تاریخ سند: 11 شهریور 1346
موضوع: مجلس ختم مرحوم بانو محتشمی کاشانی
متن سند:
به: 321 شماره: 16881 /20 ه 4
از: 20 ه 4
مجلس ختم بانو محتشمی کاشانی ساعت 1700 روز چهارشنبه 8 /6 /46 در مسجد ارک با حضور عدهای در حدود 500 نفر از کاشانیهای مقیم تهران و آیتاله غروی، الهیار صالح، کی استوان، شیخ احمد نراقی، شیخ [سید] حجازی برگزار گردید.
آقای حجازی به منبر رفت و ضمن صحبت پیرامون مقام مادر به تساوی حقوق زن و مرد اشاره کرد و گفت قانون اسلام حقی از زن نادیده نگرفته بلکه حقوق زن را بیشتر رعایت نموده و در نه سالگی میتواند در زندگی خود مختار باشد.
لکن مرد باید هیجده سال داشته باشد پس زن در اسلام احترام خاصی داشته آیا این تساوی حقوق بود که برای زن در نظر گرفتند یا میخواستند زن1 را مانند گله گوسفند به فحشا بکشانند ملاحظه کردید پلیس جمعی را که در کابارهها دستگیر کرده بود در دادگستری درباره آنها گفته شده زنها باید جریمه نقدی بپردازند مسلم است که آن زن متاع خود را گرانتر خواهد نمود این عمل غیر قانونی دادگستری را نامش مبارزه با فساد گزاردهاند [گذاردهاند] در صورتیکه به وجود آورنده فساد خواهد بود.
مجلس ختم در ساعت 1900 پایان یافت.
در پرونده ح-ج ـ 71 بایگانی شود.
21 /6 /46
یک نسخه جهت محصول منبع در بخش 321 موجود است این نسخه جهت استحضار به بخش 316 ایفاد میگردد.
مقدمفر 15 /6 /46
توضیحات سند:
1ـ فریب زنان: پس از شکلگیری سرمایهداری به شیوه نوین، جهان غرب به دنبال چرخش چرخهای اقتصادی خود و برای دستیابی به حداکثر سود، همهگونه ابزار و وسایل را در اختیار گرفت.
در این راه با استفاده از ویژگیهای خاص و ذاتی طبیعت، درصدد ارتقاء فرهنگ خوشی و لذتجویی درآمد، تا با تمسک به آن هر روز بازار بیشتری برای کالاهای خود یافته و بیشتر منتفع گردد.
لذا میتوان گفت که امروزه زیباییشناسی با تولید عجین شده و تفکیکپذیر نیست و استفاده از تمامی ابزارها در دستور کار جهان سرمایهداری قرار دارد.
از زمانی که دایره فروش و عرضه کالاها به دیگر کشورها کشیده شد، رقابتی باورنکردنی آغاز گردید و کشورهای توسعهیافته دست به تبلیغات وسیع و ایجاد فرهنگ مصرف زدند، به طوریکه بسیاری از کالاها که تا گذشتهای نه چندان دور بدون استفاده بودند، امروزه در کشورهای توسعه نیافتهتر به عنوان وسیله اساسی و ضروری به شمار میروند.
زن نیز که یکی از ارکان زیبایی شناخت طبیعت به شمار میرود از این هجوم در امان نماند و در سیلاب فرهنگ القایی لذتجویی و تنوعطلبی غرب از دو سوی مورد توجه فرهنگ سازان غرب قرارگرفت.
1ـ به عنوان نیمی از جمعیت مصرفکننده کالاها.
2ـ به عنوان وسیلهای برای تحریص و ترغیب حس لذتجویی و تنوعطلبی.
و از اینجا مقولهای جدید از حضور اجتماعی زنان رقم خورد که گرچه در لوای آزادی و حقوق برابر و ...
خود را پنهان کرده، اما ریشه اصلی آن در حداکثر سود و سیطرۀ اقتصادی و بهرهوری سرمایهداران بود.
علت این توجه ویژه، تأثیر عمیق جنس زن به واسطه انگیزش جنسی و شخصیتی و رفتار اقتصادی خود بر مردان میباشد، که میتواند به صورت یک قشر از جامعه، قشر دیگر را تحریک نماید.
در این میدان کلمۀ آزادی و زن در کشورهایی که نمیخواهند شاهد چنین روندی باشند همواره مورد تهاجم نظام سرمایهداری قرار گرفته است.
شعارهایی از قبیل: تجدد و دموکراسی و ...
برای حضور هرچه بیشتر اقتصاد سرمایهای غرب در کشورهای توسعه نیافتهتر کاملاً مورد استفاده قرار گرفتهاند.
اولین گام در هجوم فرهنگی غرب به وسیله تحقیر فرهنگ ملی و بومی کشورها و انتساب تمامی عقبافتادگیها به عدم غربی شدن و تجددزدگی است و سپس با تحمیل فرهنگ نو و منحط، موجب فروپاشی نظام سنتی میگردد.
این فرهنگ، اخلاقی را ایجاد مینماید که منحل شده در تکنولوژی و رشد آن است و در آن جایگاه زن تنها ابزاری برای گردش چرخهای اقتصادی غرب است.
(برگزیده مقالات درباره فمینیسم، مرکز مطالعات فرهنگی، بینالمللی مدیریت مطالعات اسلامی، صفحه 118 و 119 و درباره غرب، رضا داوری ارکانی، انتشارات هرمس)
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد ارک تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 183