تاریخ سند: 30 شهریور 1356
موضوع: جلسات مذهبی در گرمه
متن سند:
از: ب /9 تاریخ: 30 /6 /2536[1356]
به: 312 ـ ﻫ 1 شماره: 2959/ب ﻫ
موضوع: جلسات مذهبی در گرمه
پیرو 2718/ب ﻫ ـ 17 /5 /2536
جلسات مذهبی که در پوشش تفسیر قرآن در گرمه تشکیل میگردد و در اصل هدف تشکیلدهندگان آن طرفداری از خمینی و ایجاد روح بدبینی نسبت به دولت میباشد، کماکان ادامه دارد. از افرادی که مؤسس و بانی این جلسات هستند، جواد محمودیان مدیر کتابخانه شهرداری گرمه و جاجرم و حسین ایمانی فرزند نصیر دانشجو و برادرش حسن ایمانی که طلبه میباشد و فرزندان حاج ایوب1 عسکرزاده که محصل هستند، به عنوان جلسه تفسیر قرآن هر شب در خانه خود پس از افطار یکصد نفر دور خود جمع نموده و در شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان نیز در منزل حاج حسین جلالی این جلسه تشکیل و پسران حاج حسین جلالی به اسامی محمد و علی جلالیان که محصل کلاس پنجم و ششم متوسطه در بجنورد[میباشند در]جلسه شرکت داشتهاند. تعدادی از اهالی ده که از تبلیغ این عده برعلیه مقامات مملکتی و دولت و له خمینی ناراحت شده و دودستگی در شهر گرمه به وجود آمده است.
نظریه شنبه . خبر صحت دارد. محمدحسین محمدی دانشجو[ی] دانشگاه مشهد نیز از افرادی بوده که در جلسات برعلیه دولت سخنرانی میکرده.
نظریه یکشنبه . با توجه به گزارشات تقدیمی و قرائن موجود، مفاد خبر کاملاً مورد تأیید است و به نظر میرسد افراد مذکور با استفاده از عدم دسترسی مأمورین امنیتی به شهر گرمه، از موقعیت استفاده نموده و مبادرت به تشکیل اینگونه جلسات در پوشش مذهب و تبلیغ به نفع خمینی مینمایند. در صورت تصویب، اصلح است برای خنثی نمودن فعالیت آنها، از منازل کلیه افراد موصوف در شهر گرمه بازرسی و با وارد نمودن ضربت، به نحو مقتضی فعالیت آنها خنثی و در صورتی که مدارک مستدل کشف گردید، تحت تعقیب قانونی واقع، در غیر این صورت با اخذ تعهد لازم از ادامه فعالیت و نضج2 گرفتن یک هسته مذهبی افراطی جلوگیری به عمل آید. آفاق
نظریه ب /9 . نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
1 . حسین ایمانی دانشجو چه سابقهای دارد. اگر دانشجوست چگونه به گرمه میرود. 2 . سازمان بجنورد دانشآموزان را وسیله منابع تحت کنترل قرار دهد. 3 . چنانچه تشکیل جلسات در حوزه ژاندارمری است ژاندارمری محل مراقبت و صاحب منزل و شرکتکنندگان در جلسه را با جمعآوری مدارک مضره دستگیر و به سازمان بجنورد تحویل نماید. 11 /7
توضیحات سند:
1. اصل: عیوب.
2. اصل: نسج.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان شمالی- 1 صفحه 465