‌دارد در مراسم ترحیم مصطفى خمینى نیز شرکت کرد. این جبهه اکنون یکى از هدف‌هاى خود را حمایت و جانبدارى از روحانیون افراطى به ویژه روح‌اللّه‌ خمینى قرار داده است. داریوش فروهر به مناسبت میلاد حضرت رضا (ع) در منزل یکى از عناصر حزب ملت ایران در تهران اجتماعى برپا نمود که حدود 1500 نفر در آن شرکت داشتند در این اجتماع براى فوت مصطفى خمینى از طرف داریوش فروهر یک دقیقه سکوت اعلام شد و نامبرده طى سخنانى از مبارزات روحانیون در صدر مشروطیت ایران یاد کرد و همکارى آنها را با جبهه مذکور خواستار گردید. این اجتماع در بین تعدادى از بازاریان و روحانیون افراطى مؤثر بود و همکاریهاى نزدیکتر این دو گروه را فراهم آورد و جبهه مذکور را برآن داشت تا براى تقویت ارتباط و پیوند خود با روحانیون افراطى و بازاریان متعصب مذهبى اجتماع دیگرى در روز عید قربان در کاروانسرا سنگ کرج تشکیل دهد. در این اجتماع که قریب 1000 نفر از هواداران جبهه مذکور و بازاریان و متعصبین مذهبى شرکت داشتند برخوردى بین اجتماع‌کنندگان و تعدادى از کارگران میهن‌پرست به وقوع پیوست که منجر به مجروح شدن تعدادى از طرفین گردید.
جبهه به اصطلاح ملى با این ارزیابى که در این شرایط تنها نیروهاى مذهبى هستند که مى‌توان با پشتوانه آنها هدف‌هاى حساس سیاسى را تعقیب کرد، به تلاش‌هاى خود براى همکارى نزدیکتر با روحانیون افراطى ادامه مى‌دهد و خواستار آن مى‌باشد که فعالیت‌هاى مشترکى را دنبال نماید، تعدادى از دانشجویان متعصب مذهبى نیز که به هدف‌هاى جبهه مذکور تمایل نشان داده‌اند، در گسترش فعالیت‌هاى این جبهه در بین دانشجویان مراکز عالى آموزشى کوشش‌هایى داشته‌اند.
هواداران جمعیت به اصطلاح نهضت آزادى نیز به موازات فعالیت‌هاى جبهه مذکور، فعالیت‌هایى را دنبال کرده و در برپا کردن اجتماع صحن حضرت عبدالعظیم در تهران مشارکت داشته است.
این جمعیت با تشکیل مجالس سخنرانى در تهران که اغلب دانشجویان و متعصبین مذهبى هوادار روحانیون افراطى و گروههاى فوق در آن شرکت دارند، در تدارک فعالیت‌هاى جدیدى برآمده و ارتباطاتى بین این جمعیت و بقایاى حزب مردم ایران و عناصرى که متأثر از عقاید مذهبى دکتر على شریعتى هستند وجود دارد و به تدریج به همکارى در زمینه‌اى مختلف انجامیده است. ضمناً هواداران حزب زحمتکشان ملت ایران نیز که داراى تعصبات مذهبى هستند به حمایت از خمینى و روحانیون افراطى برخاسته‌اند و در اعلامیه و نشریاتى که از طرف این حزب انتشار یافته و در زمینه حمایت این حزب از آنها تأکید و تصریح شده است.
