متن سند:
بسم اللّه الرحمن الرحیم ـ الحمداله [للّه ]رب العالمین و صلی الله وسلم الی[علی]
سیدنا و نبیّنا محمد (ص) و لعنت اللّه الی [علی] اعدائهم اجمعین.
من حالم خوش نیست و قادر به حرف زدن نیستم برای اینکه حرف زدن هم
حال می خواهد.
فقط منظورم از این جلسه این بود که تا آنجایی که ممکن است تشکر و
سپاسگزاری کنم از اینکه مردم شیراز الحمد واله [للّه ] اظهار حیات کردند در این
چهلم شهدای قم همت کردند و بازارها را بستند مغازه ها را بستند خصوصا مثل
بازار حاجی.
بازار نو و این
جاهایی که بستند.
اینهایی
که ایمان به خدا داشتند
همت کردند و بازار را بستند
سپاسگزاری و تشکر کنم از
اینکه عرض این بنده ناقابل
را شنیدند و اظهار همدردی
کردند با کسان شهدای قم.
می دانید که این بستن این
بازارها چه مرحمی بود بر
زخم این داغدار کسان
شهدای قم مرحمی به زخم
اینها گذاشتید تمام
شهرستان های ایران همه با
هم با شما متحد بودند و
اظهار همدردی و اظهار
شرکت در این مصیبتی که به اسلام وارد شد همه با هم همدردی کردید و خیلی
البته تأثیر دارد در تسلیت بازماندگان شهدا.
گمان نکنید که اثر نداره.
بسیار اثر
داره.
می فهمند که این شهادت شهدای قم مصیبتی است که از یاد رفتنی نیست.
این اسباب تسلی شان می شود.
حالا من منظورم این بود که اولاً عرض کنم سپاسگزاری کنم.
تشکر کنم از اینکه
مردم همت کردند و عرض بنده را شنیدند ابراز همدردی کردند با کسان شهدای
قم.
و تمام بستند حتی خیابان ها همه جا بسته مقصود اولم این بود مقصود دومم
این بود که یک اندازه ای تذکر بدهم مطالبی را به جوانهایی که قدری چون اوایل
تحصیلاتشان است ناپخته اند می خواستم تذکری راجع به آنها بدهم که
الحمداله[للّه ]در جمعیت ما مثل اینکه از آنها نیست و یا اگر هست حرف می شنود
خیال نکنید که آقا که اسلام یک دین موسمی و موقتی است و قوانینی که بنا
گذاشته یعنی بنیان گذاری کرده برای همان چند سال بوده که پیغمبر در حیات
بوده همان 23 سال یا ده سالی که در مدینه بوده و چند سالی هم در زمان
امیرالمؤمنین (ع) که به ظاهر خلافت هم به دست آن حضرت افتاد فقط این
قوانین متین و مستحکم که
ضامن سعادت دنیا و آخرت
هر ملتی که متدین به دین
اسلام باشد فقط برای همان
چند سال بود.
بقیه به بعد
موکول است به ظهور
حضرت حجت.
البته ظهور حضرت مهدی
حق است و حتی انبیاء سابق
به اسلام هم خبر دادند و
خواهد شد ولی کی می داند
که کی می شه ممکن است
پنج هزار سال دیگر.
آن
وقت عقل هیچکس تصدیق
می کند که قوانینی که ضامن
سعادت دنیا و آخرت است
برای هر ملتی که تبعیت کند از این قوانین فقط برای چند سالی است؟ بعد باید از
بین برود این قوانین تا ظهور حضرت مهدی مثلاً در عرض این مدت سالها عرض
کردم 5000 سال 10000 سال آنهایی که قیام می کنند خیال می کنند ظهور
حضرت مهدی امسال است یا سال دیگر اشتباه می کنند دروغ می گویند مثلش
مثل سیاست است کسی نمی داند که ظهور حضرت کی است ولی مسلم است که
در مذهب حقه ما ظهور حضرت مهدی خواهد شد حتی انبیاء سابق هم خبر
داده اند تصدیق می کنید که این قوانین که ضامن سعادت دنیا و آخرت است برای
تبع خودش از حین ظهور این قوانین تا روز قیامت است حلال محمد حلال است
و حرام محمد حرام الی یوم القیامه آیا این قوانین برای همان چند سال بود زمان
حیات پیغمبر و بعد زمان حضرت علی (ع) بعد باید پنج هزار سال و یا ده هزار
سال مردم از برکات این قوانین محروم باشند تا ظهور حضرت مهدی که هیچ فرد
عاقلی تصدیق نمی کند.
