تاریخ سند: 23 آبان 1341
موضوع : مخالفت روحانیون با شرکت نسوان در انتخابات1
متن سند:
شماره : 41ـ10396/ 15 ب 2
گیرنده : مدیریت کل اداره سوم
فرستنده : ساواک خوزستان
برابر گزارش ساواک دزفول در تاریخ 19 /8 /41
دو نفر از طلاب حوزه علمیه قم به ایستگاه
بالارود وارد و تعدادی اعلامیه مربوط به
مخالفت با شرکت زنان در انتخابات انجمنهای
ایالتی و ولایتی در آنجا پخش می نمایند که
بلافاصله جریان به وسیله مأمورین ساواک
مزبور تعقیب و اعلامیه های پخش شده را
جمع آوری ولی دو نفر طلاب نامبردگان به
پل دختر عزیمت می نمایند که موضوع به
ساواک خرم آباد اطلاع داده می شود.
رئیس ساواک استان خوزستان خاوری
رونوشت برابر اصل است.
اصل در پرونده 13ـ وـ الف
11 /9 /41
توضیحات سند:
1ـ به دنبال انحلال مجلسین در 19 اردیبهشت 1340 به دستور شاه، حدود یک ماه پس از آن (18 خرداد 1340) رژیم
شاه اعلامیه یی در مورد انتخابات صادر و اعلام داشت که به زودی آئین نامه اجرایی قانون قدیم انتخابات اصلاح و انتخابات
را از طریق کارت آغاز خواهد کرد.
سیاست شاه در انحلال مجلسین تسریع در اجرای سیاستهای جدید بود که شالوده آن را
مستشاران خارجی او (آمریکائیها) طراحی کرده بودند.
بیش از دو سال بود که رژیم شاه تمام مصوبات خود را بدون تصویب
مجلسین قانونی تلقی می کرد.
در این مدت موجی از اعتراضات علیه سیاستهای خود رأی و غیر قانونی شاه در نقاط
مختلف کشور شکل گرفته بود که هر کدام بوسیله مأموران امنیتی تا بن دندان مسلح شاه در هم شکسته بود سعی
می کردند صدای معترضین را در سینه ها خفه نموده و با دستگیری و زندانی کردن جمع زیادی از مردم مسلمان
سرسپردگی خود را به اربابان خارجی به اثبات رسانند.
شاه برای سر پوش گذاشتن به سیاستهای غیر قانونی خود به دولت
علم مأموریت داد در جهت تکمیل مقدمات اجرائی سیاستهای جدید، انتخابات مجلس بیست و یکم را برگزار کند، و
اصلاحات انجام یافته در آئین نامه اجرائی قانون قدیم انتخابات را، اجرا نماید، البته سیاست آن انحلال و این افتتاح چیزی
جز این نبود که مجلس جدید می بایست موافق سیاستهای جدید و تابع بی چون و چرای شاه باشد، لذا انتخابات دوره
بیست و یکم مقدمات را در نهم شهریور ماه 1342 تحت عنوان «کنگره آزاد زنان و آزاد مردان تشکیل و لیست نمایندگان
مجلسین را اعلام نمود».
این بار نیز دولت رسما انتخابات را به «انتصابات» تبدیل کرد.
برای نشان دادن آغاز دوران جدید
چند کرسی نیز به زنان داده شد.
شاه طی دستوری کارگردانان اصلی انتخابات دوره بیست و یکم را تحت عنوان کمیته سه
نفره مرکب از علم نخست وزیر و مجری انتخابات) حسنعلی منصور (نخست وزیر آینده) و فردوست (رئیس سازمان
بازرسی شاهنشاهی و رییس دفتر ویژه شاه) منصوب و مأمور بررسی صلاحیت افراد برای مجلس و انتخاب نهایی آنها
شدند.
