صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جلسه مذهبی در حسینیه علوی

تاریخ سند: 15 آذر 1354


موضوع: جلسه مذهبی در حسینیه علوی


متن سند:

از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 15 /9 /1354
به: 312 شماره: 29964 /20 ﻫ 12
موضوع: جلسه مذهبی در حسینیه علوی

از ساعت9:00الی11:00 روز 7 /9 /54 در حسینیه علوی جلسه مذهبی تشکیل گردید. در این جلسه که قریب پانصد نفر شرکت کننده وجود داشت علی دوانی به منبر رفت و ضمن بحث در مورد ماده پرست و خداپرست اظهار داشت عده‌ای از دانشمندان در گذشته خداپرست بوده‌اند ولی سیاست‌های روز ایجاب نموده که به آنها اتهاماتی از قبیل ملحد و یا ماده پرست وارد و باعث طرد آنان گردند. یکی از این اشخاص حسن صباح بود که در برابر حکومت‌های بنی امیه و بنی عباس ایستادگی و با آنان مخالفت کرد و به او لقب ملحد دادند1در حالی که یک خداپرست واقعی بود و در عوض به انوشیروان که در سن هشتاد سالگی دستور حمله به شهرهای بی‌پناه و همگی مردم را به‌وسیله سربازان کشته و اموالشان را غارت می‌کنند و حکیم بزرگ بوذرجمهر را به قتل می‌رساند لقب انوشیروان عادل می‌دهند. یکی از ماده پرستان معروف عبدالرحمن‌ابن ابی العوجا بوده که در برابر شاگردان امام صادق عاجز می‌ماند.
دولت عباسی محمدبن مسلم او را به عنوان مقابله با امام صادق مرجع دینی قرار می‌دهد علت اینکه دنیای کمونیست پیشروی می‌کند این است که کتاب‌ها تحریف شده مثلاً در تورات و انجیل نوشته شده خداوند با یعقوب کشتی می‌گیرد خدا خسته می‌شود آنگاه یعقوب خدای عاجز را قبول نمی‌کند و از دین کنار می‌رود اگر رهبران اسلام مثل علی و ائمه‌اطهار می‌شدند اسلام در تمام جهان حکمفرما می‌شد. سپس موسوی خراسانی به منبر رفت و راجع به ولایت و کتابی که در ایران منتشر شده و در آن از عمر تعریف و از حضرت زهرا و سایر ائمه تکذیب شده انتقاد کرد.2
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: مفاد گزارش خبر فوق صحیح به نظر می‌رسد. برزین
نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است. برلیان
نظریه چهارشنبه: نظریه سه‌شنبه مورد تایید است. سپاهی
آقای وثوقی بهره‌برداری شود
در ساعت 12:00 روز 16 /9 /54 به بخش 312 واصل گردید.

82836

توضیحات سند:

1. منابع ساواک به خاطر اینکه گفته‌های وعاظ و خطَبا را بعد از سخنرانی می‌نوشتند، غالباً بسیاری از موضوعات را فراموش و یا اینکه با اشتباهات فاحشی ضبط می‌کردند. از آنجایی که بسیاری از منابع ساواک افراد کم سوادی بودند، لذا در گزارش‌های آنها غلط‌های زیادی وجود دارد. قطعاً حجت‌الاسلام دوانی با تسلطی که بر تاریخ داشتند؛ هرگز مرتکب چنین اشتباه فاحشی نشده است؛ چرا که«حسن صباح» در دروه‌ی عباسیان و سلجوقیان بوده و امویان حداقل سه قرن قبل از حسن صباح از بین رفته بودند.
2. عدم انسجامی که در اسناد هست، به‌خاطر ثبت آشفته سخنرانی حجت‌الاسلام دوانی به وسیله‌ی منابع ساواک است.

منبع:

کتاب حجت‌الاسلام و المسلمین علی دوانی به روایت اسناد ساواک صفحه 232


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.