تاریخ سند: 4 تیر 1348
موضوع : کلاس آموزشی حزب ایران نوین
متن سند:
از : 20 ه 4
به : 321 شماره : 38922 /20 ه 4
پنجمین جلسه کلاس آموزشی حزب ایران نوین در ساعت 1730 روز
3 /4 /48 با حضور 98 نفر از اعضاء کلاس و مستمعین آزاد در سالن اجتماعات
تشکیل گردید.
درس با بیانات آقای عبداله جوانشیر نماینده مجلس شورای ملی
در زمینه تاریخ و
حکومت ها آغاز شد.
ناطق
معنای تاریخ را از
دیدگاههای مختلف و در
طول ازمنه دراز تا به امروز
مورد تجزیه و تحلیل قرار
داد و مبانی آن را با توجه به
مسائل سیاسی و اقتصادی و
اجتماعی در سه دوره.
پیش
از اسلام ـ بعد از اسلام و
دوره نفوذ باختر (در ایران) و
در سطح جهانی از آغاز تا
قرون وسطی ـ از قرون
وسطی تا قرن 15 و از 15 تا
18 مورد تجزیه و تحلیل
کامل قرار داد.
درباره
قسمت اول (ایران) از مسائل اقتصادی و اجتماعی هخامنشیان ـ ساسانیان ـ
اشکانیان تا زمان اسلام صحبت کرد و اظهار داشت.
کورش پایه شاهنشاهی
ایران را بنیان نهاد و افکار شومنیستی نداشت.
سیاست او بر دو اصل مبتنی بود.
1ـ صلح اجتماعی 2ـ صلح جهانی ـ او با ملل منصوب آنچنان رفتار کرد که همه
مردم این سرزمینها او را پدر لقب داده بودند و بعد از 2500 سال شاهنشاه
آریامهر ما این سیاست انسانی و بزرگ نشانه را دنبال می کنند ولی استالین با
خودمختاری ها چه کرد؟ در دوره ساسانیان هلیزاسیون Halaziatian(نفوذ تمدن
یونان در ایران) و اساس فلسفه رواق مورد قبول مردم واقع نشد.
با همه فشاری
که در آن زمان برد دهقانان و نیروی تولید کننده از طرف فئودالها و پادشاهان
ساسانی اعمال می شد.
مردم ایران یونانی کردن تمدن ایران را نپذیرفتند و این
همان چیزی است که بعد از دو هزار و چند سال در مورد حزب توده اتفاق افتاد.
در این وقت به صدای بلند به خیانت رهبران حزب توده اشاره کرد و گفت آنها
می خواستند با یک فلسفه صادراتی و من درآوردی حکومت را در ایران بدست
بگیرند ولی این مردم بودند که فلسفه پوچ آنها را نپذیرفتند و مشت محکمی بر
دهانشان کوبیدند.
و
فاصله شان را با این حزب
زیاد کردند و سرانجام
سرنگونش کردند.
این همان
ملتی است که یونانی کردن
تمدن ایران را در بیش از
دوهزار سال قبل نپذیرفتند.
قسمت هایی از کتاب انقلاب
سفید شاهنشاه آریامهر را
تجزیه و تحلیل کردند و
پدیده های اجتماعی دوران
فئودالیزم از 2500 سال تا
1341 مورد بحث قرار
دادند و گفتند در سلسله
سلوکی ها سازمانهای
فلاحتی هخامنشی تضعیف
شد فقط ایجاد کلنی های یونانی سلب آزادی دهقانان گردید.
از دوره ساسانیان
قیام مزدک را نام بردند و گفتند قیام مزدک یک قیام دهقانی بود علیه فئودالها که
حتی اجازه ازدواج را برای همیشه از دهقانان سلب کرده بودند و این یک قیام
کمونیستی در آن زمان بود.
همان فئودالهایی که حتی مردم را علیه شاه
می شوراندند.
آقای تقی زاده در کتاب قیام مزدک خود این قیام را ارتجاعی
تفسیر کرده اند و حال آنکه این تفسیر به نفع فئودالها و ملاکین بزرگ بوده و منافع
توده های دهقانی و کارگری در نظر گرفته نشده.
مورخ حق ندارد دروغ بنویسد.
قیام مزدک قیامی بود علیه خسرو پرویز که هستی مردم را غارت کرده بود همه تلاش می کردند برای یکی
به آنها حق زندگی و ازدواج نیز نمی دادند.
این وضع ادامه داشت تا تاریخ معاصر و دوره انقلاب تاریخی که
شاهنشاه ما این توده های وسیع را از قید ظلم و اسارت رهانیدند.
ایشان تحولات اجتماعی کنونی را نیز
مورد تفسیر قرار دادند و جلسه در ساعت 1930 پایان یافت.
نظریه رهبر عملیات : تشکیل جلسه و ایراد مطالب فوق مورد تأیید است.
نظریه 20 ه 4 : نظریه رهبر عملیات مورد تأیید است.
بهره برداری شد.
منبع:
کتاب
حزب ایران نوین به روایت اسناد ساواک - جلد 3 صفحه 195