تاریخ سند: 28 مرداد 1357
موضوع: اعلامیه مضره
متن سند:
سند شماره (544)
به: 312 0528 تاریخ گزارش: 28 /5 /37
از: 2 ه 1 موضوع: اعلامیه مضره شماره گزارش: 2515 /2 ه 1
ساعت 1330 روز 18 /5 /37 ناشناسى یک بسته محتوى 30 برگ اعلامیه مضره پلىکپى شده مورخه 30 /4 /37 تحت عنوان نامهاى از تبعیدگاه که از سوى عبدالرحیم ربانى، حسین نورى1، محمد احمدى2، علىمحمد دستغیب شیرازى3 و مرتضى فهیمکرمانى4 از سقز به عنوان حضرت آیتاللّه عبدالحسین دستغیب5 به شیراز ارسال شده و توسط نشریه قم تکثیر گردیده در شبستان مسجد جامع سارى گذارده که توسط مأموران مربوطه قبل از توزیع جمعآورى شده است.6
نظریه شنبه: خبر صحت دارد.
نظریه یکشنبه: نظریه شنبه مورد تأیید است. هوشمند
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
در کلاسه 129322 موضوعى بایگانى شود. قاسمپى
9 /6 /57
توضیحات سند:
1. آیتاله حسین نورى از مراجع تقلید، در سال 1304 ه. ش.، در همدان به دنیا آمد. مقدمات علوم دینى را نزد پدر و دیگر استادان شهر همدان گذراند و در سال 1323، عازم قم شد و سطوح عالیه را در آن شهر فرا گرفت. آیتاللّه حسین نورى، تربیت و تدریس طلاب علوم دینى را، در قم آغاز کرد و سالها بدین امر، اهتمام ورزید. ایشان، در فراز و نشیبهاى سیاسى و اجتماعى، فعال بود و طلاب را به مبارزه علیه رژیم شاه، دعوت مىکرد. تالیفات فراوانى از آیتاللّه نورى در دست مىباشد که از آن جمله است : کتاب انسان و جهان، کتاب جهانآفرین، کتاب داستان باستان، اقتصاد اسلامى، دانش عصر فضا، جهاد و ... آیتاللّه حسین نورى در سال 1356 محکوم به تبعید شد.
2. سیدمحمد احمدى در سال 1313 شمسى در خانوادهاى روحانى در خمینى شهر اصفهان متولد گردید. پس از تحصیلات ابتدائى وارد حوزه علمیه اصفهان شد و مقدمات را نزد مرحوم محمد حسین فقیه، سید على حجازى شهرضائى، شریعت هرندى و معلم حبیبآبادى خواند. وى دوره سطح را نزد اساتیدى نظیر على مشکوۀ، سید علىاصغر واعظ برزانى، شیخ محمد حسن نجفآبادى، عباسعلى ادیب، فرجاللّه درى، ابوالحسن شمسآبادى، میرزاعلى آقا شیرازى و شیخ احمد زنجانى فرا گرفت و مدتى در درس خارج آیات حاج آقا حسین خادمى و سید على بهبهانى شرکت نمود. در سال 1336 پس از شرکت در آزمون، دیپلم مدرسى دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران را اخذ نمود و همزمان با تحصیل به تدریس دروس حوزوى پرداخت که یکى از دروس جذاب ایشان، شرح نهجالبلاغه بود. وى داراى تألیفاتى همچون شرح نهجالبلاغه، اهمیت و وظایف ائمه جمعه و مجموعه اشعار مىباشد. حجتالاسلام احمدى از خطباء و سخنوران مشهور اصفهان در دوران ستمشاهى بود که از ابتداى شروع نهضت حضرت امام خمینى با سخنرانىهاى خود به افشاى ماهیت رژیم پهلوى پرداخت و به دفعات توسط ساواک دستگیر و زندانى گردید. در سال 1357 در مراسم شهداى تبریز در مسجد حکیم اصفهان شدیداً به رژیم حمله کرد که پس از آن دستگیر و به سقز تبعید گردید. حجتالاسلام احمدى پس از پیروزى انقلاب اسلامى به امامت جمعه خمینى شهر منصوب و از طرف مردم این شهرستان به نمایندگى مجلس شوراى اسلامى برگزیده شد.
