صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : سخنرانی فخرالدین حجازی در پاساژ فروش ابزارآلات در خیابان سپه

تاریخ سند: 26 بهمن 1351


موضوع : سخنرانی فخرالدین حجازی در پاساژ فروش ابزارآلات در خیابان سپه


متن سند:

به : 312 از : 20 ه12 شماره : 19006/ 20ه 12 نامبرده فوق در شب دوم محرم از ساعت 00:20 الی 30:21 که حدود 600 نفر حضور داشتند درباره ایمان به مبدأ صحبت کرد و در شب چهارم از ساعت 15:20 الی 45:21 راجع به مساوات و مسئله تبعیض نژادی در آمریکا و سایر کشورها صحبت کرد و به اختلاف طبقاتی موجود در دنیا و نیز در زمان یزدگرد سوم در ایران اشاره نمود و حملاتی به آمریکا و یان اسمیت و یهودیان نمود و از مجله تماشا که در مورد استفاده مشروبات الکلی مقالاتی نوشته انتقاد کرد و از مقاصد ابرقدرتها در تقسیم کشورهای دنیا به منطقه نفوذ خود تنقید نمود و از فساد اخلاقی جوانان نیز انتقاد کرد و به وعظ خود پایان داد تعداد شرکت کنندگان حدود 1500 نفر بودند و در شب ششم محرم در ساعت 15:20 آغاز سخن کرد و ضمن صحبت درباره ایمان بخدا به ضعف کشورهای عربی اشاره نمود و اظهار داشت در حال حاضر یکی از پادشاهان عرب نزد رئیس جمهور آمریکا رفته و گردنش را کج کرده بود دست گدایی دراز کرده است تا چند اسکادران هواپیما و مقداری موشک و غیره بگیرد و حال آنکه همین ابرقدرتها هستند که برای تصاحب ثروت کشورهای دیگر آنها را وارد جنگ می کنند حجازی در حدود ساعت 30:20 به گفتار خود خاتمه داد تعداد شرکت کنندگان قریب 2000 نفر می شد و در شب هفتم محرم نیز در ساعت مقرر در محل مذکور به منبر رفت و ضمن صحبت وضع اجتماع را از جنبه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و مکتبهای مختلف سیاسی را تشریح کرد و آنها را با اسلام مقایسه نمود و مطالبی در مورد برتری اسلام و این مکاتب ایراد کرد و آنگاه از فساد اخلاقی مردم انتقاد نمود و به وعظ خود خاتمه داد و حضار که عده کثیری بودند متفرق شدند.
نظریه شنبه ـ نظری ندارد.
نظریه یکشنبه ـ به صحبت [به صحت] گزارش شنبه اعتماد حاصل است.
آمال نظریه سه شنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تایید است.
سپاهی نظریه چهارشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تایید است.
دانشور آقای مجتبوی 26 /11 /51 خیلی محرمانه

منبع:

کتاب فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 373

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.