صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

در مسجد بهبهانی نماز جماعت مغرب و عشاء انجام شد.

تاریخ سند: 2 خرداد 1355


در مسجد بهبهانی نماز جماعت مغرب و عشاء انجام شد.


متن سند:

از: 6/ ﻫ 1 تاریخ: 2 /3 /2535[1355] 13550302
به: 312 شماره: 1679 /26

روز چهارشنبه 29 /2 /25351[1355] در مسجد بهبهانی نماز جماعت مغرب و عشاء انجام شد. ساعت 8 آقای جزایری منبر رفت و درباره امام زمان صحبت کرد که چرا در غیبت به سر می‌برد اگر او حالا بیاید ما مردم به قدری ناجور هستیم که ممکن است او را بکشیم. سرزمین نباید از حجت خدا خالی باشد ولی اگر او حال ظهور کند نمی‌شود همچنان که حضرت علی اگر عده‌ای را در آن موقع می‌کشت مختارها و امثال آن در زمان امام حسین و حسن نبودند. سپس درباره خدمات آیت‌اله بهبهانی صحبت کرد و گفت نمی‌دانید که او چه سنگری در برابر دستگاه های ظلم و ستم و بیدادگری‌های ] علیه [مردم بود. فعلاً این مدرسه و دانشگاه و نیز شعبه‌ای از حوزه نجف می‌باشد و چه سنگری است در برابر دستگاه ظلم و ستم و بیدادگری و بی‌دینی این جمع که مخالف اسلام هستند. باز حکومت‌های امام علی و حسن و حسین می‌آید این‌گونه حکومت‌ها هستند که برای مردم سود دارد و مردم چنین حکومت‌هایی را می‌خواهند.
نظریه شنبه: امشب آخرین برنامه ایشان بود آقایان مجتهدزاده، هاشمی و عده‌ای از روحانیون در مسجد بودند و بعد از خاتمه برنامه همگی مسجد را ترک کردند.
نظریه سه‌شنبه: برنامه جزایری در اهواز به پایان رسید و روز 30 /2 /35 اهواز را ترک نمود. پیکار
نظریه 26: نظریه سه‌شنبه مورد تأیید است.

6-4-6
131-46

توضیحات سند:

1. تغییر تاریخ هجرى به تاریخ شاهنشاهى: نخستین ثمره فعالیت حزب رستاخیز، مجلس دوره بیست و چهارم بود که در شهریور 1345، توسط شاه افتتاح گردید، و شاه تلویحاً کلیه ضعف‌ها و عقب‌ماندگى‌ها و فساد و زبونى‌هاى گذشته را به آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگى و معنوى مهاجمین و بیگانگان اشغالگر نسبت داد. او اسلام را هدف قرار داده و مى‌خواست اسلام‌زدایى را تنها راه رسیدن به ترقى و تمدن قلمداد نماید و مظاهر فرهنگ اسلامى را ناسازگار با فرهنگ ایرانى معرفى کند. در پایان سال 1345، مجلسین شوراى ملى و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدأ تاریخ به شاهنشاهى تغییر یابد و مردم و سازمانهاى ملى و دولتى موظف شدند تاریخ جدید را به کار برند و تاریخ هجرى که تاریخى اسلامى و منشأ هجرت پیامبر اسلام به مدینه است از بین برود. در توجیه این عمل در کتاب تاریخ سال چهارم آموزش متوسطه عمومى نوشتند: «در تاریخ بیست و پنجم اسفند 1345 خورشیدى با تصویب مجلسین شوراى ملى و سنا در یک اجلاس مشترک، مقرر شد تاجگذارى کوروش کبیر در سال 599 پیش از میلاد مبدأ سال خورشیدى و سرآغاز تاریخ سیاسى و اجتماعى ایران قرار گیرد. به همین مناسبت اوّل سال 1355 هجرى خورشیدى آغاز سال 2535 شاهنشاهى، سال رسمى کشور شاهنشاهى ایران اعلام شد.»!
امام خمینى در پیام عید فطر سال 1355، به کارگیرى این تاریخ را حرام اعلام نمودند: (...کارشناسان که مى‌خواهند مخازن ما را بى‌مانع به غارت ببرند، براى تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدأ تاریخ را ساز کردند. این تغییر از جنایات بزرگى است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شد. بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و چون این تغییر هتک اسلام و مقدمه محو اسلام آن است خداى نخواسته، استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانى از ستمکار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالتخواه است...) صحیفه نور، ج 1، ص223 و 224.
تغییر تاریخ هجرى به تاریخ شاهنشاهى، نقطه اوج اقدامات رژیم براى مبارزه با اسلام بود. هیچ یک از اقدامات گذشته به اندازه این اقدام، ماهیت ضداسلام رژیم را براى توده مردم آشکار نکرده بود. شاه با تغییر تاریخ، رسماً اعلام کرد که مى‌خواهد همه پیوندهاى این ملت را با اسلام قطع کند. این عمل براى رژیمى که مى‌خواست بر کشورى مانند ایران که بیش از 99 درصد جمعیت آن مسلمان هستند حکومت کند، به منزله یک انتحار سیاسى بود. اما غرور و حماقت و بى‌ارتباطى با فرهنگ حقیقى مردم که در واقع ناشى از بى‌اعتقادى به آن فرهنگ بود، رژیم شاه را به چنین اشتباه بزرگى کشانید. اگر گفته شود تغییر تاریخ یکى از سرفصلهاى مبارزه مردم و نقطه عطفى در سرنگونى طاغوت بود، سخن گزافى گفته نشده است.
روزها و رویدادها، ص 585.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی میرسید علی موسوی بهبهانی به روایت اسناد ساواک صفحه 314

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.