تاریخ سند: 10 اردیبهشت 1351
موضوع: اظهارات سید عباس ابوترابی پیرو 2161 / م/5 ـ 8/6/50
متن سند:
از: 23 ﻫ
به : 312 شماره : 583 /23 ﻫ
نامبرده بالا در مورخه 25 /1 /51، پس از صحبت از مسائل مذهبی گفت: تنها احکام اسلام نماز و روزه نیست، اگر چه از اصول است، ولی بعضی از فروع به اصول ترجیح دارند؛ مانند یک دل و متحد بودن، که اسلام خیلی در موردش تاکید کردهاست.
مثلاً جمعی از مؤمنین تصمیم دارند برای کسبه جزء، تقریباً بانکی با سرمایه گذاری افراد خیّر تشکیل و به هر فردی برای توسعه امور کسبی، مبلغی وام بدون بهره کارسازی نمایند، که از نظر اجتماع و نوع دوستی، تأثیرات وافری در بردارد.
مقدّمین این کار، محمود امانی بازرگان معروف، حاج یوسف فیاضی(قوساز)1، محمود توکل، حاج فرج الله عبابافها و سیدمحمود تقوی2هستند.
افرادی که مایل هستند ممکن است پولشان را به طور موقت در اختیار بانک بگذارند و به رایگان کمک کنند.
نظریه شنبه .
تأسیس این بانک برای جلب نظر مردم و در نتیجه عوام فریبی است، زیرا افراد نامبرده شده به دستگاه خوشبین نیستند.
نظریه یکشنبه و سه شنبه .
مفاد گزارش خبر صحیح به نظر میرسد.
ضمناً افراد مذکور از جمله اشخاصی هستند که در بین بازاریان به طرفداری از خمینی مشهور میباشند.
ضمناً در صورت تأسیس چنین بانکی در قزوین مراتب معروض خواهد شد.
آسمانی
نظریه 23 ﻫ .
در مرخصی میباشد
صادر شود.
10 /2 /51
توضیحات سند:
1.
حاج یوسف فیاضی (قوساز) فرزند حسن در سال 1300ﻫ ش در قزوین به دنیا آمد.
مشارالیه از بازاریان متدینی بود که در جریانات سیاسی به پیروی از علماء شرکت و گویا با بازاریان عضو جبهه ملی نیز ارتباط داشت.
به دلیل همین ارتباط است که در سال 1339، که آقای سیدضیاءالدین حاج سیدجوادی کاندیدای نمایندگی مجلس شورای ملی شد، به نفع ایشان فعالیت داشت و با آغاز نهضت امام خمینی(ره) به جمع یاران امام پیوست و در خردادماه سال 1342، به عنوان کسی که در تعطیل نمودنِ نمازجماعت مساجد فعالیت داشته و بر سر درِ مغازه خود برای آزادی امام خمینی(ره) پرچم نصب نموده، معرفی شد.
در همین موقع بود که گفته شد: قصد تأسیس جمعیتی به نام «پیروان مکتب حسینی» را دارد.
یکی از فعالیتهای وی ، همگامی در ادارهی چاپخانهی نور قزوین بود که در سال 1342ش، حاج محمود تقوی سند آن را به نام ایشان کرده بود.
حاج یوسف فیاضی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با شرکت در امور خیریه به خدمات خود ادامه داد.
(اسناد ساواک ـ پرونده انفرادی)
2.
حاج سیدمحمود تقوی، فرزند محمد در سال 1302ﻫ ش در خانوادهای روحانی، در قزوین به دنیا آمد.
در دبستان دیانت و دبیرستان پهلوی تحصیل کرد و پس از اخذ دیپلم پنج متوسطه در سال 1322، به مدت یک سال، ناظم دبستان فرهنگ شد و پس از آن به مدت 5 سال، به عنوان حسابدار، در تجارتخانهی حاج رمضان سقطچی، کار کرد و پس از آن چند سالی نیز حق العمل کار بود تا اینکه در سال 1331، چاپخانهی نور را دایر نمود.
در همین راستا، از سال 1331 تا 1335ش، مدیر داخلی روزنامه نجات قزوین بود که تحت مدیریت حجت الاسلام سیدرحیم سیاهپوش قرار داشت.
در سال 1340ش نایب رئیس انجمن شهر بود که به علت چاپ یکی از اعلامیههای طرفداران جبهه ملی، برای مدتی کوتاه چاپخانهی وی تعطیل شد.
در جریان نهضت امام خمینی(ره) در سال 1341 نیز، اعلامیهی که علیه لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی بود را چاپ کرد که منجر به تعطیلی مجدد چاپخانه وی شد.
پس از محدودیت هایی که ساواک برای او ایجاد کرد، با تدبیری که اندیشید، در سال 1342، چاپخانه را به نام حاج یوسف فیاضی انتقال داد و در همین سال گزارش شد که تشکیلاتی به نام «جامعه دیانت (نهضت اسلامی)» تشکیل داده است.
او که فرد فعالی بود و با هواداران جبهه ملی نیز ارتباط داشت، به علت این فعالیت ها، چند بار از طرف ساواک احضار شد.
در سال 1350 3 ش، یکی از اعضای هیأت امنای امامزاده حسین(ع) قزوین بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به فعالیتهای خود ادامه داد و در سال 1390 از دنیا رفت.
(اسناد ساواک ـ پرونده انفرادی)
منبع:
کتاب
آیتالله سید عباس ابوترابی به روایت اسناد ساواک صفحه 52