علاوه بر این، انتخابات کذائی شاه در جوّ حکومت نظامی و در فضایی برگزار شد که رعب و وحشت بر همه جا سایه افکنده و
رهبران واقعی مردم در بازداشتگاهها به سر می بردند، هر چند دولت سعی کرد تا با تبلیغات گسترده وضعیت را عادی
نشان داده، این گونه وانمود کند که انتخابات در فضای آزاد برگزار می شود، در 26 /6 /42 مطبوعات وابسته به رژیم نوشتند
«برای اولین بار در تاریخ مشروطیت در ایران، امروز، زنان در کنار مردان به پای صندوقهای رأی رفتند» با همه اینها طوفان
اعتراضات این بار نیز وزیدن گرفت، مراجع عالیقدر و همیشه بیدار، و روحانیون و گروههای مختلفی از مردم مسلمان و
همیشه در صحنه، انتخابات را تحریم و با صدور اعلامیه های متعدد و برگزاری جلسات و میتینگ ها اعتراضات قاطع خود
را در خصوص برگزاری انتخابات فرمایشی اعلام نمودند.
به برخی از گزارشهای ساواک و اعلامیه های صادره در آن مقطع تاریخی، توجه فرمایید :
شماره : 12532/ س ت تاریخ : 7 /6 /42
موضوع : روحانیون
برابر اطلاع نامه ای از طرف کارگران مشهد برای آقای میلانی نوشته شده که در آن در مورد چگونگی شرکت آنها در
انتخابات از نامبرده استعلام شده است آقای میلانی در پاسخ گفته اند که شرکت در انتخابات این دوره جایز نبوده و بر هر
فرد مسلمان لازم است که در صورت امکان از دادن رأی خودداری کند و خوشبختانه مردم چنان هوشیار شده اند و با تمام
مراقبتهای ظالمانه دستگاه دولت باز هم جلساتی در مورد همصدا بودن با روحانیون تشکیل می دهند.
ضمنا شیخ خالقی طلبه مدرسه عباسقلی خان مشهد در پاسخ این سئوال که آیا از جلسات نتیجه ای حاصل می شود یا خیر
و چه جلساتی کاملاً بر علیه دستگاه کار می کند اظهار داشته است به طور کلی منظور از این جلسات تغییر دادن رژیم است
که آنهم مسلما عملی خواهد شد چون از قدیم بنیاد مشروطیت را علماء گذاشتند و باید اصلاح آنهم بدست علماء باشد.
اعلامیه مراجع دیگر
شماره : 1672/بخش 312 تاریخ : 2 /6 /42
موضوع : فعالیت روحانیون برای انتخابات
اطلاع رسیده حاکی است آیت الله میلانی ـ شریعتمداری ـ قمی ـ محلاتی ـ مرعشی نجفی و خمینی علاوه بر تماس و
مذاکراتی که در مورد نقش آینده روحانیون دارند بوسیله تلفن با آیت الله بهبهانی در تماس هستند و غیر از اعلامیه هائی که
از طرف نجفی ـ میلانی و شریعتمداری درباره تحریم انتخابات صادر گردیده تصمیم مهم دیگری اتخاذ نشده و فقط
اعلامیه دیگری مجددا تهیه کرده اند و در نظر دارند برای چاپ به قم یا اصفهان بفرستند که مضمون آن مربوط به اعتراض
به میتینگ و تظاهرات و فعالیتهای انتخاباتی اخیر در تهران و شهرستانها است و در آن هر یک از این مطالب تشریح و
تفسیر کرده و نوشته اند این اقدامات هیچیک از طرف ملت ایران و مردم مسلمان نیست و مردم مسلمان با این اقدامات
مخالف هستند و این اعمال با پول و زور دولت انجام می شود و از این قبیل مطالب در این اعلامیه ذکر گردیده است و در
ضمن افزوده اند که دولت از هرگونه اجتماع ملی جلوگیری می کند با حکومت نظامی می خواهد انتخابات را انجام دهد و
هنگامی که مسلمانها می خواهند در مسجد اجتماع کنند و مطالب خود را بیان کنند جلوگیری می شود و با این حال
می گویند انتخابات آزاد است.
