نظریه اساتید بزرگ و حجج عظام حوزه مقدسه علمیه قم درباره مرجعیت حضرت آیتالله العظمی خمینی دامت برکاته
متن سند:
نظریه اساتید بزرگ و حجج عظام حوزه مقدسه علمیه قم درباره مرجعیت حضرت آیتالله العظمی خمینی دامت برکاته
بسمه تعالی
محضر مقدس اساتید بزرگ و مدرسین عالی مقام و فضلای حوزه علمیه قم، دامت برکاتهم
محترماً به عرض میرساند، رحلت حضرت آیتاللهالعظمی آقای حکیم قدس سره موجب تأسف عمیق گردید. استدعا میشود نظریه خود را درباره مرجع تقلیدی که مقلدین معظمله لازم است به وی مراجعه نمایند بهطور مشخص و با قاطعیت بیان فرمایید.
عدهای از فضلا و محصلین حوزه علمیه قم
بسمه تعالی
صلاحیت علمی و تقوایی حضرت مستطاب آیتالله العظمی آقای خمینی مدظلهالعالی برای مقام شامخ مرجعیت تقلید و حفاظت از حوزه اسلام و حمایت مسلمین محرز و بدون تردید است.
4 ربیع الثانی139
الاحقر محمد موحدی فاضل
بسمه تعالی
در مورد حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی مدظله العالی از لحاظ جامعیت شرائط مرجعیت عامه و تامه تردیدی نیست و ترویج از ایشان به صلاح اسلام و مسلمین میباشد.
والسلام علی جمیع اخواننا المؤمنین
حسین نوری1
بسمه تعالی
با توجه به مراتب علمی و عملی حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی مدظلهالعالی و روشنبینی و مجاهدات معظمله صلاحیت ایشان برای مرجعیت و زعامت شیعه به نظر اینجانب محرز و ترویج و تعیین ایشان به صلاح اسلام و مسلمین میباشد 2ع2 /139
حسینعلی منتظری
بسمه تعالی
با توجه به مخاطراتی که برای اسلام عزیز پیشبینی میشود، لازم است مسلمانان به شخصی مراجعه کنند که علاوه بر تفوق علمی و عملی، به اوضاع جهان واقف و در قبال حوادث صابر و با شهامت هرچه تمامتر از حریم مقدس قرآن دفاع نماید و مصداق کامل: اما من کان من الفقهاء..... و اما الحوادث الواقعه..... باشد و فعلاً به نظر حقیر حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی بزرگ مرجع تقلید شیعه ادام الله ظله واجد چنین صفاتی هستند.
ربانی شیرازی
3ع2 /9
بسمه تعالی
حضرت آیتالله آقای خمینی مدظله العالی واجد شرایط مرجعیت عامه هستند و تقلید از معظم له به صلاح اسلام است.
غلامرضا صلواتی2
بسمه تعالی
تقلید کردن از حضرت مستطاب آیتالله العظمی خمینی دام ظله العالی جایز و بیاشکال است و به صلاح اسلام و مسلمین میباشد.
الاحقر علی مشکینی3
صلاحیت مرجعیت عامه حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی مدظله العالی از قضایایی است که قیاساتها معها وکالنار علی المنار والشمس فی رائعۀ النهار.... تأیید و ترویج و تقویت معظمله وظیفه شرعی هر فرد مسلمان علاقهمند به اسلام و مصالح مسلمین است.
16 /3 /1349
قم ـ نعمتالله صالحی نجفآبادی4
بسم الله الرحمن الرحیم
وجوب حفظ اسلام و صدور دین و اعزاز و تقویت مسلمین از بدیهیات تردید ناپذیر است با مرجعیت عامه حضرت آیتالله العظمی الخمینی امر مذکور امکانپذیر میباشد.
ابوالقاسم خزعلی16 /3 /49
بسمه تعالی
حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی دام ظله العالی واجد جمیع شرائط مرجعیت است و تقلید کردن از معظمله به صلاح اسلام و مسلمین میباشد.