3. سیدعلى محمد دستغیب فرزند سید على اکبر در سال 1313 در شیراز متولد گردید. پس از اخذ دیپلم، با بهرهگیرى از محضر آیات عظام: شهید دستغیب، شیخ حسنعلى نجابت، گلپایگانى، خویى، شیخ محمد باقر زنجانى و حضرت امام خمینى (سلاماللّه علیه) به تحصیلات حوزوى همت گمارد. مبارزات سیاسى خود را در سال 1342 و با شرکت در جلسات مذهبى آغاز نمود و براساس اسناد موجود در سال 1349 در مجلس ختم آیتاللّه حکیم، در مسجد نو شیراز، تصویب مرجعیت حضرت امام را از سوى جامعه روحانیت شیراز به اطلاع عموم رسانید. با ادامه فعالیتها و مبادرت به جذب جوانان، چندین بار توسط ساواک احضار و یا ممنوع المنبر گردید و حکم تبعید وى در دو نوبت به سقز و اهر صادر شد. با اوج گیرى انقلاب، در آذرماه 1357 به شیراز بازگشت و پس از پیروزى انقلاب اسلامى به سرپرستى پادگان هوابرد شیراز، ریاست دادگاه انقلاب اسلامى شیراز (استان فارس) و نیز سرپرستى حزب جمهورى اسلامى فارس اشتغال یافت. سپس به تأسیس حوزه علمیه ابوصالح در شیراز اقدام نمود و علاوه بر سرپرستى حوزه، خود در آنجا به تدریس پرداخت.
ایشان نماینده دور اول و سوم مجلس خبرگان رهبرى از استان فارس مىباشد.
یاران امام به روایت اسناد ساواک، کتاب دهم، مرکز بررسى اسناد تاریخى وزارت اطلاعات، ص 504.
4. حجتالاسلام والمسلمین شیخ مرتضى فهیم کرمانى در سال 1313 ه ش در شهر کرمان در یک خانواده روحانى به دنیا آمد و تحصیلات خود را در دروس حوزوى ادامه داد و به مرحله تدریس رسید. پس از پیروزى انقلاب اسلامى مشاغلى از قبیل قاضى دادگاه انقلاب کرمان، دو دوره نمایندگى کرمان در مجلس و ریاست کمیسیون اصل نود مجلس را به عهده داشت.
از آثار ایشان : زنان در قرآن، زنان بزرگ در اسلام
ر. ک: یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیتاللّه ربانى شیرازى، مرکز بررسى اسناد تاریخى وزارت اطلاعات، ص 101
5. عبدالحسین دستغیب فرزند سید محمدتقى در شب عاشوراى 1292 شمسى در شهر شیراز متولد گردید. خاندان دستغیب از خاندانهاى اصیل و شریف استان فارس و شیراز است که سابقهاى 800 ـ 700 ساله دارد و با 33 واسطه به حضرت امام سجّاد علیه الصّلوۀ و السّلام مىرسد. پس از خواندن دروس مقدماتى و سطح، امامت جماعت مسجد باقرخان را عهدهدار گردید و در سال 1314 به منظور ادامه تحصیلات راهى نجف اشرف شد. در آنجا از محضر اساتیدى چون آیات عظام شیخ کاظم شیرازى، سید ابوالحسن موسوى اصفهانى، سید میرزا آقا اصطهباناتى و میرزا على آقا قاضى طباطبایى کسب فیض نمود و در سن 24 سالگى به درجه اجتهاد رسید. به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسّلام) ارادت داشت و غالبا به ریاضتهاى شرعى و مجاهدات مىپرداخت. از وى که در تمام عمر، داراى نفسى مطمئن بود، کرامات زیادى نقل شده است. شهید بزرگوار آیتاللّه دستغیب، در میان مردم و با آنها زندگى مىکرد و این امر را سعادتى انکارناپذیر مىدانست. وى بسیار ساده مىزیست و تجمّلات در زندگیش راه نداشت.