صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

مکالمه سوژه از ساعت 1200 یک شنبه 24/2/37 تا ساعت 0715 دوشنبه 25/2/37

تاریخ سند: 24 اردیبهشت 1357


مکالمه سوژه از ساعت 1200 یک شنبه 24/2/37 تا ساعت 0715 دوشنبه 25/2/37


متن سند:


مکالمه سوژه از ساعت 1200 یک شنبه 24 /2 /37 تا ساعت 0715 دوشنبه 25 /2 /37
محمدعلی صدوقی با قم، با شخص ناشناسی تماس گرفت و گفت: شما باز هستید؟
ناشناس: نیمه باز هستیم. 0224
محمدعلی صدوقی: مغازه‌ها باز هستن؟
ناشناس: نه.
محمدعلی صدوقی: خیابان‌ها چطور؟
ناشناس: بعضی خیابان‌ها باز هستند و بعضی‌ها بسته. فردا که تمامی ایران تعطیل هستند، رفتید پیش آقا؟
محمدعلی صدوقی: بله، رفتیم انارک نائین و با آقای پسندیده1، آقای ضیغمی و آقای کلانتر هم را دیدیم؛ شاید فردا هم سری به انارک نائین بزنیم. راستی شما نفهمیدید که می‌گویند سه نفر را هم تبعید کرده‌اند؟
ناشناس: نمی‌دانم. سپس خداحافظی شد.
*****
مریم، همسر محمدعلی صدوقی تماس گرفت و اول با خود سوژه صحبت کرد و سوژه راجع به قم جویا شد، جواب داده شد: مغازه‌ها بسته است و خیابان‌ها هم بسته است و سر چهار راه‌ها هم توپ و تانک می‌باشد.
صدوقی: آقا میرزا محمود چطورند، خوب هستند؟ گویا ایشان آن موقع که منزل آیت‌الله شریعتمداری ریختند، ایشان هم آنجا بودند، طوری که نشدند؟
مریم: نخیر.
*****
جوان ناشناسی تلفن زد و پرسید: بابت آیت‌الله گلپایگانی درست است؟
صدوقی: دروغ است2.
*****
[محمدعلی] ربانی با محمدعلی صدوقی تماس گرفت و پرسید: باز فردا صبح می‌رویم؟
محمدعلی صدوقی: برنامه که این‌طور است و قرار شد مقداری خیار هم برای آقای پسندیده ببرند و مقداری هم طالبی بگیریم و صبح زود وعده ساعت 5 /4 بعد از نماز و شاید هم آقای مناقب هم بیایند.
*****
خانمی تلفن زد و اول گفت: قسم به خدا و غیره ... [نقطه چین در اصل]که من سازمانی نیستم و فقط یک سؤال دارم.
صدوقی: بفرمایید.
خانم ناشناس: موضوعات اخیر واقعاً اسلامی است، مثلاً شیشه شکستن و غیره؟
صدوقی: شیشه شکستن اینها که کار خودشان است و از طرف آنها و گرنه مسلمان از این کارها نمی‌کنند، این بهانه‌ای است که مردم را بزنند و بکشند.
خانم ناشناس: آخرش چه می‌شود؟
صدوقی: آخرش که نمی‌دانم، فعلاً آقایان اقدام کرده‌اند ... [نقطه چین در اصل]. سوژه مکالمه را قطع کرد.

توضیحات سند:

ـ
1. از لحظه‌ی ورود آیت‌الله پسندیده به انارک نائین، آیت‌الله صدوقی برای برقراری آسایش و آرامش ایشان دست به کار شد و در چندین نوبت به ملاقات ایشان شتافت. به همین علت بود که ساواک در روزهای ابتدائی این تبعید، در گزارشی پیرامون آن نوشت: « شیخ محمد صدوقی تاکنون در دو مرحله، از پنج نفر روحانیون تبعیدی از قم به انارک نائین به اسامی: سیدصادق روحانی، سیداحمد کلانتر، سیدهادی خسروشاهی، شیخ عباس ضیغمی و مرتضی پسندیده بازدید نموده و در این ملاقات ها، چند نفر از روحانیون یزد و اردکان نیز همراه وی بوده اند.» انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک . استان یزد . جلد سوم . سند شماره: 3324 /26 ﻫ - 28 /2 /37
حضور آیت‌الله پسندیده در انارک، این شهر را به مرکزی برای دیدارهای مردم علاقمند به امام خمینی(ره) تبدیل نمود، تا جائی ساواک در این باره نوشت: « عده‌ای از اهالی یزد، اصفهان، کاشان و نائین مرتباً از برادر خمینی در انارک ملاقات می‌نمایند و شخصی به نام بیدمشکی، صاحب خشکشوئی واقع در خیابان ثریا نیز به اتفاق عده‌ای دیگر به منظور ملاقات از برادر خمینی به انارک عزیمت نموده و پس از مراجعت اظهار داشته به غیر از اهالی یزد، از سایر شهرستان‌ها هم افرادی آمده بودند و به وسیله دو نفر دانشجو از مردم پذیرائی می‌شده است.» همان . سند شماره: 3398 /26 ﻫ - 11 /3 /37
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از فرزندان آقای بیدمشکی مورد اشاره در این سند، به درجه رفیع شهادت نائل گردید.
2. در گزارشِِ جریان حمله کماندوهای رژیم شاهنشاهی به بیت آیت‌الله گلپایگانی(ره) در ساعت 6 بعدازظهر روز 19 اردیبهشت 1357ش، ساواک این حمله را به مردم انقلابی نسبت داد و درباره آن نوشت: «عده‌ای از عناصر اخلاگر به منزل آیت‌الله که درب آن باز بوده وارد و پس از شکستن شیشه‌های ساختمان و درب حیاط و به هم ریختن اثاثیه و آتش زدن یک تخته فرش با دخالت مأمورین از آنجا خارج شده اند. بر اثر این حادثه آیت‌الله گلپایگانی دچار حمله قلبی شده و ابتدا به منزل یکی از بستگانش و سپس به بیمارستان انتقال یافته است.» انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک . کتاب پنجم . ص 317و317
و این درحالی است که تنظیم کنندگان این گزارشِ دروغ؛ ننوشته‌اند که مأمورین رژیم به چه منظوری در بیت آیت‌الله گلپایگانی(ره) حضور داشته‌اند.
***

منبع:

کتاب گفت و شنود، جلد اول - شنود مکالمات شهید آیت‌الله محمد صدوقی صفحه 30
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.