صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی شیخ ناصر مکارم در حسینیه ارشاد

تاریخ سند: 10 شهریور 1347


موضوع: سخنرانی شیخ ناصر مکارم در حسینیه ارشاد


متن سند:

از: 20/ ﻫ ش تاریخ: 10 /6 /1347
به: 20 ﻫ 3 شماره: 1718/ ﻫ ش
موضوع: سخنرانی شیخ ناصر مکارم در حسینیه ارشاد

از ساعت 2015 روز 8 /6 /47 شیخ ناصر مکارم نویسنده مجله مکتب اسلام که مدرس حوزه علمیه قم نیز می‌باشد بعد از ذکر مقدمه‌ای اظهار داشت. من طی دو جلسه که در حسینیه ارشاد بایستی سخنرانی کنم پیرامون (مذهب پشتیبان علم و علم پشتیبان مذهب) بحث خواهم نمود. سپس یک سلسله اظهارات علمی درباره دانش‌های امروزی بشر نمود و چند آیه از کلام‌اله مجید تلاوت و نتیجه گرفت هر چه علم بشر پیشرفت نماید راه خداشناسی مشخص‌تر خواهد شد. دانشمندان طبیعی و مادی و ماتریالیست‌ها هم در قلب خود به خدا ایمان دارند. در خاتمه بحث علمی خود اظهار داشت باید حاشیه بروم و بگویم که استعمار در بین جوانان مسلمان تبلیغ می‌کند و می‌خواهد ایمان را از جوانان ما بگیرد یک نفر از طرف وزارت اوقاف کویت در قم پیش من آمد و مجله‌ای آورد نشان داد. در این مجله طرز تبلیغات مسیحیان نوشته شده بود. مسیحیان در هر یک از کشورهای اسلامی سالیانه پانصد میلیون تومان خرج تبلیغ می‌نمایند حتی رفته‌اند در آفریقا برای سیاه‌پوستان هزاران پارک کودک درست کرده‌اند که در کشور ما یک پارک برای نمونه نیست که کودکان ما بروند آنجا. این تبلیغات مسموم که از طریق استعمار بین مسلمین می‌شود باعث شده که یهودیان شش روزه شرق بیت‌المقدس را بگیرند در حالی که دویست سال جنگیدند و نتوانستند پرچم یهود را در آنجا به اهتزاز درآورند. ما در مجله مکتب اسلام و حوزه علمیه قم با خیلی از اشخاص تماس داریم و خیلی چیزها می‌بینیم. یک نفر نامه نوشته بود برای من مضمون نامه این بود که یک سازمان دولتی که اسمش را نمی‌برم خواسته چند نفر را استخدام نماید کنکور گذارده و یکی از سؤالات کنکور این بوده که علی‌ابن‌ابی‌طالب چه کسی بوده و فرزند چه شخصی بوده هیچ کس نتوانسته است به این سؤال پاسخ صحیح بدهد. نویسنده نامه نوشته بود این تقصیر متوجه آن جوان دیپلمه نیست بلکه تقصیر متوجه شماست. متوجه فرهنگ است. متوجه مطبوعات کشور. آقایان در وضع حساسی قرار داریم. استعمار با تمام قدرت مشغول آلوده کردن جوانان ماست. من نمی‌دانم آیا در حسینیه ارشاد چنین برنامه‌ای هست اگر هست ما تعقیب می‌کنیم اگر نیست پیشنهاد می‌کنم کلاسی دایر کنند و در این کلاس عده‌ای از جوانان بیایند و مبلّغ و سخنران بشوند به جای اینکه الان پانصدنفر نشسته‌اند، پانصد نفر سخنران باشند. در شیراز که امسال من رفتم در آنجا چنین برنامه‌ای بود حتی یک خانم فاضله تحصیل‌کرده از لندن آمده بود دبستان و دبیرستان تأسیس و برنامه کلاس مبلّغ اسلامی نیز برای بانوان تشکیل داده بودند. شما فکر می‌کنید کشور اندونزی یا چین که چند میلیون مسلمان دارد وسیله مبلّغ اسلامی مسلمان شدند خیر چنین نیست در اندونزی1 و چین2 عده‌ای از بازرگانان مسلمان رفتند به عنوان کسب تجارت چون طبق موازین حقوق اسلامی کسب کردند رفته‌رفته مردم اندونزی و چین در اثر تماس با تجار مسلمان شدند. در اینجا بدون روضه‌خوانی و دعا به سخنرانی خود پایان داد.3
نظریه رهبر عملیات. اظهارات منبع مورد تأیید است. تجریش
آقای صالحی. دستور مراقبت داده شود. 12 /6
با پرونده ناصر مکارم شیرازی است ارائه شود. 14 /6 /47

توضیحات سند:

1. در مورد طلوع و نفوذ اسلام در اندونزی نوشته‌اند: «معارف و فرهنگ برجسته اسلامی به وسیله دو تاجر عرب ایرانی به نام عبدالله عریف و برهان‌الدین شاگرد وی که از بازرگانان مقیم جنوب غربی هندوستان بوده‌اند، صورت گرفته است.» سایت رشد . شبکه ملی مدارس
2. شهید مطهری (ره) درباره چگونگی ورود اسلام به چین، ضمن اشاره به حضور سعد ابی وقاص در چین، می‌نویسد: «در یک قرن و نیم، یعنی فاصله سال 31 تا 184 هجری عده قابل توجهی از بازرگانان عرب و ایرانی از راه دریا به چین وارد می‌شوند و در بندر «کوانگ چو» اقامت می‌گزینند و از آن تاریخ به بعد رفته رفته در راسته‌ی ساحل به پیشروی خود ادامه می‌دهند و به شهرهای مهم آنجا نفوذ می‌کنند و بالاخره به اقصی نقاط شمالی چین و تا شهر «هانگ چو» می‌رسند.» پایگاه جامع استاد شهید مطهری
3. اداره کل سوم طی شماره 50838 /316- 20 /6 /47 ضمن اشاره به سوابق آیت‌الله مکارم، به ساواک تهران نوشت: «ضمن تعیین چگونگی شرکت وی در حسینیه ارشاد از منابر وی و همچنین اعمال و رفتار و تماس‌هایش دقیقاً مراقبت و نتایج حاصله را مستمراً منعکس نمایند.» بخش ضمائم و ساواک تهران طی شماره 24031 /20ﻫ 3- 9 /7 /47 در پاسخ نوشت: «به منبع مربوطه آموزش لازم داده شده است.» بخش ضمائم

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 328


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.