6ـ گروههاى دانشجویى افراطى:
دانشجویان افراطى ضمن آنکه به انحاء مختلف در فعالیت‌هاى گروههاى فوق شرکت دارند. در سطح مراکز عالى آموزشى با تشکیل گروهاى افراطى مذهبى فعالیت‌هایى را در جهت هدف‌هاى روحانیون افراطى و گروههاى برانداز مذهبى دنبال مى‌کند. این گروهها در اغلب تظاهرات دانشجویان که به عناوین مختلف انجام مى‌گیرد، دخالت و با تهیه و توزیع اعلامیه‌ها و نوشتن شعارهاى مضره تلاش در تحریک سایر دانشجویان و کشانیدن آنها به سمت خود دارند. این گروهها ضمن آنکه در مراکز عالى آموزشى نقش مؤثرى در فعالیت‌هاى اخلالگرانه و اعتصاب دارد، با ارتباطاتى که بین آنها با گروههاى برانداز مذهبى و روحانیون افراطى در خارج از مراکز عالى آموزشى برقرار مى‌باشد، در مواقع مقتضى و در اجتماعات مذهبى خارج از محیط مراکز عالى آموزشى شرکت فعالانه دارند و اغلب موارد همین گروه با دادن شعار و تحریک دیگران آنها را به انجام اقدامات اخلالگرانه مى‌گشایند، نقش این گروه با آگاهى‌هایى که از جریانات مختلف دارد، برخلاف برخى از گروههاى فوق کاملاً پیش‌بینى شده و در جهت هدف‌هاى خاصى قرار دارد گروه مذکور در فعالیت‌هاى روحانیون افراطى و دیگر گروههاى افراطى در خارج از محیط مراکز عالى آموزشى نقش فعالانه‌اى داشته و در اغلب تظاهرات خیابانى این گروه فعالیت مؤثر داشته است. لازم به یادآورى است که از جانب حزب منحله توده و دانشجویان متمایل به عقاید کمونیستى نیز فعالیت‌هاى وسیعى انجام مى‌گردد که این فعالیت‌ها در ظاهر جنبه هوادارى از سازمانهاى مذهبى و به اصطلاح ملى را به خود گرفته و در واقع در پى تأمین اهداف براندازى کمونیستى است.
7ـ موارد مشترک فعالیت‌هاى گروههاى فوق در نقاط مختلف کشور:
فعالیت‌هاى هم‌آهنگ شده فوق که در نقاط مختلف کشور انجام مى‌گیرد، از جهات مختلف با یکدیگر داراى وجوه مشترک بوده که ذیلاً به آن اشاره مى‌گردد.
الف: شکستن شیشه‌هاى بانکها و سینماها
ب: آتش زدن مغازه‌هاى مشروب‌فروشى و یا شکستن شیشه‌هاى آنها
پ: انجام تظاهرات خیابانى
ت: دادن شعار به نفع روح‌اللّه‌ خمینى و زندانیان ضد امنیتى وابسته به گروههاى مذکور
ث: سخنرانیهاى تحریک‌آمیز مذهبى براى تهییج گروههاى مختلف اجتماعى
ج: عنوان تبعید روح‌اللّه‌ خمینى و دعا براى سلامتى بازگشت وى به ایران
چ: پخش اعلامیه‌هاى دست‌نویس و یک کپى شده مضره با مضمون‌هاى مذهبى و به اصطلاح انقلابى و دعوت مردم به مبارزه مشترک علیه حکومت
ح: انجام فعالیت در بین گروهها و دستجات عزادار
خ: دادن شعار به صورت گروهى در نقاط پر جمعیت و متفرق شدن قبل از رسیدن مأمورین انتظامى
د: نوشتن شعارهاى ضد امنیتى در مناطق مختلف
ز: حمل پلاکارد و پرچم که روى آنها شعارهاى تند به اصطلاح انقلابى نوشته شده است
8ـ وجوه مشترک هدف‌ها و برنامه‌هاى گروههاى فوق:
هر چند هدفها و برنامه‌هاى اخلالگرانه و براندازى گروههاى مذکور در درجات متفاوتى قرار دارد، ولى وجوه مشترکى هدفها و برنامه‌هاى گروههاى مذکور را به یکدیگر پیوند مى‌دهد که اهم آنها را مى‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
الف: مخالفت با حکومت و نظام اجتماعى ایران
ب ـ تأکید بر جدا نمودن دین و مذهب از سیاست
پ ـ تلقین و تأکید روى این ادعا که حکومت پاى‌بند به اعتقادات مذهبى نیست
ت ـ تحریک افکار عمومى با تمسک به مسایل مذهبى
ث ـ توجه به فراگیر بودن مذهب و امکان استفاده از نیروهاى مذهبى در جهت هدف‌هاى آینده
ج ـ توجیه و تفسیر مسایل مذهبى از دیدگاههاى خاصى که هدف‌هاى آنها را تأمین مى‌کند
چ ـ بهره‌گیرى از امکانات مالى نیروهاى مذهبى
ح ـ استفاده از تحریک‌پذیرى قشرهاى مذهبى
خ ـ تبلیغ و تأیید نظریات خمینى
د ـ تبلیغ براى خمینى به عنوان اعلم مجتهدین
ذ ـ تلقین و تأکید براى برپا کردن تظاهرات و انجام فعالیتهاى اخلالگرانه در سطح وسیع براى ایجاد رکورد و اخلال در کارهاى دستگاههاى انتظامى و امنیتى
ر ـ تلاش براى انعکاس عقاید و مخالفتهاى خود در داخل از کشور
ز ـ جلب توجه گروهها و سازمانهاى خارجى براى حمایت از نظریات و هدفهاى خود.
