صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : ساعت وصول 1100 ـ 21/4/48 ساعت کشف 1220 کاشف 200

تاریخ سند: 20 تیر 1348


موضوع : ساعت وصول 1100 ـ 21/4/48 ساعت کشف 1220 کاشف 200


متن سند:

از : مشهد به : کل سوم 316 شماره : 37 /9/ه 3ـ آیت اله گلپایگانی.
4ـ 195 5ـ 18 و 19 /4 /48 6ـ 18 و 19 /4 /48 7ـ 19 /4 /48 روز 18 جاری میلانی1 و فرزندش سید محمدعلی و روز 19 جاری آیت اله استرآبادی2 وآیت اله کوهستانی و شیخ هاشم آملی و آیت اله حسن علی مروارید3 و سیدعلی خامنه ای4 و مقدسیان و چند نفر طلبه به منظور ادای وظیفه و عادت درویشی که بین علما منعقد است از آیت اله گلپایگانی دیدن می نمایند.
توضیح : ملاقات نامبردگان از گلپایگانی عادی بوده و جنبه تشریفات و تجلیل نداشته است در این هنگام که زوار زیادی به مشهد وارد گردیده به سفر نامبرده به مشهد کسی توجه ندارد و تا به حال اهمیتی به این موضوع داده نشده است.
صحت بهره برداری شود 22 /4 آقای شکوری 22 /4 بهره برداری شد 30 /4 /48

توضیحات سند:

1ـ حضرت آیه اللّه العظمی حاج سید محمد هادی میلانی در محرم سال 1313 ه ق در نجف اشرف متولد شد.
وی از محضر مرحوم آخوند خراسانی، شریعت اصفهانی، میرزای نائینی و آقای ضیاء عراقی بهره ها برد و قریب 60 سال در نجف اشرف، کربلا و مشهد مقدس به تدریس و تربیت شاگردان زیادی پرداخت.
در جریان نهضت ملت مسلمان ایران در 15 خرداد، خوش درخشید و نقش آفرین گشت و در دوران حصر و حبس امام خمینی از هیچ کوششی فروگذار نکرد.
در دوران اقامت در مشهد مقدس، منشاء خدمات علمی و فرهنگی فراوانی شد.
وی بارها تاوان حمایت خویش از نهضت امام خمینی را با تحمل فشارهای رژیم از طریق عوامل پیدا و ناپیدای خود پرداخت از جمله اقدامات آیه اللّه حمایت از خانواده های زندانیان سیاسی و تبعیدها فشار به رژیم برای آزادی زندانیان دربندـ حمایت از مراکز علمی و فرهنگی داخلی و خارجی ایجاد و ارتباط بین حوزه ها علمیه ایران و جوامع علمی اهل سنت از قبیل الازهرـ کمک به زلزله زدگان و آسیب دیدگان و...
از مرحوم آیه اللّه میلانی آثار علمی و تألیفات زیادی به جا مانده است.
از جمله آثار ذیل می باشد : 1ـ محاضرات فی فقه الامامیۀ، کتاب زکات در سه جلد 2ـ محاضرات فی فقه الامامیۀ، کتاب الخمس یک جلد 3ـ حاشیه المکاسب 4 جلد 4ـ قواعد فقهیۀ و اصولیۀ، یک جلد 5ـ رسالۀ فی المشتق 6ـ کتاب استدلالی فی الاجازۀ و المزارعۀ و المساقاۀ 7ـ تفسیر سوره الجمعۀ و التغابن جزء واحد.
8ـ رسالۀ فی منجرات المریض 9ـ تعلیمات علی العروۀ الوثقی 10ـ تعلیقات علی کتاب الهدی الی دین المصطفی 11ـ رسالۀ فی التأمین و الیانصیب 12ـ کتاب فی صلاۀ الجمعۀ و الجماعۀ المسافر 13ـ و قادتنا کیف نعرفهم 14ـ یکصد و ده پرسش.
وی در 29 رجب سال 1395 ه.
ق وفات نمود.
2ـ آیت الله آقای حاج سید ضیاءالدین استرآبادی، در حدود سال 1323 ق متولد و پس از طی مقدمات و سطوح نزد مرحوم والدش و آقای سید محمد وحید در تهران به قم مشرف و در حوزه درس مرحوم حاج شیخ حسن فاضل و سپس در حوزه درس آیت الله حاج سید محمد تقی خوانساری و مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری حاضر گردید.
و با اخذ اجازه اجتهاد از آیات عظام حائری و اصفهانی و خوانساری و حکیم و...
خود کرسی تدریس تشکیل داده، تا آن که بعد از فوت مرحوم پدرشان به تهران آمده و به جای ایشان در مسجد جمعه به اقامه جماعت و ترویج دین و تفسیر آیات مبین و مدیریت مدرسه علمیه محمدیه اشتغال داشته برخی آثار قلمی به جا مانده از ایشان عبارتند از : 1ـ تقریرات مباحثات فقه و اصول استدلالی اساتید قم.
2ـ رساله ای در عقاید امامیه.
3ـ رساله ای در خمس.
4ـ رساله ای در زکاۀ.
5ـ رساله ای در صلواه اللیل.
6ـ رساله ای در تجرد بقاء روح.
7ـ سؤال و جواب عروۀ الحجج در مناسک حج.
8ـ حواشی بر عروه الوثقی.
ر.ک، گنجینه دانشمندان، جلد 3، صص 6 /373 3ـ مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی مروارید از علماء مهذب معاصر در شهر مشهد بوده ایشان در سال 1329 (ه ق) در مشهد مقدس به دنیا آمد و در سنین جوانی پدر خود را از دست داد.
ایشان پس از فراگیری ادبیات و پس از تکمیل مقدمات سطوح را از مدرسین حوزه مشهد آموخته و از محضر علمایی همچون مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی و آیت الله العظمی حاج میرزا مهدی غروی اصفهانی بهره جست و به مدارج عالیه علم و اخلاق و معارف رسید و سپس به تدریس فقه و اصول و معارف پرداخته و مورد توجه مردم مشهد و حوزه علمیه خراسان قرار گرفته و در مسجد حاج ملا هاشم (بالا خیابان) به امر تبلیغ و ترویج پرداخت.
آقای مروارید در مهر ماه 1383 دعوت حق را لبیک گفت و در جوار ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) دفن گردید.
(ر.ک: محمد شریف رازی، گنجینه دانشمندان، ج 7، ص 164) 4ـ آیت الله سید علی خامنه ای به سال 1318 ش در مشهد به دنیا آمد.
پدرش آیت الله سید جواد حسینی خامنه ای از روحانیان معروف مشهد بود.
مادر ایشان نیز دختر یکی از روحانیون سرشناس مشهد بود.
سید علی خامنه ای از چهار سالگی به مکتب رفت و به فراگیری قرآن پرداخت.
سپس وارد مدرسه ای به نام «دارالتعلیم دیانتی» شد.
این مدرسه اولین مدرسه اسلامی بود که در مشهد تأسیس شد.
از دوران دبستان تحصیل معارف دینی را آغاز کرد.
ابتدا جامع المقدمات را نزد یکی از معلمان مدرسه دارالتعلیم دیانتی و دیگران آموخت.