مبارزات سیاسى شهید از هنگامى شروع شد که اساس دین را با روى کار آمدن رضاخان در خطر دید. بنابراین در منابر و سخنرانیها مردم را از توطئه آگاه مىنمود؛ به ویژه در مورد کشف حجاب. در اواخر سال 1341 که با طرح لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى، زمزمه مخالفت از قم به رهبرى امام امّت برخاست و نخستین اعلامیه رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامى از قم به دست شهید دستغیب رسید، صریحا اعلام نمود : «کلاً و دربست در اختیار اسلام هستم.» وى با اظهار این جمله که «من اطاع الخمینى فقد اطاعاللّه»، پیروى از دستورات حضرت امام را اطاعت از خداوند سبحان مىدانست.شهید دستغیب که پیوسته بر دامنه مبارزاتش مىافزود ، پس از دستگیرى حضرت امام در 15 خرداد 1342،دستگیر و مستقیما روانه زندان عشرتآباد گردید. در سال 1343 نیز یک بار دیگر مزدوران رژیم مانند سال 1342نیمه شب به منزل ایشان ریختند و باز مستقیما او را به تهران و زندان قزلقلعه منتقل کردند که پس از آزادى، مدّت 3 روز میهمان حضرت امام خمینى (سلاماللّه علیه) بود. این شخصیت بزرگوار در حرکت دادن به مبارزات مردم مسلمان فارس علیه رژیم مزدور شاه نقش بسیار مهّم و مؤثرى داشت. افشاگرىهاى بىپرواى او در مورد جشن هنر فسادانگیز شیراز، حرکتهاى اسلامى مردم فارس را عمق بیشترى مىبخشید و سخنرانىها و حضورش در تظاهرات و راهپیمایىها و مبارزات امت مسلمان منطقه، پشتوانه محکمى براى مردم ستمدیده بود. در واقعه دى ماه 1356، در برابر مقاله توهینآمیزى که نسبت به حضرت امام در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده بود، به شدّت به موضعگیرى پرداخت و گفت : «.... خمینى مرجع تقلید چند میلیون شیعه مىباشد و چون روزنامه اطلاعات به وى تهمتهایى زده طبق قانون، عاملین این امر بایستى تحت تعقیب قرار گرفته و از یک تا سه سال زندانى شوند.» در همان سال ایشان مدّتى در منزل خود در محاصره ساواک به سر برد. با شروع حکومت نظامى و پس از حادثه خونین 17 شهریور 1357، مأمورین شبانه به منزل ایشان رفته و او را در حال بیمارى و تب بازداشت، ابتدا به کمیته شهربانى و پس از آن به زندان اعزام کردند. شهید آیتاللّه دستغیب پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى، به نمایندگى مردم فارس در مجلس خبرگان برگزیده و از سوى حضرت امام به امامت جمعه شیراز منصوب شد.با شروع جنگ تحمیلى، او با بیانات بسیار رسا جوانها را تشویق به شرکت در جبههها مىکرد و در بسیج نیروهاى خالص به جبهه و تأمین امکانات و تدارکات براى رزمندگان تلاش مستمر و پیگیر داشت . سرانجام عمر پربرکت این شهید سعید به پایان رسید و در روز جمعه 20 آذرماه سال 1360 به دست گروهک منافقین در راه نماز جمعه به شهادت رسید. شهید دستغیب داراى تألیفات فراوانى است که بعضا چند بار تجدید چاپ شده است. از جمله کتابهاى قلب سلیم، گناهان کبیره در دو جلد، معاد، تفسیر سوره حمد، توحید، امامت، معراج و... ر. ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک، شهید آیتاللّه دستغیب، مرکز بررسى اسناد تاریخى وزارت اطلاعات، صفحات پنج تا بیست و دو.
6. این اعلامیه در ضمیمه کتاب آمده است ضمیمه شماره 37
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران(ساری)، جلد 1 صفحه 409