گزارش درباره : محمدتقی حسینی طباطبایی فرزند سیدعلی
متن سند:
از : 312
محترما به استحضار می رساند:
منظور : نامبرده بالا تقاضای صدور گذرنامه به مقصد پاکستان و کویت را نموده
است.
سابقه : برابر سوابق موجود مشارالیه یکی از روحانیون افراطی1 زابل و از
طرفداران خمینی می باشد که بعضا در منابر خود مطالب خلاف مصالح کشور
عنوان می نماید.
ضمنا شهربانی کل کشور اعلام داشته یادشده در سال 50 جهت
برگزاری نماز میت به اتفاق 50 نفر به قبرستان شهرستان زابل رفته و پس از انجام
تشریفات مذهبی ضمن ایراد بیاناتی اظهار داشته، مردم همه دروغ می گویند.
مأمورین مرتب می گویند شاه ـ شاه آیا شاه (شاهنشاه آریامهر) برای شما آب
آورده و یا اینکه به نام شاهنشاه آب آمده و یا خواهد آمد اینها همه دروغ
می گویند و همه دزد هستند.
همچنین در تاریخ 14 /12 /51 در مجلس ختمی که
در حسینیه شهرستان زابل به مناسبت درگذشت پدر دادستان شهرستان مزبور
برگزار گردیده بود یادشده ضمن وعظ اظهار نموده کسانی که زنان فاسد و رقاصه
تهران را به زابل فرستادند (منظور هنرمندان فرهنگ و هنر رادیو تلویزیون ملی
ایران که در جشن های بزرگداشت دهه انقلاب در استان سیستان و شهرستان
زابل برنامه
اجرا نمودند می باشد که نوکران استعمار هستند و اینها از اربابان خود دستور
دارند که ارشاد بی دینی کنند و با شما مردم است که از خواب غفلت بیدار شوید و
نگذارید عوامل آنها در زابل در هر مقام که هستند دستورات اربابان خود را اجرا
نمایند که در نتیجه یادشده ممنوع المنبر گردیده است.
نظریه : باتوجه به سوابق امر و اینکه این شخص یکی از وعاظ ناراحت شهرستان
زابل و طرفدار خمینی می باشد که به خاطر بیان مطالب تحریک آمیز چندین بار
ممنوع المنبر گردیده و کماکان به افکار و رویه خود مؤمن می باشد علیهذا
مستدعی است در صورتی که اجازه فرمایند با مسافرت وی به پاکستان و کویت
مخالفت گردد.
موکول به نظر عالیست.
اقدام کننده:...
.
5 /3 /52
رئیس بخش 312 خدایاری
رئیس اداره یکم عملیات و بررسی عطارپور 5 /3 /52
برابر نظریه اقدام شود.
7 /3 /52
آقای حقگو در اجرای اوامر اعلام مراقبت نیز ساواک مربوط داده شود.
8 /2
سابقه بررسی مربوط به محمدعلی حسینی طباطبایی می باشد سوابق اشاره شده مربوط به این
شخص نبوده بلکه به پرونده کلاسه 28628 به نام محمدعلی حسینی طباطبایی فرزند سیدحسین
ارتباط دارد.
تابش
توضیحات سند:
1ـ سازمانها و احزاب گوناگونی
در صحنه اجتماعی ایران به
فعالیت می پرداختند که دارای
تشکل معینی بودند و باعنوان
حزب یا گروه مشخص می شدند
و ساواک برای آنها پرونده
تحت همین نام ها تشکیل داده
بود.
اما روحانیت در مبارزات
خویش سازمان عظیم و مردمی
را داشت که بدون هیچ گونه
گروه گرایی و تنها به عشق اسلام
و دین کار می کرد.
به همین دلیل
عنوان «روحانیون افراطی» از
سوی ساواک برای اقدامات
سازمان یافته و مشخص
روحانیت انقلابی انتخاب شده
بود.
منبع:
کتاب
شهید حجتالاسلام سید محمدتقی حسینی طباطبایی صفحه 98