تاریخ سند: 16 فروردین 1351
موضوع : جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد هدایت
متن سند:
شماره : 10169 /20 ه 12
در جلسه مذکور پس از ادای نماز جماعت به وسیله سید ابوالفضل موسوی
زنجانی و قرائت قرآن به توسط سید ابراهیم موسوی حسینی در ساعت 1915
سید ابوالفضل موسوی به منبر رفت و درباره تکامل انسان صحبت کرد و نتیجه
گرفت که یک عامل تکامل انسان شناخت وحدانیت خداوند است زیرا انسان در
دوران توحش نیز به یک
خالق مافوق اعتقاد داشته
است و اعتقاد به مذهب خود
یک غریزه ذاتی است ناطق
آنگاه داستان آدم و حوا و
پسرانش را نقل کرد و گفت
وقتی حوا مُرد، بچه هایش
مجسمه ای از او درست
کردند و آن مجسمه را
پرستش می نمودند و این
موضوع کم کم پیشرفت کرد
و جنبه مذهبی به خود گرفت
آیا سعادت بشر در حکومت
مارکس است که منکر
خداست؟ اینان مگر تاریخ
نخوانده اند مگر نمی دانند که
حضرت ابراهیم قبل از زرتشت و مسیحیت مردم را به یگانگی و وحدت دعوت
نمود و قبل از این که زرتشت بگوید (پندار نیک و کردار نیک و گفتار نیک)
عیسی و موسی مردم را به پرستش خدای یکتا دعوت کرده اند لازمه پیغمبر بودن
راست گوئی و درست کاری می باشد چرا این آدم را به رخ مردم می کشند چرا
دیگران به کره ماه می روند و اینها فخر می فروشند.
زرتشت می گوید اگر زنی بچه
مرده به دنیا آورد باید او را در سلولی حبس کرد و زیرش شن ریخت و پس از
مدت سه روز یک لیوان شیر گاو را با ادرار گاو و خاکستر مخلوط کرد و به او
خوراند حالا چه کسی است که این معجون را بخورد، بفرمائید بخورید.
در
هندوستان مردم از گرسنگی می مردند کسی حق نداشت به گاو دست بزند و
هندوها برای خود خداوند خلقت و خداوند عشق و خداوند مهلک دارند و از
خداوند مهلک می ترسند اما اسلام می گوید نیست جز خدای یکتا که شریک
ندارد.
سخنرانی موسوی زنجانی در ساعت 2030 به اتمام رسید و مجلس ختم
شد تعداد شرکت کنندگان حدود 70 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از
سیدباقر ابطحی.
عبدالمجید معادیخواه.
محمدعلی قیومی هوشیار.
حجت
اندوهی.
محمدعلی رجائی.
صدراله واثقی.
اسلامی.
بسته نگار.
دکتر عباس
شیبانی.
دکتر یداله سحابی.
اشکان شاگرد مدرسه عالی
بازرگانی.
نائینی دانشجوئی
دانشکده پزشکی دانشگاه
تهران.
علی عدالت منش.
روح اهل شمال.
محمد
بهفروزی.
مهدی خمسی.
عبداله حسینی.
محمدعلی
یزدان پناه.
کریمخانی.
باقر
مشهدی حبیب اله معروف به
خطیبی.
حاج جواد علی اله.
حاج روائی.
و حاج حسین
فیض بخش.
نظریه شنبه.
نظری ندارد.
نظریه یکشنبه.
یکشنبه نظری ندارد.
آمال
نظریه سه شنبه.
نظری ندارد.
سپاهی
نظریه چهارشنبه.
نظری ندارد.
پاد
توضیحات سند:
* تاریخ: 17 /1 /52
شماره: 10166 /20 ه 12
به: 312از: 20 ه 12
موضوع: تشکیل جلسه مذهبی
در مسجد هدایت
در ساعت 1700 روز پنجشنبه
10 /1 /51 حدود 120 نفر از
افراد مختلف در مسجد هدایت
اجتماع نموده بودند پس از ادای
نماز جماعت توسط آیت الله
زنجانی نامبرده سخنرانی خود
را پیرامون توحید و خداشناسی
ادامه داد و در لابلای سخنان
وی کلماتی گفته می شد که آن
کلمات افکار جوانان را روشن
می کرد و اظهار نمود فروید
عقیده داشت که دخترها و پسرها
باهم زندگی کنند و بچه ای که به
پستان مادر علاقه مند است
غریزه جنسی او را وادار می کند
که تا پستان مادر را بمکد و
بدین وسیله دفع غریزه می شود
ولی من عقیده او را محکوم
می کنم زیرا که آن بچه چیزی
نمی فهمد و گرسنه است و
احتیاج به غذا دارد و پس از
سخنانی در همین زمینه گفت من
اجازه بیشتر حرف زدن ندارم و
افزود این همه بی بند وباری ها و
فساد اخلاق باعثش حکومت ها
هستند و در این موقع مکثی کرد و
اظهار نمود چه کنم نمی توانم بیش
از این صحبت کنم در موقعی که
وی کلمه حکومت را گفت افرادی
که در مجلس نشسته بودند دو به
دو زیرگوشی باهم صحبت کردند.
مجلس مزبور در ساعت 2020
پس از صرف چای حاضرین
خاتمه پذیرفت.
افراد شناخته شده
عبارتند از دکتر یداله سحابی،
اسماعیل پسرخادم مسجد، دکتر
عباس شیبانی، معادیخواه واعظ،
اکبر اسلامی، حاج جعفری،
رجایی، بهفروزی، حاجی
جواد، یزدان پناه.
نظریه سه شنبه: یادشدگان
عبدالمجید معادیخواه،
محمدعلی رجایی، مهندس
محمد بهفروزی و محمدمهدی
یزدان پناه می باشند که دارای
سابقه اند.
آذری
نظریه چهارشنبه: نظری ندارد.
پاد
دایره عملیات
بهره برداری شود
16 /1 /51
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 366