روحانیون در نظر دارند در صورت انجام انتخابات و افتتاح مجلسین دستجاتی را به مجلس
فرستاده و در آنجا متحصن گردند و خواسته های خود را به صورت بیانیه و نطق به اطلاع مردم و دولت برسانند و هم چنین
موضوع تشکیل کنگره روحانیون مورد مذاکره است تا با حضور کلیه روحانیون درجه اول ایران و سرشناس سراسر کشور در
تهران یا شهرری یا یکی از مساجد بزرگ بر قرار گردد و در این مورد روحانیون مشغول اقداماتی هستند.
به پرونده آیت الله میلانی ضمیمه شود.
5 /6
تعداد نسخه : 5 نسخه گیرندگان : 3 نسخه در بخش 312 ـ اداره دوم ـ اداره سوم
الف ـ اعلامیه آیت الله نجفی مرعشی در ارتباط با جو حاکم
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اللهم انصر الاسلام ـ اللهم انصرالقرآن ـ اللهم انصر حماه الدین پروردگارا قرآن و خدمتگذاران بدین را یاری فرما.
ملت غیور و مردم مسلمان ایران ! به طوری که مستحضرید دولت جبار و قانون شکن همچنان به رفتار ظالمانه خود ادامه
داده و شعارش بی اعتنائی به قوانین اسلام و اصول آزادی و انسانیت شده است و با ارتکاب اعمال خلاف قانون و شرع
پیوست احساسات دینی و ملی مردم مسلمان را به هیجان آورده و سیل نفرت و انزجار عمومی را نسبت به دستگاه بیشتر و
شکاف عظیمی بین خود و ملت ایجاد می کند و دانسته یا ندانسته مملکت را به پرتگاه نیستی و فنا نزدیکتر می سازد و
چنین تصور می کند که اگر پس از گرفتاری مرجع عالیقدر حضرت آیت الله خمینی دام بقائه و مرجع عالیقدر آیت الله
میلانی دام ظله را در منزلش زندانی کرد و ارتباط معظم له را با اجتماع قطع کند می تواند در ثبات و استقامت روحانیت و
ملت مسلمان در راه مبارزه علیه قانون شکنی خللی وارد کند.
زهی تصور باطل ! زهی خیال محال! مردم مسلمان با
استمداد از مقام ولایت حضرت صاحب الامر امام زمان ارواحنا فداه خود را موظف می دانند در راه استقرار عدالت اجتماعی
کوچکترین سستی و فتوری به خورد راه نداده و برای تحصیل این هدف مقدس از پای ننشینند.
حقیر لازم می دانم ضمن
اظهار تنفر از این اعمال غیر انسانی برای اعتراض نسبت به مظالم و فجایع بی شمار دستگاه حاکمه که منجر به این اوضاع
مفتضح و انتخابات رسوا شده است مردم شریف ایران روز شنبه 16 جمادی الاولی برابر با 13 مهر ماه از صبح تا ظهر را
اعتصاب و تعطیل عمومی بنمایند.
از ساحت قدس ربوبی مسئلت می نمایم به حق خاتون محشر جده سادات حضرت
صدیقه کبری روحی لها الفداء که این ایام مصادف با شهادت آن علیا مخدره می باشد و دولت بدون اعتناء به نوامیس
مذهبی جلوگیری از مجالس اقامه عزای آن بانوی اسلام می نماید به عموم مسلمین فرج عطا فرموده، قرآن و اهل قرآن را
خرسند و مسرور بنماید.
والسلام علی من اتبع الهدی 12 جمادی اولی 1383
شهاب الدین الحسینی المرعشی النجفی.
