تاریخ سند: 30 شهریور 1356
موضوع : بعضى از برنامههاى جشن هنر شیراز و نارضائى روحانیون
متن سند:
از : 20 ه 11 تاریخ : 30 /6 /36
به : 312 شماره : 14110 /20 ه 11
موضوع : بعضى از برنامههاى جشن هنر شیراز و نارضائى روحانیون
13560630
امسال جشن هنر شیراز مصادف با ماه مبارک رمضان گردید و چون دو برنامه اجرا شده توسط هنرمندان خارجى باعث سر و صدا و نارضایتىها شد این موضوع به مساجد و سخنرانىهاى واعظین نیز سرایت کرد و برنامه مورد نظر یکى گویا تأترى بود به نام «خوک بچه» که به صحنه آمد و دیگرى در خیابان فردوسى شیراز در روز هفتم ماه مبارک رمضان در ملاء عام عشق بازى و اعمال رکیک بوده است که انجام شد یکى از کسانى که نسبت به این اعمال اعتراض نمود دکتر حجازى1 واعظ است که هر روز از ساعت 1300 الى 1400 در رادیو ایران در ماه رمضان سخنرانى دارد وى در مراسم ختم یک نفر در خانقاه صفى علیشاه در حضور دکتر باهرى2 نسبت به این دو موضوع رسما اعتراض کرد و گفت در اول کار دولت، این چنین اعمال درست نیست این کارها را کمونیستهاى برگشته و باصطلاح توبه کرده انجام مىدهند که تیشه به ریشه-مملکت مىزنند و چون دکتر باهرى هم در جلسه شرکت داشت براى اینکه به ایشان بر نخورد حرفش را اصلاح کرد و گفت البته عدهاى از آنها، سپس خطاب به دکتر باهرى گفت من از نزدیک با شما آشنائى ندارم ولى شنیدهام که شخص خداشناس و متدین هستید این وظیفه شما است که نگذارید جامعه ما سقوط کند و به اسلام و روحانیتتوهین شود.
نظریه شنبه : به نظر مىرسد پخش برنامههاى مورد بحث یک اشتباه غیرعمدى بوده است که انجام گردیده و مقصر اصلى آن مسئولین جشن هنر شیراز مىباشند ولى نکته مهم اینجاست که در پروسه زمانى فعلى کمکم نسل جوان از نفوذ روحانیت خارج مىشود ولى باز کم و بیش در سن پیر و متوسط و عده قلیلى-جوان طرفدار دارد که باید تا حدود 30 تا 40 سال دیگر با آنها روش دوستانه و ساده را ادامه داد تا کمکم زمانه کالاى آنها را بىارزش کند بدین سبب اعمال و روشهایى مانند دو حادثه اخیر باعث رنجش و جدایى روحانیون خواهد شد که عملاً نارضائى آنها باعث جبههگیرى جوانان طرفدار آنها هم مىشود که صلاح-نیست یکى از رموز موفقیت حکومت حزب عدالت به رهبرى سلیمان دمیرل در ترکیه این بوده و هست که خود را حامى اسلام مىداند و به دستور دولت چند سال پیش کلیه مساجد در اختیار دولت قرار گرفت و روحانیون از حمایت مالى و معنوى دولت بهرهمند شدند و اکثر مساجد نیز تعمیر شد و این اعمال در توده مردم به ویژه 70% تا 80% روستائیان تأثیر نکوئى بخشید بدین سبب در حال حاضر این وظیفه سازمان اوقاف کشور ما است که به نام شاهنشاه آریامهر با کمک مردم و شهردارىها و بخشدارىهاى محل کلیه مساجد و اماکن مقدسه را زیر نظر بگیرند و ضمن تعمیر و حفظ آنها حدود چند میلیون قرآن کوچک و بزرگ براى استفاده مردم در مساجد بنحو مطلوب و خوب چاپ و تهیه شود تا موقع مراجعه به مساجد سراسر کشور از قرآنهاى اهدائى (یا تهیه شده به دستور) شاهنشاه آریامهر استفاده کنند و تاکنون هیچ پادشاه اسلامى چنین کارى نکرده است و این قرآنها یک عمر مىماند و همه از آن محافظت و استفاده خواهند کرد.
نظریه یکشنبه : نظریه شنبه قابل بررسى مىباشد. بدیعى
نظریه سهشنبه : نظریه یکشنبه تائید مىگردد. عارف
نظریه چهارشنبه : نظریه سهشنبه تائید مىگردد. در مجله خواندنیها نیز نسبت به تأتر خیابانى شیراز شدیدا حمله شده بود و آن را مغایر عفت عمومى معرفى کرده بودند. مشاهیر
31 /6 /36دائره 2
توضیحات سند:
1ـ سید عبدالرضا حجازى فرزند محمد طاهر در سال 1313 ه ش در شهر رضاى اصفهان متولد شد. علوم حوزوى را در اصفهان و قم و مدارج دانشگاهى را در تهران و آنکارا سپرى کرد. بنابر سوابق موجود از سال 1334 همزمان با شهادت نواب صفوى، گرایشات سیاسى پیدا کرد و در سخنرانىهاى خود علیه رژیم شاه موضع گرفت و بر همین اساس مورد حساسیت ساواک قرار گرفت تا اینکه در تاریخ 1 /2 /1334 دستگیر و-حدود سه ماه زندانى شد. حجازى در طول دوران مبارزه روشى یک سویه نداشت و طبق اسناد موجود بىثباتى وى موجب شده بود که در عین-گرفتن تذکر از عوامل امنیتى رژیم شاه، و یا مؤاخذه و دستگیرى، همکارى با ساواک را نیز تجربه کند که همین تذبذب از او چهرهاى منفى ساخت تا اینکه پس از پیروزى انقلاب اسلامى با پیوستن به کودتاچیان و دستگیرى توسط دولت جمهورى اسلامى به اعدام محکوم شد. ـ اسناد ساواک، پروندههاى انفرادى ر ک : اسناد دادستانى انقلاب اسلامى
2ـ محمد باهرى در سال 1298 ه ش در شیراز متولد شد. تحصیلات ابتدایى و متوسط را در این شهر به پایان رسانید و از دانشگاه تهران موفق به اخذ لیسانس حقوق قضایى شد. باهرى دوره دکتراى دولتى حقوق را در دانشگاه پار یس طى کرد. وى مدت 20 سال استاد دانشکده
حقوق دانشگاه تهران بود. باهرى مدتى در دادگسترى وکالت مىکرد و پس از آن در کابینه امیر اسداله علم به معاونت نخست وزیرى منصوب شد و در همین کابینه سمت وزارت دادگسترى را نیز عهدهدار گردید. باهرى در سال 1345 به معاونت دربار و مسئول امور اجتماعى دربار رسید. وى همچنین مدتى مسئولیت بازرسى عالى شاهنشاهى آموزش عالى را نیز به عهده داشت. باهرى از آغاز تأسیس حزب رستاخیز به این حزب-پیوست و عضو هیأت اجرائى و دفتر سیاسى بود. وى در سال 1356 به سمت دبیرکلى حزب رستاخیز منصوب شد.
ـ اسناد ساواک، پروندههاى انفرادى
منبع:
کتاب
جشن هنر شیراز به روایت اسناد ساواک صفحه 397