ژ ـ مستمسک قرار دادن تنگناها و نارسائیهاى اجتماعى و اقتصادى کشور براى انجام تبلیغات فریبنده
س ـ جدایى انداختن بین گروههاى مختلف اجتماعى با دستگاههاى دولتى
ش ـ توجیه و تبلیغ این هدف که دولت در برنامه‌هاى خود با شکست مواجه شده است.
ص ـ ادعاى رواج فساد در سطوح مختلف دستگاههاى دولتى و ادارى مملکت
ض ـ ایجاد روحیه اعتراضى در گروههاى مختلف اجتماعى و بهره‌گیرى از آن در جهت هدفهاى خود
ط ـ ایجاد تحریک در گروههایى که بعد از تحولات اجتماعى ایران کمتر براى انجام فعالیت‌هاى اخلالگرانه از خود مخالفت نشان مى‌دادند.
ظ ـ کوشش در سلب اعتقاد عمومى نسبت به حزب رستاخیز ملت ایران و مبارزه با کوشش‌هاى این حزب در سطح کشور.
ع ـ تخطئه اقدامات و برنامه‌هاى اصلاحى دولت
باتوجه به این که موارد فوق نشان‌دهنده هماهنگى و ارتباط نزدیک گروههاى مختلف برانداز و افراطى مذهبى در نقاط مختلف کشور مى‌باشد، خواهشمند است دستور فرمایید براى پیش‌بینى و خنثى کردن فعالیت‌هاى گروههاى فوق‌الذکر روشن نمودن کانالهاى ارتباطى آنها، نسبت به انجام موارد زیر اقدام و نتیجه را به این اداره‌کل اعلام دارند.
1ـ باتوجه به فعالیت‌هاى گسترده گروههاى فوق، برنامه‌ها و فعالیت‌هاى سازمانهاى انتظامى و امنیتى و دیگر مراجع مسئول با یکدیگر هماهنگ و طرح‌هاى مشترک براى مواقع اضطرارى در نظر گرفته شود.
2ـ باتوجه به این که اجتماعاتى که از طرف روحانیون افراطى به مناسبت‌هاى مختلف تشکیل مى‌گردد، فعلاً آشکار و مشخص مى‌باشد، براى مراقبت از این محل‌ها پیش‌بینى‌هاى لازم معمول گردد.
3ـ روحانیون افراطى منطقه را از لحاظ شدت فعالیت طبقه‌بندى و ماهیت فعالیت‌ها و اقدامات آنها را روشن و نسبت به انجام مراقبت‌هاى لازم از آنها اقدام و طرح‌هاى لازم براى پیگیرى از اقدامات خلاف آنها در آینده تهیه گردد.
4ـ وضعیت عناصرى که در گذشته به نفع گروههاى برانداز مذهبى فعالیت داشته‌اند و مشکوک به فعالیت‌هاى جدید هستند، دقیقا بررسى و نقش آنها را در انجام فعالیت‌هاى براندازى جدید روشن نمایند.
5 ـ با توجیه و هدایت منابع کانال‌هاى ارتباطى این افراد با یکدیگر در سطح منطقه و با دیگر مناطق کشور روشن و تحت کنترل قرار گیرد.
6ـ تردد عناصر سابقه‌دار از دیگر مناطق کشور به منطقه استحفاظى مدنظر قرار گیرد و رابطه این افراد با گروهها و افراد مختلف در منطقه روشن گردد.
7ـ از منابر وعاظ افراطى مراقبت بیشترى معمول گردد تا از ایراد سخنرانى خلاف توسط آنها به موقع جلوگیرى شود.
