تاریخ سند: 24 بهمن 1356
موضوع: سخنرانی سیدحسین موسوی
متن سند:
از: 17/ﻫ تاریخ: 24 /11 /2536[1356]1
به: 312 شماره: 5918/ﻫ1
موضوع: سخنرانی سیدحسین موسوی
13561124
طبق اطلاع واصله ساعت 2200 مورخه 16 /11 /36 آقای سیدحسین موسوی واعظ در مسجد فاطمیه پس از رفتن بر بالای منبر سخنرانی خود را پیرامون کار کردن زنان در خارج از منزل و تجویز اسلام در این زمینه صحبت داشت و آن را منوط به پوشیده بودن بدن زن دانست و از مدارس و دانشگاههای مختلط انتقاد نموده در مورد [حوزه] علمیه قم اظهار داشت هر کسی که میخواهد در این حوزه خرابکاری و ناامنی نماید خداوند به وی توفیق عمل ندهد.
ارزیابی خبر: این خبر تایید شده است.
نظریه سهشنبه: سیدحسین موسوی تبریزی درماههای محرم و صفر به دعوت علی مظفری و گردانندگان برنامههای مذهبی برای ایراد وعظ به بندرعباس دعوت گردیده و احتمالاً از مذهبیون افراطی میباشد. پیکان
نظریه چهارشنبه: نامبرده به احتمال قوی از روحانیون افراطی میباشند. ثابت
نظریه 17/ﻫ : نظریه چهارشنبه مورد تایید است.
به مرکز منعکس شود. 23 /11
توضیحات سند:
__
1. در تاریخ 24 /11 /56 حضرت امام خمینى(ره) در پاسخ به اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان در اروپا نامهاى نوشته و منتشر کردند که در دوازده بند، دانشجویان و بلکه همه آنانى که این پیام را مىخواندند دعوت کردند به آگاهى، التزام به مبانى اسلام، تلاش براى سرنگونى رژیم شاه و برپایى حکومت اسلامى، هوشیارى، پرهیز از اختلاف، تحصیل علم و وحدت روحانى و دانشجو. حضرت امام با اشاره به این که شاه در بین مردم موافقى ندارد، نوشتند: «شخص منحرف و کهنه پرستى که در سفر اخیرش به هند، زرتشتىها و گبرها را نوازش و احترام مىکند و از آتش پرستان و آتش پرستى تایید مىکند و به خاطر مرام ارتجاعى آنها تاریخ پر ارزش و مترقى اسلام را تغییر مىدهد، چگونه ممکن است موافق داشته باشد، جز همان فرقه کهنه پرست.» امام در ادامه یادآور مىشوند: «سر لوحه هدفتان اسلام و احکام عدالتپرور آن باشد و ناچار بدون حکومت اسلامى عدالتخواه رسیدن به این هدفها محال است. تولى و تبرى دو اصل اساسى اسلام است. باید با حکومت عدل موافق و به حاکم عادل دل ببندید و از رژیم غیراسلام و غیراسلامى که در رأس آن رژیم منحط پهلوى است تبرى کنید و با کمال صراحت مخالفت خود را اظهار و در سرنگون کردن آن کوشا باشید و در غیر این صورت روى استقلال و آزادى را نمىبینید.» سپس امام مخاطبین خود را به نوعى آمادگى براى حاکمیت فرا مىخواند: «باید جوانان روحانى و دانشگاهى قسمتى از وقت را صرف کنند در شناخت اصول اساسى اسلام که در رأس آن توحید و عدل و شناخت انبیای بزرگ پایه گذاران عدالت و آزادى است، از ابراهیم خلیل تا رسول خاتم(ص) و در شناخت طرز تفکر آنها از نقطه اقصاى معنویت و توحید تا تنظیم جامعه و نوع حکومت و شرایط امام و اولىالامر و طبقات دیگر، از امرا و ولات و قضات و فرهنگیان که علما هستند و متصدیان مالیات اسلامى و شرایط آنها تا برسد به شرطه و کارمندان شهربانى و ...»
ر.ک: صحیفه نور/ ج اول/ چاپ دوم/ صص 458 تا 462.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 2 صفحه 180