صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : روحانیون بازداشتی و محکوم در زندان اوین

تاریخ سند: 21 دی 1355


موضوع : روحانیون بازداشتی و محکوم در زندان اوین


متن سند:

از : واحد اطلاعاتی کمیته مشترک ضد خرابکاری به : 312 شماره : 75ـ12562 /383ـ4 /11 /35 حدود یک سال پیش عده ای از روحانیون از جمله محمود علائی طالقانی، حسینعلی منتظری، عبدالرحیم ربانی شیرازی، محمدباقر (محی الدین) انواری، حسن لاهوتی اشکوری، علی اکبر هاشمی (رفسنجانی) و محمدرضا مهدوی کنی به زندان اوین منتقل شدند و ضمن بحث و گفتگوهای متوالی به این نتیجه رسیدند که کلیه اقدامات و عملیات سالهای گذشته تماما به نفع مارکسیست ها و ضرر اسلام و کشور بوده و قرار شد ضمن تسلیم نظریات خود عده دیگری را که به اسلام و ایمان آنان اعتقاد هست معرفی تا به بند یک زندان منتقل نمایند و نظریات روحانیون را بشنوند و پس از انتقال آنها نظرات به انضمام فتوی با آنان گفته شد و مضمون فتوی بدین شرح است: مارکسیست ها کافر و نجس هستند و بر مسلمانان واجب است با آنها معامله نجاست کنند، مجاهدین تعالیمشان با اسلام منطبق نیست، مادامی که معتقد به تعالیم خود هستند لازم است مسلمان ها از آنها دوری کرده و با آنان معامله کافر بنمایند، اگر مجاهدی یا مسلمانی به تعالیم مجاهدین معتقد باشد بر مسلمین لازم است از وی احتراز نموده و در غذا خوردن هم در یک ظرف پرهیز نمایند، هرگونه کمک و مساعدت مالی و معنوی به گروه خرابکار یعنی به افرادی که اعتقاد به مبارزه مسلحانه دارند حرام و در حکم مبارزه با امام زمان است.
تمام افرادی که به بند یک منتقل شدند تمام مندرجات فتوی را قبول کردند فقط محمدمحمدی (فرزند هادی) ضمن اینکه مبارزه مسلحانه را محکوم می نمود به تعالیم مجاهدین معتقد بوده و به طوری که شنیده شد بعد از انتقال زندانیان به بند دیگر (منظور بند 2 زندان اوین) با بیان فتوی بین افراد مسلمان واقعی و مسلمان نماها اختلاف بروز کرده و از هم جدا شدند.
اخیرا پیشنهادی شد تا کتابی دایر به محکومیت مارکسیستها و گروه خرابکار بنویسند سه نفر منتظری و ربانی شیرازی و محمدعلی گرامی1 با نوشتن آن مخالفت کردند و ربانی به ظاهر از گروه جدا شد و تنها غذا می خورد و بقیه معتقدند که نوشتن کتاب در رد مارکسیسم مانعی ندارد زیرا وظیفه است ولی سه نفر مذکور می گویند غیر از مذاکراتی که شد مادامی که در زندان هستند نباید فعالیت بکنند و دلیلشان این است که ساواک نوشته را به وسیله روزنامه پخش می کنند و آنها به سازشکاری متهم می شوند لکن پس از آزادی وظیفه شان مبارزه با مارکسیست است تنها از طریق مجالس خصوصی و با در میان گذاشتن مسایل با رفقای خصوصی و هم عقیده و بعد در جلسات علنی باید مطرح گردد تمام گفتگوها بر این محور است که پس از آزادی اول باید آیت الله خمینی در جریان کافر شدن مجاهدین قرار بگیرد و از او بخواهند که مخالفت این چنین با دولت به ضرر مملکت و دین است و معتقدند با در جریان گذاشتن خمینی و خسارت مبارزه حداقل ایشان ساکت خواهد شد و اگر سکوت نکند از این به بعد در راه مبارزه با خمینی همکاری نمی نمایند.
2 نظریه یکشنبه : با توجه به اظهارات شنبه و تایید صداقت وی به استحضار می رساند عبدالرحیم ربانی شیرازی قصد دارد در خارج از زندان با تماس مستقیم با یکی از مسئولین یا فردی از ساواک در جهت نظریات سازمان اطلاعات و امنیت کشور قدم بردارد3 و محمدعلی گرامی نیز تحت تأثیر او می باشد و بدون نظر ربانی کاری نخواهد کرد ولی منتظری فردی است متعصب و یکی از پسرانش نیز متواری است لذا مراتب به عرض می رسد.
پی نوشت مقام مدیریت کل بهره برداری شود دایره بررسی ـ آقای کارآموز بهره برداری شود.
تکثیر و روی سابقه افراد ضمیمه گردد.
6 /10 /35 در پرونده محی الدین انواری به کلاسه 13384 بایگانی شود