محضر مبارک حضرت آیت الله میلانی و حضرت آیت الله نجفی و آیت الله العظمی آقای شریعتمداری در این هنگام که دولت
مقدمات انتخابات دوره 21 را فراهم نموده با توجه به نکات زیر:
1ـ آزادی نطق و بیان و قلم و تشکیل اجتماعات بطوریکه در همه جای دنیا معمول است و از شرایط اولیه انتخابات آزاد می باشد
چنانچه بر همه کس واضح است ملت ما از تمام این مزایا محروم و خفقان و سانسور شدید در همه جا حکمفرماست.
2ـ انتخاباتی مورد قبول ملت است که کاملاً بر طبق قانون اساسی و متمم آن انجام شود و با توجه به اصل 27 متمم قانون
اساسی (قانون جدید انتخابات هنوز قانونیت پیدا نکرده و انتخاباتی که مطابق آن انجام شود از طرف ملت باطل است) ماده
22 و 25 قانون انتخابات صراحت دارد که آراء باید سفید و بی نشان باشد در صورتی که ورقه هایی که برای اخذ رأی داده
می شود ممهور به مهر اداره آمار و شماره کارت رای دهنده می باشد و این مخالف با اصل مخفی بودن آراء است و تالی فاسد
آن معلوم است.
3ـ صدور کارت باید تحت نظر انجمن نظارتی باشد که از طرف ملت باشد نه از طرف مأمورین آمار و مأمورین منتخب دولت
که صلاحیت ندارند و تعداد کارتهای الکترال معلوم نیست و احتمال هرگونه تقلب در آن امکان دارد.
با توجه به نکات فوق آیا مردم اصفهان را اجازه شرکت در چنین انتخاباتی می دهند یا خیر؟ خواهشمند است نظر مبارک را
مرقوم فرمائید.
«به امضاء عده ای از اهالی اصفهان»
بسم اللّه الرحمن الرحیم
در شرایط حاضر که برای مردم مسلمان هیچگونه آزادی در بیان و قلم نبوده و هر نوع اجتماعی جز از طرف وابستگان به
دولت ممنوع می باشد و با توجه به اینکه بسیاری از رجال صالح ملت به جرم حقگوئی و عدالت خواهی در زندان به سر
می برند و به کسانی هم که خارج زندانند کمترین آزادی داده نمی شود و همین طور منازل علمای بزرگ محصور بوده و
مردم مسلمان از هر نوع مراجعه و کسب تکلیف محرومند با توجه به سائر نکاتی که در متن سئوال تذکر داده اید روشن است که
هر نوع شرکت در چنین انتخاباتی شرعا و عقلاً جایز نبوده و اعلام مخالفت با آن وظیفه می باشد.
واللّه ولی التوفیق «20 ع ل
1383
محمد هادی الحسینی المیلانی»
جواب دوم:
بسمه تعالی
با چنین شرایط و با توجه به خفقان فعلی و عدم آزادی مؤمنین چه در اجتماعات دینی و چه در قلم و بیان و سایر محاذیر
مذکوره مشهوده در متن سئوال مداخله و معاونت در چنین انتخاباتی جائز نمی باشد در خاتمه از ساحت قدس الهی
بوسیله حضرت ولی عصر روحی له الفداء استمداد نموده فرج مسلمین را مسئلت می نمایم و السلام علی من اتبع الهدی
شهاب الدین الحسینی المرعشی النجفی
جواب سوم:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
نکات مزبور فوق بسیار مهم و دقیق است و چون مصالح دین و مملکت منوط به انتخاب آزاد و انتخاب صحیح است لذا لازم
است که مسلمانها سعی و اقدام کنند و شرایط انتخابات آزاد و صحیح را از اولیاء امور تحصیل و فراهم نمایند و اگر موفق
نشوند و انتخابات به شکل غیر آزاد بماند نباید شرکت کنند زیرا شرکت مزبور ضرر دارد و فایده ندارد.