پس بنابراین این قوانین حاوی تمام آنچه موجب سعادت
دنیا و آخرت است از حیث قوای اقتصادی، قوای نظامی، انضباطی تمام اینها را
همه را تعریف و تشریح کرده وضع کرده و خود پیغمبر هم عامل به همین قوانین
بوده لذا در مدت
حیات کمش تمام شبه
جزیره عربستان را که به آن
وضعی که شنیدید با آن
وحشی گری که داشتند همه
زیر بیرق اسلام در آمدند و
بعد از حضرت هم کمتر از
نیم قرن جهان را فرا گرفت و
این استعداد دولت های
مقتدر آن وقت و
بی استعدادی مقابل که
اعراب باشند تبعه پیغمبر در
کمتر از نیم قرن تمام جهان
را تصرف و تا اندازه ای
قوانین به ظاهر اسلام را
رعایت می کردند عرض
کردم تا اندازه ای.
اگر قوانین اسلام تا اندازه ای مورد عمل نبود (مثل حالا که
هیچی اش مورد عمل نیست) نمی توانستند این فتوحات را نائل بشوند؟ با این
عده کم و این ممالک مقتدر آن زمان خلاصه من حال ندارم یک آیه اینکه
می گوید (ترجمه آیه) کفار دوست می دارند که شما غفلت بورزید از سلاحی که به
کارتان می خورد در جنگ ها و متاعی که شاید متاع اشاره باشد به همین مخازن
زیرزمینی مثل نفت و منابع دیگر مثل مس.
دلشان می خواهد که کفار شما غفلت
بورزید و یک مرتبه به شما هجوم کنند این منابع اقتصادی و اسلحه شما را از شما
بگیرند و بتازند برشما آیه دیگر ترجمه.
مسلمان ها آماده باشید برای آنچه در قدرت دارید از تحصیل قوه (قوه یعنی نیرو)
در زمان پیغمبر شمشیر و گرز و غیره و در زمان علی (ع) نیز به همچنین حالا در
این زمان تفنگ.
تحت البحری.
هواپیما.
موشک و غیره حتی هواپیمای اتمی و
اسلحه اتمی که می گویند در جهان حالا تهیه کردهاند که در موقع خودش خدای
نکرده به کار هم می برند اینها مصداق نیرو است (این مطالب را دو سه بار تکرار
می کند) اسلحه ای که در این زمان به وسیله آن شما را استعمار کرده اند و ما را
استعمار کرده اند اینها واجب
است بر همه اسلام که مهیا
کنید آنچه در قدرتتان است
از این نیروها ـ خوب علتش
هم ذکر نموده که جمع آوری
این نیرو برای چی است.
برای اینکه ارعاب کنید به
وسیله این اسلحه دشمنان
خدا را که کفار باشند و
اجانب و دشمنان خودتان را
و دشمنان مسلمانان را و
دشمنان خدا را که غیر از
مسلمین باشند برای اینکه
وسیله ارعاب این ها داشتن
این اسلحه است به وسیله
این اسلحه ها باید آنها را
ارعاب کنید و علاوه بر این تا اینکه بتوانید ارعاب کنید قومی را ملتی را که حالا
نمی دانید ممکن است اشاره بشود به این مستعمرینی که بداعی استعمار ممالک
اسلامی را خلاصه میسپردند رفتند برای اینکه ارعاب کنید استعمارگران را برای
ارعاب آنها هم باید تهیه نیرو کنید تهیه قوا کنید که مستعد باشید از همان سنخ
نیرویی که آنها دارند از همان نیرو برای دفاع موقع حمله آنها و برای وقتی که
حمله مقتضی است جهت حمله و برای وقتی که دفاع مقتضی است برای دفاع
باید یک همچنین نیرویی در دست داشته باشید.
حالا این اخطار به همه مسلمین
است یا نه.