ابراهیم امینی
بسمه تعالی
اتباع از آرا و فتاوای آیتالله العظمی آقای خمینی دام ظله العالی، موجب فلاح و رستگاری است.
الاحقر محمد الشاه آبادی عفی عنه
بسمه تعالی
صلاحیت حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی مدظله برای مرجعیت عامه قابل هیچگونه تردید نیست. این فقیه عالیقدر جامع حد اعلای شرایط مرجعیت تامه و عامه و تقلید و ترویج از معظمله موجب اعلای کلمۀ حق و اعزاز مسلمین است.
یحیی انصاری شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع مرجعیت عامه مطلبی است که با تمام شئوون مادی و معنوی ملت اسلام سروکار دارد. کیان اسلام و کلیه حیثیات ملل اسلامی همیشه وابسته به روشنبینی و قاطعیت و علم و تقوای مراجع تقلید بوده و در این زمان که اسلام عزیز از همه ادوار بیشتر به رهبر واجد شرایطی محتاج است، مرجعیت عامه حضرت آیتالله العظمی الخمینی مدظله العالی قابل هیچگونه تردید و مناقشهای نیست. احمد جنتی 16 /3 /49
______________________
1. آیتالله العظمی حسین نوری همدانی در سال 134ﻫ ش در خانوادهای مذهبی و روحانی، در شهر همدان به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در محضر پدرش آغاز کرد و در هجده سالگی راهی حوزهی علمیهی قم شد. در قم به مدت پانزده سال در درس آیتالله العظمی بروجردی حضور داشت و محضر آیتالله سید محمد داماد و حضرت امام خمینی (ره) را درک کرد.
از جمله دوستان تحصیل آیتالله نوری همدانی میتوان به: شهید آیتالله دکتر مفتح، آیتالله حاج سید مهدی روحانی، آیتالله حاج شیخ عباسعلی ایزدی نجفآبادی و امام موسی صدر اشاره کرد.
آیتالله نوری همدانی آغاز آشنایی خود با حضرت امام (ره) را سال 1322 میداند و از همان زمان همواره با بذل جان و مال در خدمت اهداف سیاسی و مذهبی ایشان قرار گرفت. آیتالله نوری همدانی مهمترین ویژگی عالم دینی را براساس آیات و روایات، زمان شناسی و آگاه بودن به زمانه میداند و امام خمینی (ره) را بهترین و شایستهترین مصداق آن معرفی میکند. وی از آغاز نهضت حضرت امام (ره) در کنار ایشان قرار گرفت و با سخنرانیهای خود به افشای ماهیت رژیم پهلوی پرداخت. منزل این بزرگوار در 19 دی 1356 کانون اجتماع تظاهراتکنندگان بود و ایشان در سخنانی تند و انقلابی ضمن حمله به سیاستهای رژیم با تجلیل از قیام امام (ره) بر ادامه مبارزه تأکید کرد. پس از این سخنرانی تظاهرات مردمی به خیابانهای اطراف کشیده شد و در نتیجه رژیم بسیاری از مردم را به شهادت رساند. آیتالله نوری همدانی پس از این ماجرا دستگیر و به شهر خلخال تبعید گردید.
ایشان به سبب مبارزه پیگیر خود بارها مورد بازجویی و تعقیب قرار گرفت و به زندان افتاد که در یک مورد سه ماه در سلول انفرادی قزلقلعه محبوس بود. وی از وعاظ ممنوعالمنبر نیز بود. آیتالله نوری همدانی پس از رهایی از آخرین تبعیدگاهش در سفر کردستان برای دیدار امام(ره) به پاریس شتافت. ایشان پس از انقلاب مأموریتهای بسیاری را با فرمان امام(ره) در کشورهای مختلف انجام داد. آیتالله نوری همدانی همواره از یاران امام(ره) و مدافع ارزشهای انقلاب بوده و در سالیان اخیر از مقام معظم رهبری حمایت فراوانی کرده است. ایشان هماکنون از مراجع معظم تقلید میباشد و به دو زبان انگلیسی و عربی تسلط کامل دارد. از جمله تألیفات ایشان میتوان به: شگفتیهای آفرینش، دانش عصر فضا، رسالهی عملیه جمهوری اسلامی، اجتهاد و تقلید، جایگاه بانوان در اسلام و ... اشاره کرد.
