تاریخ سند: 10 اسفند 1353
موضوع: سخنرانى دکتر1 محمدتقی جعفرى در مسجد دانشگاه ملى ایران
متن سند:
به: 322 تاریخ:10 /12 /53
از: 20 ه 14 شماره: 47165 /20 ه 14
موضوع: سخنرانى دکتر1 محمدتقی جعفرى در مسجد دانشگاه ملى ایران
عطف 4896 /322 ـ 22 /10 /53
در روزهاى 27ـ 28 و 29 /11 /53 آقاى محمدتقی جعفرى تحت عنوان فلسفه و هدف زندگى2 در مسجد دانشگاه ملى ایران سخنرانى نمود در روزهاى 27 و 28 /11 /53 این سخنرانى بیشتر بذکر مثالهایى اکتفاء مینمود لیکن 29 /7 /53 باختصار نظریههائى از مکاتب مختلف درباره زندگى ایراد کرد.
1ـ نهلیستها میگویند هیچ واقعیتى در زندگى قابل پذیرش نیست.
2ـ بودائیان معتقدند تمام ناگواریهاى دنیا معلوم3 اینست که غرائز ما آزاد است و در نتیجه ما را بدبخت کرده اسـت در صورتی که هدف ما وصول نیروانا (سوپرمن)4 است که شباهت دارد به انسان اعلایى که در هند ماقبل بودا زندگى میکرده است.
3ـ هیدونیستها معتقدند هر کس به حداکثر لذائذ خودش برسد فدا شده است.
4ـ عرفا هدف از زندگى صعود بشر است تا ورود به منطقه ربانیت.
5ـ رئالیستها میگویند هدف از زندگى، سعادت مطلق همگانى است.
در خاتمه سخنرانى روز 29 /11 /53 دانشجویان را تشویق بخواندن کتب آلبر کامو، کافکا5 و نیز براى درک بیشتر هدف و فلسفه زندگى جلد هفتم از تفسیر مثنوى که خود برشته تحریر در آورده توصیه نمود همچنین از حضار خواست چنانچه سئوالاتى دارند توسط آن عده از گردانندگان مسجد دانشگاه ملى از جمله عباس فردوست ـ مسعود روغنى زنجانى6 وقت بگیرند تا در منزلش به سئوالاتشان پاسخ داده شود.
نظریه سهشنبه. مطالب فوق از طرف محمدتقی جعفرى عنوان گردیده و از طرف دانشجویان موارد مشکوکى مشاهده نگردیده است
نظریه چهارشنبه. نظریه سهشنبه صحیح است. امیدوار
بایگانى شود 14 /12/
توضیحات سند:
1. قبلاً هم به اشتباه به کارگیرى عنوان دکتر براى استاد علامه(ره) در برخى اسناد قبلى اشاره شده است.
2. متن پیاده شده این سخنرانىها در سال 1359 با همین عنوان به صورت کتاب منتشر گردیده و تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده است. ترجمه انگلیسى این کتاب نیز پانزده سال پیش انتشار یافته است.
3. منبع، معلول را معلوم ثبت کرده است.
4. منبع اشتباه کرده و «سوپر من» را معادل «نیروانا» قرار داده است. توضیح مفهوم نیروانا مستلزم مقدمات و مباحث مفصل است ولى ترجمه اجمالى و عمومى آن اینست: مرحله فنا در آیین بودا و مرگ بُعد حیوانى انسان تا نیل به کمال مطلوب این آیین.
5. استاد(ره)، مطالعه آثار نویسندگان مذکور را جهت آشنایى با تفکرات پوچگراى غربى و به عنوان بخشى از یک مطالعه تحقیقى توصیه کردهاند نه به عنوان تشویق براى استفاده از محتواى آنها.
6. مسعود روغنى زنجانى متولد سال 1332. وى از سال 1344 مدتى بر ضد بهائیت فعالیت داشت و برابر اعلام ساواک در سال 53 از افراد فعال مذهبى دانشگاه ملى (شهید بهشتى) معرفى شده است. وى پس از پیروزى انقلاب اسلامى، در دولت مهندس موسوى و حجتالاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى مسئولیتهاى اجرایى داشته است از جمله ریاست سازمان برنامه و بودجه.
منبع:
کتاب
استاد علامه محمدتقی جعفری تبریزی به روایت اسناد ساواک صفحه 203