پدرشان مشوق ایشان در تحصیل علوم دینی بود و دوست داشت فرزندانش ملبس به لباس روحانیت شوند.
به راهنمایی و هدایت پدر دوره سطح را در حوزه علمیه مشهد خواند و در 18 سالگی درس خارج فقه و اصول را آغاز کرد وی تا سال 1336 به تحصیلات خود در رشته فقه، اصول و فلسفه اسلامی در مشهد ادامه داد.
در این سال به عتبات عالیات مشرف گردید و میل داشت در نجف بماند اما به سبب مخالفت پدر بعد از مدت کوتاهی به مشهد بازگشت.
در سال 1337 با اجازه پدر به قم رفت تا سال 1343 در آن شهر بود در این سال به مشهد بازگشت و تا سال 1347 ادامه تحصیل ادامه تحصیل داد و همزمان در حوزه علمیه مشهد مشغول تدریس گردید.
آیات عظام شیخ هاشم قزوینی، میلانی، شاهرودی، حکیم، خویی، زنجانی، بروجردی و شیخ مرتضی حائری از جمله استادان ایشان در حوزه های علمیه مشهد، نجف و قم هستند.
آیت الله خامنه ای از سال 1341 که مبارزات روحانیت به رهبری حضرت امام اوج گرفت.
فعالانه وارد مبارزه شد.
نخستین مأموریت ویژه ایشان بردن پیام حضرت امام برای آیت الله میلانی و علمای خراسان درباره برنامه درگیری محرم 1342 بود.
مقارن روزهای پر حادثه 10 و 12 محرم 1383 ق / 15 خرداد 1342 در بیرجند دستگیر و به مشهد اعزام و در بازداشتگاه لشکر مشهد زندانی شد.
پس از آزادی به قم رفت و در بهمن همان سال به زاهدان رفت.
اما برنامه سخنرانی های پرشور و افشاگر ایشان از نیمه ماه رمضان متوقف ماند.
پس از دستگیری به تهران اعزام و در قزل قلعه زندانی گردید.
در فاصله 1343 تا 1346 مبادرت به طرح مباحث پایه ای عقیدتی و سیاسی در سطح حوزه و دانشگاه و به تدریج در سطح کلی جامعه در مشهد کرد و جلسات درس تفسیر و حدیث و اندیشه اسلامی ایشان شلوغ بود و ادامه همین فعالیتها منجر به بازداشتهای متوالی ایشان در سالهای 1346 تا 1349 شد.
در سال 1350 برای پنجمین بار به زندان افتاد.
پس از آزادی دایره درسهای عمومی تفسیر و کلاسهای مخفی عقیدتی و سیاسی گسترش یافت.
در فاصله سالهای 1350 تا 1353 با کوشش و مجاهدت آیت الله خامنه ای سه مسجد کرامت، امام حسن (ع) و میرزا جعفر کانون فعالیتهای حاد اسلامی و مبارزات پایه ای در مشهد بود و به رغم یورشهای ساواک به این کانونها و دستگیری شرکت کنندگان و کارگردانان جلسات این کانونها، همچنان با مقاومت و پشتکار ادامه یافت و بالاخره مأموران رژیم در دی ماه 1353 ناگزیر شبانه به منزل آیت الله خامنه ای ریختند و ایشان را بازداشت و به تهران اعزام کردند و مدتها در زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری با سخت ترین شرایط توأم با بازجوییهای دشوار نگهداشته شد.
در پاییز 1354 آزاد گردید و دوباره به مشهد مراجعت کرد.
در سال 1356 به همراه جمعی از روحانیان تهران و قم طرح ایجاد جامعه روحانیت مبارز را ارائه دادند.
در همین سالها وی از مدرسین سطوح عالیه حوزه علمیه مشهد بود که این دروس تنها توسط مجتهدین انجام می گرفت حوزه درس مکاسب ایشان، از پر رونق ترین حوزه های علمیه مشهد بود.
اواخر همین سال دستگیر و برای مدت سه سال به ایرانشهر تبعید گردید.
اواسط سال بعد با اوج گیری مبارزات عمومی از تبعیدگاه خود به مشهد بازگشت و در صف مقدم مبارزه قرار گرفت.
اواخر دی ماه 1357 به فرمان امام به عضویت شورای انقلاب منصوب شد.
مسئولیت های ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند از : عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، معاونت وزارت دفاع و نمایندگی شورای انقلاب در آن وزارتخانه، سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو شورای انقلاب، امامت جمعه تهران، نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، دبیر کل حزب جمهوری اسلامی، ریاست جمهوری اسلامی ایران در دو دور، رئیس شورای عالی دفاع، نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره اول، عضو شورای مرکزی ائمه جمعه کشور، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، ایشان پس از رحلت امام خمینی رضوان اللّه تعالی علیه توسط خبرگان منتخب ملت به رهبری انقلاب اسلامی برگزیده شدند.
ر.ک: کتاب تشکل فراگیر، جلد 4، تألیف عبداللّه جاسبی، صص 303 تا 308

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 331

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.