توضیحات سند:

1ـ آیت الله محمدعلی گرامی فرزند عباس در سال 1317 در قم متولد شد.
پس از فراگیری دروس ابتدایی و بخشی از متوسطه در سال 1330 به تحصیلات حوزوی روی آورد.
دروس حوزوی را نزد استادانی چون حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، داماد، اراکی، میرزا هاشم آملی، مشکینی و ...
آموخت.
وی با شروع نهضت اسلامی در سال 41 به صف مبارزین پیوست و سالهای 1352 تا 1355 را در زندانهای سمتشاهی به سر برد.
پس از آزادی به جیرفت و خوزستان تبعید شد.
از آقای گرامی تا کنون حدود سی جلد اثر تألیفی در مسائل اجتماعی، فلسفی، منطق و عرفان به چاپ رسیده است.
وی هم اکنون در حوزه علمیه قم به تدریس، تألیف و نشر معارف اسلامی اشتغال دارد.
2ـ این بخش از گزارش مامور ساواک صحیح نمی باشد.
به دلیل آنکه مجموعه اسناد بیانگر آن است که روحانیت مبارز همیشه و در همه حال خود را تابع و پیرو امام خمینی (ره) دانسته و هیچ گاه با چنین کلمات و ادبیاتی در رابطه با امام خمینی (ره) صحبت نمی کردند.
ساواک در گزارشی در تاریخ 30 /10 /35 یعنی چند روز پس از آزادی آیت الله ربانی شیرازی که یکی از افراد مطرح در گزارش مزبور است چنین نوشته است : «...
ربانی که اخیرا آزاد شده از مریدان سرسخت خمینی است و از هر فرصتی ولو به اشاره و کنایه خمینی را تأیید و از وی تعریف می کند...
» (ر.ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت الله ربانی شیرازی، ص 362) 3ـ مطالعه اسناد مبارزاتی آیت الله ربانی شیرازی به ویژه اسنادی که به فعالیتهای ایشان پس از آزادی از زندان در تاریخ 26 /10 /55 اشاره دارد، بیانگر دروغ بودن این بخش از گزارش است.
در یکی از گزارشهای ساواک در تاریخ 3 /11 /55 چنین آمده : «...
ربانی هیچگاه آرام نبوده و در آینده هم آرام نخواهد بود...
، ربانی شیرازی حاضر به ترک رویه گذشته اش نخواهد شد، به نظر می رسد که پس از چندی فعالیتهایی را پی ریزی نماید...
» و بر همین اساس است که ساواک چند ماه پس از آزادی وی، ایشان را به اتهام تحریک مردم و اخلال در نظم عمومی دستگیر و به مدت سه سال به شهرستان کاشمر تبعید می نماید.
(ر.ک: یاران امام به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی، آیت الله ربانی شیرازی)

منبع:

کتاب آیت‌الله محمدباقر محی‌الدین انواری به روایت اسناد ساواک صفحه 248


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.