الاحقر سید کاظم شریعتمداری ر.ک : اسناد انقلاب اسلامی، جلد 1، صص 6 /195 و نهضت روحانیون ایران، جلد 4، صص
8 /207
بسم اللّه الرحمن الرحیم
حضور مبارک حضرت مستطاب آیه اللّه العظمی آقای حاج سید احمد خوانساری متع اللّه المسلمین به طول بقائه بطوریکه
خاطر مبارک عالی استحضار دارد هیئت حاکمه ایران و مقامات غیرمسئول تصمیم دارند نظریاتی را تحت عنوان آراء عمومی در
معرض رفراندوم قرار دهند مستدعی است نظریات خود را در این مورد از نظر حکم شرع صریحا اعلام فرمائید.
و چون شرکت در این رفراندم با مقدرات عامه مسلمین بستگی دارد آیا شرکت در آن را برای مسلمانان جایز میدانید یا خیر
آنچه حکم الهی است صریحا مرقوم فرمائید.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
الحمدللّه رب العالمین و صلی اللّه علی محمد و آله الطاهرین ولا حول ولا قوۀ الا بااللّه العلی العظیم
کلیه تصویبنامه هایی که برخلاف شرع مقدس باشد حرام و شرکت در رأی به آنها شرکت در امر حرام و در حکم مبارزه با
امام زمان ارواحناله الفداه میباشد و محرمات الهیه به تصویبنامه و آراء عمومیه حلال نمیشود حلال محمد حلال الی یوم
القیمۀ و حرامۀ حرام الی یوم القیمه.
الافقر احمدالموسوی الخوانساری
ب ـ اعلامیه جامعه روحانیت آذربایجان.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
در راه تشیید مبانی اسلام و استقرار حکومت مشروع و قانونی، جامعه روحانیت آذربایجان خود را موظف به اعلام مراتب
ذیل به تمام جهانیان می داند، و در راه تنویر افکار عمومی اقدامات دولت را در شئون حساس زندگی ملت یعنی در موضوع
مذهب، اقتصاد، فرهنگ و دانشگاه، انتخابات مجلسین، سیاست خارجی،
سیاست داخلی حقایق زیر را با کمال صراحت به اطلاع عموم می رساند:
1.
اقدامات دولت در موضوع مذهب :
اصل ماده 27 متمم قانون اساسی تصریح می نماید که استقرار هر نوع قانونی در مملکت موقوف است به عدم مخالفت آن با
موازین شرعیه و تشخیص این امر را اصل ماده 2 متمم قانون اساسی صریحا به عهده مراجع تقلید واگذار و نظریه آنان را
مطاع و متبع شناخته است.
در برابر دو اصل مذکور که در مورد دفاع از اسلام و حقانیت قوانین اسلامی تنظیم و تدوین
گردیده است اقدامات خلاف قانون دولت عبارت است از پشتیبانی از اشاعه دهندگان مراکز فساد و عاملین خلاف ضرورت
اسلام و بی اعتنائی به تعلیمات و احکام آسمانی و جلوگیری از اصل امر به معروف و نهی از منکر و ممانعت از انتشار نظریات
و اعلامیه های مراجع مسلم تقلید بر خلاف اصل ماده 20 متمم قانون اساسی.
2.
در موضوع اقتصاد:
دولت که وظیفه داشته و دارد که از لحاظ اقتصادی رفاه ملی را تأمین نماید و از استقلال اقتصادی مملکت دفاع نماید نه
تنها با توسل به سیاست های مخرب اقتصادی مانند سیاست دروازه های باز و نظائر آن عجز خود را در مسئله اقتصاد نشان
داده بلکه در اثر همین بی کفایتی و بی توجهی وضع بازار محتضر و فقدان در آمد عمومی مملکت را تا پرتگاه اضمحلال
اقتصادی کشانده است.
حالیه وضع طوری شده کشوری که وارث ثروتهای سرشار و صاحب ذخائر قیمتی نفت و محصولات
نفتی است.
دست گدائی به هر اجنبی می گشاید و در انتظار وامهای خارجی که شوم ترین نفوذ سیاسی اجنبی را به دنبال
دارد دقیقه شماری می کند.
