تاریخ سند: 5 دی 1355
موضوع: اجتماع در منزل شیخ محمد تقی فلسفی واعظ
متن سند:
از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 5 /10 /2535[1355] 13551005
به: 312 شماره:24792 2 ﻫ 12
موضوع: اجتماع در منزل شیخ محمد تقی فلسفی واعظ
از ساعت 9:30 روز 29 /9 /35 به تدریج عدهای از وعاظ و روحانیون در منزل فلسفی اجتماع نموده بودند. در این مجلس سید حسین رضوی به هشترودی واعظ گفت آیا میدانید شیخ محمد مهدی شاه آبادی امام جماعت مسجد رستم آباد شمیران را تبعید کردهاند؟ هشترودی پاسخ داد نه چطور؟ رضوی گفت از بغل دستی خود (منظور اعتماد زاده واعظ بود) سئوال کنید، اعتماد زاده گفت بله درست است و شنیدهام که شاه آبادی سابقه زندانی شدن هم دارد ولی نمیدانم چرا او را تبعید کردهاند. در این مجلس آقایان وعاظ و روحانیون از سریال اخیر تلویزیون (دائی جان ناپلئون)1 و نمایش برنامه چهارشنبه شب مورخه 24 /9 /35 صحبت کردند و گفتند در برنامه مزبور شب وفات حضرت مسلم را با مسخرگی به معرض نمایش گذارده و به مجالس روضه خوانی اهانت کردهاند. در این موقع سید ابوالقاسم شجاعی واعظ گفت حضرت آیت الله خوانساری در مورد این برنامه اقدامات شدیدی را نموده و آقای جعفریان2 معاون سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران را احضار کرده و به او گفته این برنامه به چه منظوری پخش میشود؟ آیا خود شما قبلاً آن را تماشا کردهاید؟ آقای جعفریان از ایشان معذرت خواسته و گفته است این برنامه لابلای سایر برنامهها و بدون توجه اجرا شده و غرضی در بین نبوده است. این مجلس در ساعت 13:00 خاتمه یافته و افراد شناخته شده در آن عبارتند از: آیت اله سبط، آیت اله میرزا آقای شیرازی، شیخ احمد رحمانی همدانی واعظ، شیخ علی دوانی واعظ، سید جواد هشترودی واعظ، اعتماد زاده واعظ، شیخ رثاء، حسینی همدانی واعظ، حاج آقا مصطفی طباطبائی3 امام جماعت مسجد مهرآباد جنوبی، موسوی خراسانی واعظ، شیخ حسن ضیافتی کافی واعظ، سیفاله نورانی واعظ، سید ابوالقاسم شجاعی واعظ، سید عباس شیرازی، سید حسین رضوی واعظ، شیخ تویسرکانی، حاج انصاری کرمانشاهی مداح، موحدی اصفهانی، شیخ محمد حسن طاهری،.
نظریه شنبه: نمایش قسمت دوم برنامه تلویزیونی دائی جان ناپلئون مورخه 24 /9 /35 اثر نامطلوبی در جامعه روحانیت گذاشته و باعث تکدر خاطر آنان شده است.
نظریه سهشنبه: 1ـ به احتمال زیاد گزارش تسلیمی شنبه صحت دارد. 2ـ گویا مسئولین رادیو ـ تلویزیون ملی ایران متوجه ناراحتی و نارضایتی جامعه روحانیت شده و از اجرای برنامه چهارشنبه شب مورخه 1 /10 /35 سریال دائی جان ناپلئون خودداری نمودهاند. 3ـ در رأس ساعت 21:00 چهارشنبه شب که هنگام پخش قسمت سوم برنامه مذکور بوده گوینده تلویزیون اعلام کرد که به علت سوختن قسمتهائی از فیلم در لابراتوار از پخش این برنامه معذور است. 4ـ روزنامه کیهان پنجشنبه شب مورخه 2 /10 /35 مقالهای در صفحه دوم تحت عنوان « چرا دائی جان ناپلئون » از تلویزیون پخش نشد درج نموده و از قول یک مقام آگاه نوشته است، علت پخش نشدن سریال مورد بحث به خاطر مصادف شدن آن با ماه محرم بوده و چون در قسمت سوم سریال از روحانی نماها انتقاد شده از پخش آن جلوگیری به عمل آمده است.
نظریه چهارشنبه: نظریه سهشنبه مورد تأیید است.
توضیحات سند:
1. سریال دائی جان ناپلئون از جمله مجموعههایی است که در آن فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به سخره گرفته شده و ترس از بیگانگان غیرواقعی عنوان شده است.
2. محمود جعفریان، فرزند محمد در سال 1307 در تهران متولد شد. وى از نظریه پردازان اصلى رژیم پهلوى در دهه 50 به ویژه پس از تأسیس حزب رستاخیز بود. تمایلات سیاسى جعفریان در دوران جوانى با گرایش به حزب توده آغاز شد ولى بعدها با کنار گذاشتن عقاید چپگرایانه، خود را به نظام حاکم ایران نزدیک کرد و تا حد توجیه جنایات شاه در عمان پیش رفت. کتاب «در ظفار خبرى نیست» به همین جهت توسط او نوشته شد. وى داراى دکترا در رشته جامعهشناسى از دانشگاه سوربن بود. گفته مىشود جعفریان بیش از هزار تفسیر براى رادیو و تلویزیون رژیم پهلوى نوشت. یکى از سمتهاى او، معاونت سیاسى سازمان رادیو و تلویزیون بود. همچنین ریاست خبرگزارى پارس را نیز به او سپرده بودند. جعفریان رکورددار سخنرانى حزبى براى حزب رستاخیز بود. وى قائم مقام دبیرکل حزب رستاخیز بود و توجیهات او براى مشروع جلوه دادن رژیم شاه تا جایى پیش رفت که نشانهاى تاج، همایون، کوشش، انقلاب، تاجگذارى و نشان پهلوى را دریافت کرد. بعد از قیام خونین تبریز در روز 29 بهمن 1356 به تبریز رفت و تظاهرات مردم مسلمان آن شهر را منتسب به عوامل خارج از کشور برشمرد. پس از پیروزى انقلاب اسلامى محمود جعفریان دستگیر و پس از محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامى مفسد فىالارض شناخته شد.
ر.ک : وقایع اتفاقیه و شرح احوال رجال، ج 1، ص 192.
3. حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی طباطبایی قمی، فرزند آیتالله سید جواد طباطبایی در سال 1287 ﻫ ش در قم متولد شد. وی فراگیری علوم اسلامی را از حوزه علمیه قم آغاز کرد و پس از آن به مشهد رفت و مدت 17 سال در آنجا به تحصیل و تبلیغ اشتغال داشت. مدتی نیز در حوزه علمیه کربلا تحصیل کرد. در آنجا از اساتید بزرگی همچون حاج آقا حسین قمی و آقا میرزا محمد آقازاده بهرهمند شد. وی که داماد محدث بزرگ شیعه مرحوم حاج شیخ عباس قمی بود در سال 1320 به تهران آمد و در مسجد امیرالمؤمنین مهرآباد به اقامه جماعت و نشر معارف دینی پرداخت. وی در جریان قیام 15 خرداد دستگیر و نزدیک به دو ماه در بازداشت به سر برد. وی در سال 1347 در رابطه با فرزندش سید محمد محمودی قمی از اعضای حزب ملل اسلامی به ساواک احضار و تحت بازجویی قرار گرفت. وی در سال 1363 دار فانی را وداع گفت.
منبع:
کتاب
حجتالاسلام و المسلمین علی دوانی به روایت اسناد ساواک صفحه 249