آیا کسی از شما در فکر این بودید این آیه را امتثال کنید همچنین اسلحه هایی را از
لحاظ اینکه مسلمان هستید می گویم (نه از لحاظ اینکه ایرانی هستید عرض کردم
حرف خیلی دارم آقا اما حالا حال ندارم)
از حیث اینکه مسلمان هستید شما کی در فکر بودید و آخر شما کی در فکر
ترتیب اثر و تطبیق این آیه در مجاری احوال خودتان بوده اید آخر اینها امر است
دیگر همان طوری که امر به نماز امر به ذکات امر به صوم این هم امر به نیرو آن هم
نیرویی که مقاوم و هم سنخ
نیروی اجانب باشد همان
جور که آنها دارند شما هم
واجب است برایتان که این
طور نیرو را تهیه کنید برای
اینکه ارعاب کنید اجانب را
همیشه اجانب بترسند از
شما تا نزدیک شما نتوانند
بیایند تا چه رسد به اینکه
استعمار کند شما را خوب
این قوانین را در قرآن امر
کرده خوب کی باید عمل
کند به این آیه.
آیه دیگر
سوره برائت.
(ترجمه آیه)
یعنی باید در ستیز و جنگ و
آماده باشید با آنها که
مجاور شما هستند اشاره به کی است؟ آنان که مجاور مسلمین اند از کفار.
مجاور
مسلمین چه کسی بوده؟ فکر کنید دیگر خودتان بهتر می دونید و همچنین آیاتی
که در سوره نسا است و در سوره برائت که امر جهاد به دفاع از اسلام و دفاع از
مسلمین و باید علماء و مراجع اینجا باشند تا من ثابت کنم که این وظیفه مربوط به
کیست واین وظایف را به کی سپرده اند.
خوب تا امام در حیات بود امام حی بود
که وظیفه آنها بود خوب بعد از غیبت امام زمان انشاءاله به همین زودی ها ظهور
خواهند کرد بعد از آنها آیا مجاری امور بدست کیست و تکلیف تعیین کرد برای
مسلمین یا نه آیا گفت بعد از من هر کاری خواستید بکنید.
هرکس خواست سوارتان بشود.
عیب نداره؟ به
هر راه که خواستید بروید؟ یا نه تکلیف معین کرد و گفت علما حجت منند در غیبت من بین مردم و من
حجتم براین علمایی که حجت هستند بر مردم.
پس بنابراین امر را محمل [مهمل] نگذاشته یعنی اصلاً جایز
نیست که امتی را بی سرپرست بگذارد.
حالا نمی خواهم مفصل صحبت کنم این کوتاهی هایی که از ما شده
و می شود و حالا شاید اولش است و بعد آخرش چی میشه اینها همه ناشی از کوتاهی خودمان هست در
امتصال [امتثال ]اوامر خدا و عمل نکردن به قرآن ـ اگر عمل به قرآن بکنیم و این آیاتی که عرض کردم
کسی جرأت نمی کرد ما را استعمار کند بلکه استثمار کند.
پس بالاخره هر چی از این بلاها بسرمان بیاید
بواسطه کوتاهی خودمان است در عمل به آیات قرآن در یک آیه هست که می فرمایند (ترجمه آیه) اهل
ایمان را به بهشت و اهل جهنم را به جهنم در پایان آیه می فرماید لعلکم یتفکرون فی و الی آخره این آیات را
برای شما خواندیم که تا شما فکرتان روشن باشد و اندیشه تان توسعه پیدا کند خارج از تحجر بشود برای
نظام دنیا و برای آخرت حتی مفسرین هم در این آیه می گویند و دنیا را مقدم داشته برای اینکه دنیا مقدمه
آخرت است تا نظام قائم و مستحکم در دنیا نباشد و مسلمین در تحت این نظام مستحکم در رفاهیت و
آسایش نباشند به آخرت هم نخواهند رسید چنانچه می بینیم و می شنویم گاهی مثلاً فلان جوان ها
کمونیسم شدند یا فلان خیال می کردند که قرآن کافی نیست و ضامن سعادت دنیا و آخرت (اصلاً آنها که به
آخرت عقیده ندارند) نیست.
کوتاه است از اینکه سعادت دنیوی آنها را تأمین کند از این جهت برای
سعادت دنیاشان دست به کمونیستی و فاشیستی.
سرمایه داری و این طرف و آن طرف می زنند.
در حالی که
اینها غلط است و ناشی از بی سوادی می باشد.
و چه عرض کنم دیگر ما خودمان خوب کار نکردیم و مردم
را روشن نکردیم.
باید مردم را آقا روشن کرد باید به مردم مفاد آیات قرآن را روشن کرد.
فقط منظورم از
اینکه شما را زحمت دادم این بود که تشکر کنم.