3.
در موضوع فرهنگ و دانشگاه.
امروز بر همه مسلم گردیده است که برنامه فرهنگ و دانشگاه نه جوابده احتیاجات مملکت است و نه با تعالیم اسلامی و
حتی نه با برنامه های ملل مترقی مطابقت دارد و در راه مبارزه با بی سوادی نیز اگر از سخنی پراکنی های بیهوده دولتی
صرف نظر کنیم دولت با مقرر داشتن شهریه و یا به عبارت دیگر با مقرر نمودن مالیات بر تحصیل، و در دانشگاه با مقرر
کردن مبلغ هنگفت و کمر شکن 10500 تومان فرزندان ملتی را که گفتیم به درد خانمان سوز فقر اقتصادی مبتلا است از
ورود به مدارس و دانشگاهها عملاً ممنوع داشته است.
4.
در موضوع انتخابات مجلسین :
بدون شک هیچ یک از اعمال خلاف شرع و قانون دولت به اندازه دسایس آن در انتخابات افتضاح آمیز نبوده است، در حالی
که قاطبه ملت با ابراز کمال انزجار از انتخابات فرمایشی خود را کاملاً کنار کشیده و نقش تماشاچی را ایفا می کرد دولت به
نام ملت ستم دیده بی دادرس، کاندیداهائی که علنا مخالفت خود را با فتاوای مراجع محترم تقلید نشان دادند بر ملت
تحمیل نمود و آقای نخست وزیر بنا به عادت همیشگی در مقابل آراء مأخوذه در تبریز (وکیل اول 2283 رای ـ وکیل آخر
1222 رأی کیهان شماره 6048 مورخه 28 /6 /42) بالصراحه اعلام نمود که گویا کمی آراء در اثر مصادف شدن انتخابات با
فصل خرمن دهقانان و ییلاق کردن ایلات و عشایر بوده (کیهان شماره 6046 مورخه 26 /6 /42) ولی اعتصابات عمومی
بازارها و اصناف ـ ابراز تنفرهای طبقات مختلف مردم و احکام تحریم مراجع تقلید و بالاخره عدم وجود ایلات و عشایر را در
شهر فراموش نموده که متجاوز از سیصد هزار نفر جمعیت دومین شهر ایران تنها دو هزار وخورده ای از ترس توقیف حقوق
ـ انفصال خدمت ـ به اجبار سازمانهای پلیس رأی داده و در سایر شهرستانها نیز همین قانون اجرا می شد، ولی معلوم
نیست این وکلای بی موکل به چه نحو خود را وکیل قاطبه ملت خواهند نامید؟! به عبارت واضح تر دولت در مسئله انتخابات
یعنی حیاتی ترین مسئله ملت بی شرمی را به جائی رسانده که از بر ملا شدن این آمارهای ضد و نقیض در رفراندم و
انتخابات نیز هیچ گونه شرمی ندارد.
علیهذا جهانیان باید بدانند که مصوبات این مجلس از نظر ملت ایران دارای هیچ گونه
ارزش و اعتباری نبوده و نیست و نیز امضاء کنندگان اعلامیه حقوق بشر بدانند که ملت ستم دیده و رشید ایران از این همه
همکاری و سکوت آنان کمال انزجار را داشته و دولت های بزرگی که در برابر خواسته های مردم از افراد ضد دینی و ملی
حمایت می کنند با دیده تنفر نگریسته و روحانیت نیز از طرف ملت بدین وسیله کمال تنفر خود را اظهار می دارد.
5.
در زمینه سیاست خارجی :
معلوم است دولتی که هیچ گونه ریشه ای حتی در میان ملت خود ندارد چگونه می تواند در بین دول دیگر وجهه و اعتباری
داشته باشد؟ محافل بین المللی امروزه به مملکت ما به نظر مستعمره ای که طلای سیاهش را به رایگان از دست می دهد و
در عوض فقر و اسارت دریافت می دارد نگاه می کنند.
