تاریخ سند: 1 اردیبهشت 1349
موضوع : اظهارات میلانی مبنی بر مخالفت با ورود سیاحان به اماکن مقدسه تلگراف 10202/ه1 ـ 31/1/49
متن سند:
از : 316
به : / ه شماره : 10238 /9 ه
ساعت 1930 روز 29 /1 /49 میلانی در جلسه درس خود در مسجد جامع
گوهرشاد به طلاب حاضر در جلسه اظهار می نماید : روزنامه خراسان اعلام
داشته است که ورود و
بازدید از اماکن مقدسه برای
سیاحان که به مشهد می آیند
آزاد است من نمی دانم چه
کنم و به چه کسی بگویم
آبروی دین و امام را
می خواهند بریزند اینها
نجس هستند1 ورود غیر
مسلمان به مساجد و اماکن
مقدسه جایز نمی باشد ـ نهی
از منکر وظیفه هر مسلمانی
است
ملاحظات :
نظریه منبع : اظهارات میلانی
دائر به مخالفت با ورود
توریستها به حرم و صحن
باعث تحریک و ناراحتی طلاب گردیده و میلانی برای حفظ موقعیت2 و
بزرگداشت خود این اظهارات را نموده است.
نظریه رهبر عملیات : با درج خبر آزادی سیاحان برای بازدید به اماکن مقدسه در
روزنامه تاریخ 27 /1 /49 خراسان عده ای از طلاب و متعصبین مذهبی به میلانی
مراجعه نموده و نظر او را می خواهند در نتیجه میلانی برای حفظ موقعیت خود
این اظهارات را نموده معتقد است در صورت تصویب اجازه فرمایند به منظور
جلوگیری از هرگونه اخلال بی نظمی بنحو مقتضی انتشار داده شود که منظور
توریستهائی بوده که بدین مبین اسلام مشرف شده اند.
ولی عملاً کلیه سیاحان
واجد شرایط (با تشخیص سازمان جلب سیاحان مشهد از نظر سن و ظاهر
آراسته) از صحن و مسجد گوهرشاد بازدید نمایند.
مقرر فرمایند نظریه امر به
ابلاغ فرمایند.
پرونده سید محمد علی میلانی
بهرامی
توضیحات سند:
1ـ حضرت آیت الله العظمی
میلانی در پاسخ به این سؤال :
که چرا نباید مسلمان با اهل کتاب
آمیزش، و رفت و آمد، و هم غذا
و...
داشته باشد؟
می فرمایند : حضرت موسی و
حضرت عیسی (ع) پیغمبر بر حق
بودند.
و بعد از آنان حضرت
محمد(ص) نیز برحق می باشند.
ولی کلیمی و مسیحی، انکار
می کنند حضرت پیغمبر (ص) را
و می گویند پیغمبر نیست، پس
بدین جهت است، که نتوان
دوستی نمود با کسانی که دشمن
پیغمبر اسلام اند و دختر آنها را
بر حسب قانون شرع می توان به
ازدواج موقت اختیار نمود، ولی
به پسر آنها نتوان دختر مسلمان
را تزویج کرد، قانون دین اسلام
این است، علاوه بر این که نتوان
شرافت دختر مسلمان را
زیردست اجنبی قرار داد.
ر.ک، یکصد و ده پرسش، فقیه
اهل البیت آیت الله العظمی
میلانی، صص 97 /96
2 ـ حفظ موقعیت و...
خواننده محترم که تا اینک
همراه ما اسناد ساواک را در
خصوص برخورد ساواک با
آیت الله میلانی مطالعه کرده
است.
به خوبی به روشها و
شگردهای عناصر ساواک با
علماء و اعاظم روحانیت و من
جمله با آیت الله میلانی، آشنا
شده است.
جای این سؤال باقی
است که «حضور جهانگردان و
سیاحان خارجی که بعضا
نامسلمان بوده اند، در حرم مطهر
حضرت ثامن الحجج علی بن
موسی الرضا (ع) چه منافعی را
از آیت الله میلانی به خطر
می انداخت؟» دعوت به اجرای
احکام اسلام و عمل به
وظیفه دینی؛ آن هم توسط مقام
مرجعیت شیعه، در نظر عوامل
ساواک، خودنمایی تلقی
می گردیده است اگر شخصی در
مقام مرجعیت شیعه در خصوص
احکام شرع مقدس اسلام و
مصالح مسلمین نتواند اظهار
نظر کند، و یا اگر احکام الهی را
بیان نماید متهم به خود نمایی
شود.
باید از ساواک و همفکران
آنها در طول تاریخ پرسید : چه
کسی باید احکام فقهی و کلامی
و...
اسلام را پاسخ دهد که متهم
به خودنمایی نشود؟!
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 399