صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: حاج سید نظام الدین نعیمایی1 موسوی2

تاریخ سند: 7 دی 1356


موضوع: حاج سید نظام الدین نعیمایی1 موسوی2


متن سند:

از: 2ﻫ ب تاریخ: 7 /10 /2536[]
به: 2ﻫ 1 و312 شماره‌‌: 2348 /2ﻫ ب
موضوع: حاج سید نظام الدین نعیمایی1 موسوی2
1007
یاد شده بالا ساکن پوستکلای بندپی شرقی از توابع شهرستان بابل واعظ پرطرفداری است. نامبرده هنگامی که در بالای منبر به بحث و گفتگو می‌پردازد سرانجام ضمن دعا می‌گوید خدایا مرجع مورد نظر ما را در پناه امام زمان نگهدار و طلاب مملکت را که سربازان اسلام هستند در پناه امیرالمومنین محفوظ بدار لذا اسمی از شاه ایران یا خاندان جلیل سلطنت نخواهد آورد به‌طوری‌که معلوم است ایشان یکی از طرفداران خمینی می‌باشند و با دولت و دستگاه دولت مخالف است. طلابی که از قم به محل مزبور می‌آیند درخانه‌اش اجتماع می‌کنند تا پاسی از شب به اظهار نظر می‌پردازند در خانه‌‌ ایشان به‌طور وضوح دیده شده که رساله‌ خمینی و کتاب مناظره‌ دکتر و پیر3 هاشمی نژاد هست. خانه‌ وی جنب گرمابه‌ی روستای پوستکلا می‌باشد و خود اکثر اوقات به اطراف و جوانب در مسافرت می‌باشد.
نظریه‌ شنبه: چون ایشان واعظ هستند و طرفداران زیادی هم دارد با آن افکار ناپسند جایز نیست به منبر برود بنابراین خواهی نخواهی در ایده‌ مردم رسوخ کرده آنان را بدبین می‌سازد، روزی به خاطر همین موضوع رئیس انجمن محل با او به مشاجره پرداخت.
نظریه‌‌ یکشنبه: صحت خبر بعید به نظر نمی‌رسد اصلح است به منظور مراقبت از منابر این واعظ خبر به صورت اطلاعیه به مراجع انتظامی منعکس گردد. بدیع
_____________________
1. اصل: یغمایی
2. حجت‌الاسلام سید نظام‌الدین نعیمائی موسوی، فرزند سید اعظم در سال 1312 ﻫ ش در بندپی بابل به دنیا آمد. فعالیت‌های او در راستای نهضت امام خمینی(ره) موجب شد تا ساواک مازندران در تاریخ 29 /6 /1354 درباره وی بنویسد‌: «نامبرده ساکن پوست کلای بندپی شرقی بابل و واعظ می‌باشد. تا دو سال پیش رئیس خانه اصناف روستای مزبور را دارا بود. بیانش خوب و گیرا و تا حدودی طرفدار دارد و از دوستان پر و پاقرص خمینی است. کتابهای مضرّه‌ای در خانه نگهداری می‌کند، از جمله کتاب مناظره دکتر و پیر دارد و برای مطالعه به دوستان خود می‌دهد. در جلسات خصوصی درباره‌ وضع مملکت گفتگو می‌کند.» و در زمان اوج گیری انقلاب اسلامی نیز در فروردین 1357ش، ساواک بابل نوشت‌: « نامبرده در روز اول عید اعلامیه‌ای در دست داشته و آن را برای عدّه‌ای قرائت می‌نمود و اظهار می‌‌داشت که امسال بخاطر کشته‌شدگان قم و تبریز دستور علماء است که عید نگیریم؛ حتی می‌خواستند روز عید عزاداری نمایند. ضمناً در ایّام عید به دیوار تکیه و دبستان قریه تشون پوست کلای نیز اعلامیه مضرّه نصب نمود. که گویا حاج سید نظام و حاج اسماعیل مغازه‌دار سادات محله ساکن پوست کلا در پخش اعلامیه دست داشته‌اند.» ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رئیس بنیاد شهید بابل و بندپی غربی بابل بود. (اسناد ساواک- پرونده‌ انفرادی )

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 03 صفحه 30

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.