تاریخ سند: 11 اردیبهشت 1351
موضوع: هیئت فیض بخش جوانان حسینی
متن سند:
از: 23ﻫ تاریخ:11 /2 /1351
به: 312 شماره: 595 /23ﻫ
موضوع: هیئت فیض بخش جوانان حسینی
عطف: 523 /23ﻫ- 5 /2 /51
در مورخه 8 /2 /51 جلسه هیئت فوق در مسجد حاج ملاآقا تشکیل گردید. ابتدا آیاتی از کلامالله مجید تلاوت شد سپس شهاب فرزند شهاب واعظ که عضو هیئت میباشد تفسیری از نهجالبلاغه را بیان و اظهار داشت علی ابن ابیطالب به مالک اشتر دستور داد که با مردم به عدل و داد رفتار شود و مسلمانان در پناه اسلام با آزادی و مساوات زندگی کنند و از ظلم و ستم به مسلمین خودداری نمایند. این دستور علی بود به حکام اسلام ولی آیا اکنون زمامدار و حکام ما همین رفتار را دارند و مسلمین در پناه آنها با آزادی و عدالت زندگی میکنند؟ خیر به علت حکومت زمامداران جبار و ظالم ملت مسلمان در خواب غفلت فرو رفته و مشتی یهود میلیونها مسلمان را به زنجیر ظلم و ستم کشیدهاند وی آنگاه ضمن انتقاد از برنامههای رادیو و تلویزیون بیان داشت به تازگی تلویزیون به قزوین آمده و عدهای حاجی مسلمان نما آن را میفروشند و عدهای از متدین نماها آن را میخرند اما میدانید با نصب آنتن تلویزیون رابطه خود را با علی قطع میکنند و با مشاهده برنامههای آن که سراپا فساد و تباهی است رشته علاقه و رابطه خود را با پیامبران پاره مینمایند بعد از یاد شده حسینیان واعظ به منبر رفته درباره هجرت حضرت پیغمبر صحبت و در ضمن اظهاراتش شمهای از یهودیان انتقاد و گفت بیت المقدس شهر مذهبی مسلمانان به علت بدبختی و نفاق یکصد میلیون عرب مسلمان به تصرف آنها درآمده و مسلمانان به علت فسادی که در جامعه آنها حکومت میکند نمیتوانند این شهر مقدس اسلامی را که دومین عبادت گاه پس از مکه است از حیطه مداخلات و تصرف آنها خارج کنند. ای مسلمانان از خواب غفلت بیدار شوید و فقط به نماز و دعای کمیل و مجالس ندبه اکتفا نکنید قرآن آیات دیگری دارد که مسلمانان عرب زمان هجرت توانستند به اتکای آن به ایران حمله و آن را متصرف شوند و اسلام را سربلند کنند. پس از سخنرانی به ذکر دعا پرداخته و از خداوند شکست یهودیان و غلبه اعراب را تقاضا کرد1 و برای مرجع تقلید عالیقدر اسلام سلامتی خواستار شد.2
نظریه شنبه- شنبه نظری ندارد.
توضیح شنبه- پس از ختم جلسه یکی از مامورین اطلاعات شهربانی قزوین که در جلسه حضور داشت به علی سلیمی و مهدی یخچالیان و شکوهی مراجعه و نسبت به سخنرانی دو نفر فوق الذکر در جلسه معترض و در این مورد از آنها گله کرد ولی یخچالیان و علی سلیمی و شکوهی به او بیان داشتند که منظور سخنران بیتالمقدس و فلسطین نیست این بیت المقدس دیگری است و اصولاً در اظهارات ناطقین خلافی دیده نمیشود و پس از رفتن مأمور مذکور این موضوع در بین جمعی از جوانان از جمله حسینیان و شیخ قدرتاله علیخانی که حضور داشتند مورد بحث و تمسخر آنها قرار گرفت ضمناً کاظم شکوهی بیان میداشت که جلسه آینده در مسجد سید علی منعقد خواهد شد و از سخنران حادتری دعوت خواهند کرد.
نظریه یکشنبه و سهشنبه. با توجه به صداقت منبع مفاد گزارش خبر مورد تأیید واقع میگردد ضمناً با آنکه از طریق شهربانی قزوین از گردانندگان هیئت فوق کاظم شکوهی و مهدی یخچالیان تعهدی اخذ گردیده که از هرگونه اقدام خلاف مصالحی جلوگیری نمایند لیکن با توجه به خبر فوق و افرادی که جهت سخنرانی دعوت میکنند مشهود است که به تحریکات خود ادامه میدهند و اصلح به نظر میرسد که چنانچه مقرر میفرمایند از تشکیل جلسات هیئت جلوگیری گردد. آسمانی
نظریه 23 ﻫ - در مرخصی میباشند.
13 /2 /51
توضیحات سند:
1. مساله فلسطین همان گونه که در این سند آمده است، یکی از موضوعات اساسی در سخنرانیهای روحانیون انقلابی در جریان نهضت امام خمینی بوده است. حمایت حکومت پهلوی از رژیم اشغالگر قدس یکی از موضوعاتی بود که همواره از سوی نیروهای مذهبی مورد انتقاد قرار میگرفت و امام (ره) از آغار دههی 40 با آن مخالفت میکرد. حساسیت ساواک نسبت به این موضوع چنان بود که از جمله شروط سخنرانان از سال 1342 نپرداختن به مساله فلسطین عنوان گردید. اشارهی وعاظ و روحانیون استان قزوین به موضوع فلسطین در حقیقت نقد سیاستهای رژیم به حساب میآمد.
2. منظور از مرجع عالیقدر حضرت امام(ره) بوده است.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 2 صفحه 20