نک: آیتالله العظمی حسین نوری همدانی به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1396
2. آیتالله غلامرضا صلواتی، فرزند اصغر در سال 137ﻫ ش در اراک به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی به فراگیری علوم اسلامی روی آورده و مدارج علمی را طی نمود. آیتالله صلواتی یکی از دوازده مجتهدی بود که پس از وفات آیتالله سید محسن حکیم با صدور اعلامیه بر مرجعیت حضرت امام خمینی(ره) تأکید ورزیدند. به همین دلیل توسط ساواک دستگیر و با تصمیم کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی شهرستان قم در تاریخ 26 /3 /49 به شش ماه تبعید در شهرستان زابل محکوم گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تدریس دروس عالیه حوزوی، اقامه نماز جماعت صبح در حرم حضرت معصومه(س) را عهدهدار بود.
3. آیتالله علىاکبر مشکینى در سال 13 شمسى در روستاى «آلنى» در یک فرسخى مشکینشهر به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایى و علوم قدیم را در مشکین شهر انجام داد. سپس به قم رفت و در حوزه علمیه آن شهر مشغول تحصیل شد و دوره خارج فقه و اصول را نزد مدرسان سرشناس حوزه علمیه قم از جمله آیات عظام محقق داماد، حجت کوهکمرهاى، بروجردى و امام خمینى (ره) فرا گرفت. بعد از قیام 15 خرداد 1342 سالهائى از عمر خود را در زندان و تبعید گذراند. وى یکى از مدرسین برجسته علم اخلاق و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مىباشد. آیتالله مشکینى پس از پیروزى انقلاب اسلامى، مسئولیتهاى زیر را به عهده گرفت: حاکم شرع دادگاههاى انقلاب، امام جمعه قم، امام جمعه موقت تبریز در مدت کوتاهى از سال 136، سه دوره نماینده مجلس خبرگان رهبرى که همواره ریاست آن مجلس را عهدهدار بوده، عضو و رئیس شوراى بازنگرى قانون اساسى در سال 1368. آیتالله علیاکبر مشکینی در سال 1386 دار فانی را وداع گفته و در جوار حضرت فاطمه معصومه(س) آرمید.
ر.ک: یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیتالله علی مشکینی، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1388
4. حجتالاسلام نعمتالله صالحی نجفآبادی به سال 132 ﻫ ش در نجفآباد اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات حوزوى را تا سطح عالى نزد استادانى چون مرحوم آیتالله حاج شیخ محمدحسن عالم نجف آبادى، مرحوم آیتالله رحیم ارباب، مرحوم آیتالله میرزا على شیرازى و مرحوم آیتالله شیخ احمد فیاض سدهى طى کرد و سپس راهى قم شد و از درس خارج فقه و اصول آیتالله بروجردى و نیز دروس حضرت امام خمینى، آیتالله داماد و آیتالله حاج شیخ مرتضى حائرى بهره برد. وى همچنین از محضر استاد علامه طباطبایى نیز استفاده نمود. از ایشان تاکنون آثارى چون «ولایت فقیه، حکومت صالحان»، «جمال انسانیت»، «شهید جاوید»، «توطئه شاه بر ضد امام خمینى»، «عصاى موسى» و «نگاهى به حماسه حسینى» به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب «شهید جاوید» یکى از مهمترین مباحثى بود که پیش از انقلاب مدتى روند فعالیتهاى مخالفان رژیم شاه را تحتالشعاع قرار داده بود. شیخ نعمتالله صالحی در 16 اردیبهشت 1385 در بیمارستان بقیهالله تهران درگذشت.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 1 صفحه 316