8ـ رابطه گروههاى دانشجویى با قشرهاى متعصب مذهبى و روحانیون افراطى دقیقا مورد توجه قرار گیرد.
9ـ باتوجه به این که دانشجویان اخلالگر و آشوب‌طلب تلاش وسیعى به عمل مى‌آورند تا با قرار گرفتن در بین دستجات و گروههاى مذهبى جهت فعالیت‌هاى آنها را تغییر دهند، لذا در این زمینه نیز مراقبت‌هاى لازم معمول دارند.
10ـ با در نظر گرفتن این که عناصر وابسته به تشکیلات گروههاى خرابکار در سازمان دادن برخى فعالیت‌هاى اخلالگرانه دخالت دارند، نسبت به شناسایى و خنثى کردن فعالیت‌هاى براندازى و خرابکارى آنها اقدام گردد.
11ـ عناصرى که در گذشته به نفع جبهه به اصطلاح ملى سابق و احزاب وابسته به آن و حزب زحمتکشان ملت ایران در منطقه فعالیت داشته‌اند، شناسایى و نسبت به مراقبت و استخدام منابع شایسته در بین آنها اقدام و از فعالیت‌هاى احتمالى آنها به موقع اطلاع حاصل گردد.
12ـ وضعیت دانشجویان و دانشکده‌هایى که از افراد سابقه‌دار براى سخنرانى در مراکز عالى آموزشى دعوت به عمل مى‌آورند، مورد توجه دقیق قرار گیرد زیرا این دانشجویان با ارتباطاتى که با گروههاى مختلف دارند براى ایجاد اخلال در محیط مراکز عالى آموزشى از افراد مورد بحث براى سخنرانى دعوت مى‌کنند.
13ـ در اجتماعات و محفلى که از طرف جوانان متعصب مذهبى اداره مى‌شوند کنترل بیشترى معمول گردد چون این اجتماعات اغلب از طرف افرادى اداره مى‌شود که ارتباط و وابستگى‌هایى با گروههاى برانداز مذهبى دارند و هدف آنها از اجتماعات مذکور آماده کردن جوانان براى پیوستن به گروههاى افراطى مى‌باشد. مدیرکل اداره سوم ـ ثابتى

توضیحات سند:

1. ثابتى مدیرکل اداره سوم ساواک این بخشنامه را به شعب مختلف ساواک ارسال کرد که در اینجا رخشا رئیس ساواک مازندران آن را به سازمانهاى تابعه خود ابلاغ مى‌کند.
2. سازمان مجاهدین خلق ایران که بعد از انقلاب به منافقین معروف شدند در شهریور 1344 به وسیله‌ى سه تن از اعضاى نهضت آزادى ایران به نام‌هاى محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و على‌اصغر بدیع‌زادگان بنیان گذاشته شد. این سازمان با تکیه بر سه اصل مبارزه‌ى مسلحانه، تأکید بر ضرورت تشکیلات و مکتبى یا ایدئولوژیک بودن مبارزه، فعالیت خود را آغاز کرد. آن‌ها علاوه بر پذیرش ایدئولوژى اسلامى، با نزدیک شدن به روحانیون و حتى اعزام افرادى از سازمان به حوزه‌هاى علمیه، تلاش خود را در جهت جذب افراد بیشتر به سازمان افزایش دادند. در اواخر سال 1347 مقدمات جنگ مسلحانه را فراهم آوردند. در سال 1354 با ایجاد بحران ایدئولوژیک، بیانیه‌ى تغییر مواضع ایدئولوژیک انتشار یافت. گرایش مارکسیستى سازمان سبب دورى نیروهاى مذهبى و روحانیون حامى آن‌ها شد. مجید شریف واقفى و مرتضى صمدیه لباف توسط طرفداران مارکسیست این سازمان به قتل رسیدند. سازمان مجاهدین بعد از پیروزى انقلاب به ترورهاى وسیعى دست زد و شخصیت‌هاى سیاسى ـ مذهبى زیادى را ترور کرد. خاطرات آیت‌اللّه‌ شیخ اسماعیل صالحى مازندرانى، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامى، چاپ اول، تابستان 1384، ص 131.

سند شماره (43)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران(ساری)، جلد 1 صفحه 42

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.