امروزه همه می دانند که بیگانگان، صنایع نفتی ما را درید قدرت خود
دارند و در واقع خون و شیره حیاتی ملت ما را بی رحمانه می مکند.
آیا نه این است که دولت مسئول این یغماگری ثروت
عظیم ملی است؟ کیست که نداند این انتخابات فرمایشی نیز به همین منظور یعنی تاراج بیشتر ثروتهای بی کران و عظیم
نفتی ما صورت نگرفته است؟ کیست که نداند همین مجلسین دوره بیست و یکم برای صحه گذاشتن به قراردادها و
تعهدات و اعمال خلاف قانونی که تا امروز صوت گرفته از طرف دولت خلق نگردیده است؟
6.
در زمینه سیاست داخلی :
اختناق و فشارها و عدم آزادی بیان و قلم و صدها تضییقات دیگر موضوع هائی هستند که ملت مبارز ایران با آنها آشناست
و راه مبارزه خود را با این همه ستم ها و حق شکنی ها به خوبی می شناسد فقط در این مورد مخاطب جامعه روحانیت
آذربایجان، ملل مترقی جهان عموما و ملتهای مسلمان خصوصا می باشد.
ما با صدای رسا به سمع تمام جهانیان
می رسانیم که ملت ستم دیده ایران در زیر این همه فشارها، حبس و تبعیدها، شکنجه ها و کشتارها، دیگر به ستوده آمده
است.
مبارزات شجاعانه ملت ایران، تعطیل چهار روز اخیر مردم آذربایجان انعکاسی از صدای ملت ستم کشیده ای است که
در زیر ضربات بی رحمانه دولت غیر قانونی فعلی به قیمت جان و مال و هستی خود مبارزه می کند.
ملت ایران امروزه با
توجه به فرامین دین مقدس اسلامی و علی رغم فشارها و حبسها و زجر و شکنجه ها که متوجه رهبران دینی و ملی
مخصوصا حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی مدظله و سایر آیات و حجج اسلام و اساتید دانشگاه است با تمام قوا، خود
را برای ادب کردن عناصر ناپاکی که به حریم مقدس اسلام و حاکمیت ملی ایران اسائه ادب نموده اند آماده کرده است، و به
همین عنایات خاصه حضرت ولی عصر عجل اللّه تعالی فرجه و در تحت لوای آزادی بخش مراجع تقلید، تا تحقق تمام آمال
دینی و ملی این نهضت مقدس ادامه خواهد داشت.
به طور قطع پیروزی نهائی از آن ملت خواهد بود.
دوم مهر ماه 1342
حسن الحسینی انگجی ـ سید محمد بادکوبه ای ـ ابوالقاسم گرگری ـ احمد اهری ـ محمد علی قاضی طباطبائی ـ عبداللّه
مجتهدی ـ سید احمد خسرو شاهی ـ سیدمرتضی مستنبط غروی ـ عبداللّه مجتهدی سرابی ـ عبدالحسین غروی ـ سید
محمد علی انگجی ـ جعفر اشراقی ـ محسن شربیانی ـ محمد غروی توتونچی ـ محمود الموسوی الخلخالی ـ عبدالحمید
شربیانی ـ سید یوسف الهاشمی ـ حسن شریعت [ناخوانا] ـ حسین گوگانی ـ سیدمهدی دروازه ای ـ سید محسن
دهخوارقانی ـ حسن ناصرزاده ـ محمد حسین انزابی ـ ولی اللّه اشراقی ـ سید کاظم شبستری.
از طرف علمای آذرشهر :
حسن رسولی ـ حسین طباطبائی ـ علیقلی آذر شهری.
از طرف علمای مرند علی اکبر المرندی ـ الحاج سیدخلیل الحسینی
و چند امضای جمع دیگر.
ر.ک : نهضت روحانیون ایران، جلد 4، صص 208 تا 312
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 4