سپاسگزاری کنم از اینکه همت کردید و اظهار همدردی
کردید باکسان شهدای قم و بسیار خوب کاری کردید سایر شهرستان ها هم کردند همه دکاکین مغازه ها
بازارها بسته بوده در این جا هم بحمداله[اللّه ] این موضوع مهیا شد ولی حرف های دیگری که خواستم حالا
بزنم که حالا مجالش فعلاً نیست انشاءاله باشد بعد یک مطلب دیگر می خواهم عرض کنم این هیاهو کردن
و به نام شعار دادن این هم غلط است.
این را اگر هر آدم عاقلی فکرش را بکند که به مجرد
هیاهو و شعار دادن هیچ کاری پیشرفت نمی کند بدتر هم می گیرند و می زنند زندان می کنند اذیت می کنند
هیچ کاری هم از پیش تان نمی رود.
این عادت را ترک کنید.
شعار دادن شان جهال است شأن عقلا نیست
این آیاتی که عرض کردم اگر مورد عمل می شد شاید پنجاه سال باید صبر کنید تا نتیجه دهد برای اینکه
مقدماتی دارد که ما بسیار دور افتاده ایم از این مقدمات ـ اگر این مقدمات را بخواهیم حالا شروع کنیم
چقدر طول می کشد 30 سال ـ 40 سال ـ اقلاً 20 سال باید کار کرد تا توانست مقدماتی که هم سنخ و موافق
با اسلحه خصم باشد بتوانید مهیا بکنید یک جوان های رشید مسلمان متدین متعصب هم باشند این ها همه
باشند بروند تحت سلاح اسلحه بدست بگیرند تا بتوانند با کفار بجنگند.
این چه قدر وقت می خواهد.
برای
تهیه مقدمات یک علومی که تمام این علوم به حکم مقدمه واجب واجب می شه تحصیلش به فیزیک شیمی.
ریاضیات هر درسی که دخالت دارد در تهیه این علوم که امروز آن مستعمرین درس خواندند و پیشرفت
هم کردند و به کره ماه هم رفتند و به سیارات دیگر هم رفتند این ها چقدر زحمت کشیدند و وقت صرف
کردند.
شما هم باید همین قدر زحمت بکشید تا مشابه به اسلحه آنها را معین و مهیا کند و آماده باشید تا با
آنها بجنگید شاید یکی از اسرار غیبت حضرت هم همین باشد که مسلمان ها گیج اند و آیات قرآن را
نمی فهمند و نه مورد عمل قرار می دهند و همین طور مردم را برگزار کردند به خودشان که هر طور که هر
کاری می خواهند بکنند هر کی هر کار می خواهد بکنه ـ گاهی مشروطه.
گاهی استبداد اینها کارشان برگزار
به خودشان هست تا ظهور حضرت مهدی ـ این غلط که در ذهن جوانان مسلمان غلط است نخیر قرآن
حاوی تمام موارد سعادت دنیا و آخرت هست روی همین نظام امروز حتی روی نظام مترقی امروزه این
نظام که دیگران نه به روی قوانین دینی بلکه از روی قوانین خودشان وضع کرده اند و موفق شده اند این همه
اسلحه درست کنند.
این را در دین ما واجب کرده به حکم اینکه مقدمه واجب هم واجب است.
همین علومی که مقدمه تحصیلی این صنایع این اسلحه ها هم به واسطه پیشرفت در علوم مادی و از روی
این صنایع درست شده این در دین ما به دستور قرآن ما واجب است مثلاً نماز مثل روزه و همچنین در امور
اقتصادی (آیه قرآن) (ترجمه آیه) پس اگر از اسلحه تان که مخازن زیرزمینی باشد غفلت بورزید و اینها یک
دفعه حمله کنند به شما و شما را از بین ببرند و همین کاری که سرتان آوردند سرتان بیاورند و یا استعمار
بکنند همه تان را ـ حالا عرض من این بود که این مسئله شعار دادن آقا این کار لغویست جز اینکه اسباب
زحمت یک عده جوان می شه و اسباب زحمت همه می شه.
اینها را عرض کردم در فکر این حرف ها باشید
و ببینید کار را باید از کجا شروع کرد تا به نتیجه برسد شاید نتیجه این هم شاید 20 سال دیگه زحمت
می خواهد 30 سال دیگه زحمت می خواهد تا ما بتوانیم اسلحه ای مثل آنها تهیه کنیم و با آنها بجنگیم و آن
وقت بتوانیم ارعاب کنیم آنها را.
منبع:
کتاب
آیتالله شیخ بهاءالدین محلاتی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 348